BasBQ
Beef en Steak

pannen

meinonA

Stoker
Berichten
271
Mijn moeder gebruikt hoofdzakelijk pannen met een anti aanbaklaag. Ik heb het daar niet zo op.
Is er nou 1 merk/materiaal/richting waar ik moet zoeken, die eigenlijk voor de meeste vragen wel een passend product heeft?
Creuset ken ik bijvoorbeeld als het merk (ik weet dat er meerdere goeie zijn) voor gietijzeren stoofpannen met een coating waardoor die levenslang mee gaat/geen roestvorming kan komen. Maar dat zijn alleen stoofpannen.

hieraan gerelateerd: ik ben bijvoorbeeld opzoek naar een wok. Kan ik dan het beste voor ééntje gaan van Black Bastard (simpelweg omdat je die van de Intratuin om de hoek koopt) of kan ik beter voor iets anders gaan waarvan de kans groter is dat het levenslang mee gaat.

Sidenote: ik ben ook opzoek naar een alternatief voor een koekenpan, maar dan zonder Teflon.
 
Ik heb al mn (bak) pannen van de buyer. Ideaal kost alleen wat tijd om ze in te bakken. Is van gietstaal
 
Een wok koop je bij de toko. Zelfde als dat je een brood bij de bakker koopt 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Le Crueset heeft niet alleen stoofpannen, die hebben ook koekenpannen, wok, sauspannetjes en nog veel meer.
Waarom kijk je niet bij de forumsponsor Basbq of bij vuur en rook, daar hebben ze alle soorten pannen die je je maar kunt bedenken in gietijzer, gaan je hele leven mee en geen teflon.
 
Zelf heb ik alle pannen met teflon en/of keramische laag vervangen door gietijzeren pannen.
Geëmailleerd gietijzer zoals van Le Creuset is duurder in aanschaf maar vergt minder onderhoud.
Zelf heb ik een ovale geëmailleerde stoofpan van Le Creuset van 31cm (6,3 liter), deze gebruik ik vaak voor stoofvlees, chili con carne, spaghettisaus. Vooral voor bereidingen met zure ingrediënten omdat deze je opgebouwde anti-aanbaklaag wegvreten.

Voor dagdagelijkse bereidingen fornuis/barbecue gebruik ik gietijzeren pannen met 2 handgrepen (hierdoor passen ze makkelijker tussen de barbecue).
Mijn elektrische wok met teflon anti-aanbaklaag heb ik vorig jaar vervangen door een gietijzeren wadjan, deze heeft een platte bodem en kan zo makkelijk op zowel het fornuis als barbecuerooster blijven staan.
Na ieder gebruik was ik de gewone gietijzeren pannen/wok met heet water en een afwasborstel, ik laat deze nog even drogen op het fornuis en dan wrijf ik ze in met enkele druppels zonnebloemolie.
De geëmailleerde Le Creuset was ik af met heet water en wat afwasmiddel.

Qua gietijzer zijn er verschillende merken, dat moet je voor jezelf uitmaken.
 
Voor tomatensaus te maken gebruik ik zelf een tefal Trattoria, is iets goedkoper dan le creuset maar is gegoten alu met een titanium coating. De warmte blijft echt goed in de pot. Maar dus geen stalen/alu tools te gebruiken in die pan. Op zich kan dat zo geen kwaad als je dan een houten lepel gebruikt ofzo en een schep in hout of silicoon.

Mijn grillpan heb ik eentje van de meyer in stainless steel op de kop kunnen tikken aan de helft van de prijs, nooit of nooit zal ik nog een andere grillpan kopen dan deze. Gewoon handig in gebruik

Nu de meeste pannen die je koopt zijn echt niet geschikt om op een bbq te gebruiken, daarvoor is dan gietijzer beter. Ze kunnen bijvoorbeeld maximaal x temperatuur houden. Of er staat in de handleiding expliciet niet te gebruiken op een kolenbbq. Nuja bij een hele duur pan is dit dus een gok. Maar als jij een pan op een gasfornuis mag gebruiken, dan zie ik niet in dat dit niet op een kolenbbq kan. Wat wel zou kunnen is dat pannen voor inductie daar misschien schade voor oplopen ofzo, geen idee eigenlijk. Maar die zou ik toch wel apart houden. Nuja ik kook op gas, maar dat zal wel ooit ergens veranderen

Maar een geemailleerde pan gebruik je dus beter voor zuurhoudende bereidingen, waaronder zeker tomatensaus. Ik heb hier al verschillende artikels over gelezen, en velen zeggen, ja gewoon effe nadien terug inbakken. Maar persoonlijk das allemaal leuk en wel, maar ik heb het druk genoeg dat ik daar allemaal geen tijd voor heb.

Ik heb hier 1 gietijzer pan en een poffertjes schotel in gietijzer, ben ik zeer tevreden over. Ik ga me wel nog eens ergens die weber geemaillerde pot kopen, dutch oven duo of zoiets. Maarja daar zullen wel krassen inkomen als je met ijzeren/alu tools gaat werken. Maarja heb ook genoeg houten tools liggen, die ik regelmatig wel eens een nieuw laagje geef, dus zo een probleem is dat niet voor mij.

Qua wok heb ik een berghoff wok met deksel (maken ze volgens mij niet meer), maar daar staat expliciet op, niet op de bbq ... Maar kan wel op een gasfornuis bijvoorbeeld. Snap ik ook niet echt goed. Ben ik zeer tevreden van. Zeer grote wok, gemakkelijk voor ons vieren. Maar nog nooit op de kolenbbq gebruikt dus.
 
Is gietijzer de "go-to" voor alle bereidingen?
Omdat ik tot nu toe alleen maar gietijzer en Creuset heb gelezen omdat ik zelf dat als voorbeeld gebruikte.

Sidenote: het is leuk meegenomen als het geschikt is voor een BBQ (onafhankelijk van de soort hittebron) maar ik ben hoofdzakelijk naar gebruik indoors opzoek.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Creuset is een merknaam en in weze niets anders als een geemailleerde gietijzeren pan/ketel van goede kwaliteit.
Er zijn genoeg andere geemailleerde ketels van andere merken te koop. Ook deze gaan een leven lang mee. Zet ik ook wel eens op de Q.
Daarnaast heb je de niet gemailleerde pannen/ketels. Deze moet je zelf inbranden (seasonen) en kunnen zowel in- als outdoor worden gebruikt.

Ga je niet druk maken over gietijzer of gietstaal. Verschil zit in het koolstofgehalte maar maak voor jouw gebruik niets uit.
Ik heb eens een OES meting gedaan op twee pannen van mij en het is gewoon gietstaal (C% < 0,3 %).
Fysische eigenschappen voor kooktoepassing zijn voor beiden exact gelijk.

Welke warmtebron gebruik je binnen.?
Gietijzer, zowel met emaille laag als zonder laag, kan op alle warmtebronnen. Kan ook in de oven worden gezet.

😏 Eric, btw; wanneer krijgen we een gerecht op de Q te zien ? 😋
 
Laatst bewerkt:
Misschien zijn koperen pannen iets voor je ,
(Goeie zijn niet goedkoop)
 
Voor af gezegd, ik heb ze niet .
Maar schijnen het beste warmte geleiden en betere warmte beheersing doordat hij ook sneller in warmte omlaag kan ..
En geen hotspots.
Maar voor op de Q zou ik het bij gietijzeren of carbon staal houden..
Screenshot_20220927-071648_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan