Beef en Steak

Paling roken

Steen

Kooltjesharker
Beste mede genootschappen,

Ik heb een pdf 1200 rek besteld. Hier kan ik van alles in hangen om te bakken maar ook mee te roken.

Nu wil ik paling roken voor ons pap voor vaderdag. Paling bestel ik gepekeld dus daar hoef ik niet naar te kijken.

Nu het rook proces. Hoe werkt dit? Ik heb een cold smoke generator maar dit werkt niet vermoed ik, is het met houtskool en rook chunks? Of houtskool en met een een chipfeeder? En wat zijn de temperaturen en tijden om aan te houden?

Oftewel help haha

Als eerst de pekel uitspoelen, dan de paling laten drogen in de rookkast. Moet als krant gaan voelen. Dat mag al met een vuurtje (eikenhout is gelijk lekker) maar wel de kast open. Daarna garen, dat is de kast niet hoger dan 80 graden, anders lekken de eiwitten. Als de buikjes mooi open staan kan je gaan roken met houtmot/meel. Dit zolang je maar wilt.

Deze man legt het ook mooi uit

Wat Dennis hierboven aangeeft.

Zelf ga ik pas echt beginnen met veel rook te creëren als ik de paling soepel in kan drukken.
Dit na roken proces gebeurt op een veel lagere temperatuur. (dat je niet op de 80° blijft hangen)

Als eerst de pekel uitspoelen, dan de paling laten drogen in de rookkast. Moet als krant gaan voelen. Dat mag al met een vuurtje (eikenhout is gelijk lekker) maar wel de kast open. Daarna garen, dat is de kast niet hoger dan 80 graden, anders lekken de eiwitten. Als de buikjes mooi open staan kan je gaan roken met houtmot/meel. Dit zolang je maar wilt.

Deze man legt het ook mooi uit
Zou leuk zijn als je hier een tutorial voor zou willen schrijven in Tips Tricks & Tutorials, het filmpje mag dan natuurlijk als begeleiding mee.

Terug
Bovenaan Onderaan