BasBQ
Beef en Steak

Party-Q stelt zich voor

Party-Q

Sprokkelaar
Berichten
27
Hoi allemaal,
Ik ben Patrick en kom uit de omgeving van Emmen, ik lees al een tijdje mee op dit forum en vond het nu tijd om een account te maken. Een aantal jaren geleden heb een Jamie Oliver Premium 57CM kogel op de kom kunnen tikken in een pop-up store. Super kogel, degelijke kwaliteit naar mijn mening. En voor de 100 euro die ik ervoor betaald heb zeker geen miskoop.

Zon ding:
jamie-oliver-classic-premium-barbecue.jpg


Wat ik wel erg tof aan deze vind is de losse verhoger-ring die erbij zit, ideaal voor bijv. een bier-kipje.
Anders dan zelf zon ding in elkaar knutselen of een rotisserie ring kopen heb ik nog niet gevonden.

Circa twee jaar geleden is het serieuzere barbecueën begonnen. Het eerste gerecht wat meer effort vroeg waren de porkbelly burnt ends zoals @noskos ze beschrijft op zn blog. Uiteraard in eerste instantie op dome-temp gemaakt en tot ontdekking gekomen dat dat niet zaligmakend is. Dus toen maar al vlot geïnvesteerd in een thermometer met meerdere probes. In mijn geval een Grill-eye Pro Plus.

Op deze kogel heb ik de afgelopen jaren met veel plezier veel gerechten gemaakt. Een grote inspiratiebron voor mij (en mijn BBQ-maatjes) is toch wel @noskos en de afgelopen jaren hebben we veel van zijn gerechten gemaakt. Ere wie ere toekomt.

Vorige maand was ik jarig en heb ik van mijn vrouw een Kamado Joe Classic cadeau gekregen 🥳. Deze is de afgelopen 14 dagen zeker al 10 maal aan de bak geweest, meest zaken als reversed sear steaks, bbq-tapas (ABT, Pigshots, Ribfingers, habanadas), beenham en een paar rollades 😅. De eerste low and slow sessie gaat waarschijnlijk dit weekend pas plaatsvinden. Waarschijnlijk worden dat Beef-Back-Ribs of 3-2-1 spareribs.
Bij de kamado heb ik ook een soapstone gekocht van Kamado Joe, dat was zeker geen miskoop en ben ik ook erg enthousiast over.

Het huidige project:
Een projectje waar ik deze week mee ben begonnen is een modificatie te maken voor de kogel. Het verhaal begon ermee dat een goede vriend van me ook graag een verhoger-ring wilde zoals deze bij de mijne zat. Echter onvindbaar of als rotissery gewoon te duur. Een oom van mij, wie een metaalbewerkingsbedrijf heeft en ook fanatiek met de BBQ bezig is vertelde me dat een 200 liter vat dezelfde diameter heeft als een BBQ.
Toen rees het plan een te snijden uit een olievat voor die vriend van me. Dat idee is een tijd blijven liggen.
Tot op BBQ-NL.com het filmpje van de Tootsie steaks in de WSM online kwam. Op dat moment kwam bij mij het idee opzetten om van mn kogel een soort smoker te maken.

Het plan is/was om van een stalen vat 2/3e te gebruiken voor de smoker conversie en het resterende deel te gebruiken om de verhoger-ring te snijden.

[Disclaimer]
Google heeft me inmiddels geleerd dat ik niet uniek ben met dit idee en ook op dit forum kwam ik het al in verschillende uitvoeringen tegen.
[/Disclaimer]

Via Facebook heb ik uit een nabijgelegen dorp een extra dikwandig vat kunnen kopen waar visolie in gezeten had. Altijd beter dan giftige zaken leek me.
In eerste instantie het vat flink uitgefikt om van de vieze resten en anticorrosielaag af te komen. Daarna met de haakse slijper aan de bak gegaan.

De huidige voortgang:
Eerst moest de deksel er natuurlijk af om hem te kunnen uitfikken. Ook visolie (dd 2014) laat best wat onsmakelijks achter in zon vat.
Gelukkig brandt visolie erg goed heb ik deze week geleerd. 🔥
visolie.jpg

Na het uitfikken moest ie precies op deze rand doorgeslepen worden zodat ie op de onderkant van de BBQ past. Met een vaste hand goed te doen.
doorslijpen.jpg


Proefpassen met de verhoger-ring
verhogerring passen.jpg


Steunen voor het rooster
rooster.jpg


Proefpassen op de BBQ
proefpassen.jpg


De dome-temp tijdens de 1e proef-run, deze kon ik behoorlijjk constant houden.
proefrun.jpg


Gespoten en nu staat ie te drogen in de garage.
zwart.jpg


Voor de Tootsies pork steaks ben ik geen waterbak nodig, dus daarvoor heb ik nog niets gefabriceerd. Dit zal t.z.t. volgen wanneer de behoefte ontstaat.

Wanneer die morgen of overmorgen voor het eerst helemaal in elkaar zit zal ik een foto plaatsen indien men dat interessant vindt.

[EDIT]
Het resultaat tot nu, er staat net een starter kolen klaar voor een 2e smoke-run.

2be06718-3c9f-4e0c-a09b-1134f1fa85ec.jpg

[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Mooi intro Patrick. Welkom bij de club. Laat de foto’s maar door komen.
 
Welkom en een goei tip geef je meteen. Ik heb een weber 57 en een oliedrum...
 
Welkom op het forum, mooie hack om oa Tootsie’s Pork Steaks te maken, leuk dat je dat hier deelt (y) Ik ben zelf aan het knutselen met (nu nog) aluminium bakjes om een deel van het vet toch richting kooltjes te leiden terwijl het vlees indirect op m'n Weber 57 ligt maar jouw oplossing is veel echter ;)(y)
 
Welkom Patrick! Ik vind je doe het zelf project er erg gaaf uitzien! Je keteltje is een echte ketel geworden ;) Mooi man, veel plezier en laat die foto's maar doorkomen !
 
Mooi man! Inspireert; zo een project!
 
Welkom bij het genootschap

Dankbaar met je cadeau bezig geweest, heeft je vrouw vast van meegenoten 😉
Mooie verhoging zo in elkaar geknutseld 👍🏻
 
Dank voor de leuke reacties. Mn bedoeling was om dit weekend tootsies pork steaks te maken maar helaas ben ik door onverwachte zaken en overmatig alcohol gebruik vergeten de procereur uit de vriezer te leggen 😅
Wel beef back ribs gemaakt op zaterdag en vandaag een lekkere chuckeye.
De beef ribs waren sneller klaar dan de bedoeling was, maar wel lekker sappig. Qua rub valt er nog winst te halen, maar ze smaakten er goed.
5D3080A0-F21E-4C2D-9019-C9FCAED8451F.jpeg
 
Patrick, welkom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan