Beef en Steak

Pastarami Bacon BLT sandwich

 
 
 
 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
763
Hi Di Ho Bacon Lovers

Voor Bacon weekend 2024 leek het mij leuk om een Pastrami Bacon te gaan maken. Na wat zoekwerk op het internet kwam ik uit bij de man die deze goddelijkheid bedacht heeft: Billy Durney ( het water liep me ondertussen al in de mond bij het zien van de heerlijke Pastarami Bacon BLT )
Ik ben uiteindelijk met wat hulp van Ewald ( mijn dank daarvoor ) voor een droge pekel gegaan en heb er vervolgens de ultieme BLT sandwich van gemaakt.
Een Pastarami Bacon BLT sandwich😋

79C2B8B7-6D95-464E-8430-1F874E3763A7.jpeg


Het recept neemt in totaal met de pekeltijd van het vlees 7 dagen in beslag.
Ingrediënten:

Ik heb een stukje buikspek zonder zwoerd van 1500 gram gebruikt
  • 30 gram Nitrietzout ( ik ben uitgegaan van 2,0 % )
  • 22,5 gram suiker
  • 0,75 eetlepel Pastarami inmaakkruiden ( 7,5 gram )
F4173C17-CB72-4445-B005-15A1AFC0F864.jpeg


Voor de Pastarami Rub:

  • 3 eetlepels zwarte peperkorrels
  • 2 eetlepel gele mosterdzaadjes
  • 1,5 eetlepel grof zout
  • 3 eetlepels donkerbruine suiker
  • 5 eetlepels paprikapoeder
  • 2 theelepels gerookte paprika poeder
  • 2 theelepels knoflook poeder
  • 2 theelepels uienpoeder
Alles even door de molen halen en klaar is je rub.
73609FC5-4617-4F94-8D1B-90EBD236FD44.jpeg


Het maken van de Pastarami Bacon.

- Begin 7 dagen van te voren met het maken van de droge pekel en smeer dit mengsel over het buikspek en doe dit in een ziplockzak of een vacuümzak en leg dit in de koeling en draai dit elke dag een keertje om.

D1BEA47B-B044-40A2-9141-518DF26CA608.jpeg


- Neem na 7 dagen de Pastarami Bacon uit het vacuüm of ziplockzak en spoel deze af onder de koude kraan en dep hem droog met keukenpapier papier.

880F8DA9-46FA-4CA0-A1BD-6A7688E57495.jpeg

Je ziet ook dat dat mooie roze kleurtje wat het nitriet zout doet met het vlees en het ruikt echt nu al waanzinnig lekker.

- Pak een rekje met lekbak en leg daar de Pastarami Bacon op en laat deze een nachtje in de koeling drogen zodat er een plak laagje ontstaat op de Pastarami Bacon.

3B9C13DE-63E7-4FA6-8CC4-55C98A9B60B6.jpeg


Het bereiden van de Pastarami Bacon:

- Pak de Pastarami Bacon uit de koeling en en breng vervolgens royaal de Pastarami rub aan.

CF4C62A0-CF4C-4CF2-BA33-34088702BDF8.jpeg


- Maak vervolgens de de bbq gereed op een temperatuur van tussen de 90c en Max 110 c indirecte hitten. Leg ondertussen het rookhout ( ik heb 3 appel chunks gebruikt ) erin en bouw je bbq verder op.

- Als dit is gebeurd is pak je de Pastarami Bacon erbij en leg je die op de bbq.
95AE0BA5-0863-4F4E-AE7E-8AAAD21E8577.jpeg



- Steek een thermometer in de Pastarami Bacon en gaar deze tot die een kern temperatuur heeft bereikt van tussen de 65c en 70 c

- Haal de Pastarami Bacon van de Bbq als die klaar is en laat deze wat afkoelen om hem vervolgens afgedekt in de koeling te zetten je kunt als je veel hebt er ook plakjes van snijden en deze vacumeren en invriezen. Ik ga de Pastarami Bacon gebruiken voor een lekkere Pastarami Bacon BLT Sandwich van te maken.

2960D72D-DFA2-4E01-B3AE-A06D7183B1A9.jpeg
A378709D-E167-4CDD-BE2A-3016235D4B62.jpeg


Het maken van de Pastarami Bacon BLT Sandwich

Ik ben uitgegaan van 2 personen

Benodigdheden:

1 koekenpan om het spek in te bakken, je zou het ook op een gietijzeren plancha kunnen doen op de bbq

Ingrediënten:

- 6 plakjes dik gesneden Pastarami Bacon
- 4 sneetjes zuurdesem brood
- 3 eetlepels mayonaise ( ik heb daarvoor zelf gemaakte limoen mayonaise gebruikt )
- Knapperige sla
- 1 grote rode of gele tomaat, in iets wat dikke plakken

BF77BDD7-5F99-453E-BE2F-C2E7271E24F0.jpeg


Bereiden Pastarami Bacon BLT

- Leg de plakjes Pastrami Bacon in een enkele laag in een koude zware grote koekenpan en verwarm op middelhoog vuur. Bak het spek tot het knapperig en bruin is en het meeste vet is gesmolten( ongeveer 3 minuten per kant )

97E9438F-8310-4D98-827B-DDF853C85DA5.jpeg


- Als de Pastarami Bacon klaar is leg je dit op een bord waar wat keukenpapier op ligt en laat je het even liggen.

- Rooster ondertussen de sneetjes zuurdesem brood in een broodrooster tot ze goudbruin zijn. Bestrijk elk sneetje met wat mayonaise. Bedek 1 sneetjes met knapperige sla en vervolgens met plakjes tomaat, Pastrami Bacon.Leg het het andere sneetjes brood met daarop de mayonaise boven op en snijd eventueel de sandwiches diagonaal doormidden voordat je ze serveert.

En klaar is je Pastarami Bacon BLT Sandwich😋
E369C76A-2F4F-429E-A1EA-8946E02D378B.jpeg


Ik hield al van zelf gemaakte Bacon. Maar dit is echt next level. Het zoetje wat in varkensvlees aanwezig is in combinatie met de de smaak van Pastarami is echt goddelijk al zeg ik het zelf. Ik heb er nu redelijk dikke plakken van gesneden om het uit te bakken voor de Pastarami Bacon BLT sandwich, maar de volgende stap is om er broodbeleg van te maken 😋 wordt vervolgd 😀

Danke voor het lezen en eet smakelijk.

Roy
 
Het water loopt me in mond, waar kan ik komen proeven? 😛
 
Mooi. Lekker. Geweldig gemaakt.

Ben al bijna in de buurt.
Kan je me 10 plakjes afsnijden? Heb ik wat zinnigs te doen in de eerste vergadering van vandaag.
 
Mooi. Lekker. Geweldig gemaakt.

Ben al bijna in de buurt.
Kan je me 10 plakjes afsnijden? Heb ik wat zinnigs te doen in de eerste vergadering van vandaag.
Die kom je je maar halen Peter 😉 de vriezer ligt mooi gevuld met heerlijke plakken Pastrami Bacon 😋
 
Lekker verhaaltje, lekkere plaatjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan