BasBQ
Beef en Steak

Pak het klein aan met zalm

 

roelduyss

Kooltjesharker
Berichten
197
Maar heb geen idee waar te beginnen.

Alle draadjes die ik lees over het roken van zalm gaat over die heerlijk grote moten.

Nu heb ik ff tijdelijk niet het budget om zo'n flap te kopen.

Ik heb wel 4 smalle moten van een cm of 3 a 4 liggen die ik binnenkort wil pekelen en warm roken. (zonder vel)...

Is dat te doen en hoe zit het dan met tijden en pekelen? 

Is dit wel de moeite want zijn die niet veel sneller klaar dan zo'n grote moot?

Zeg maar deze in de lengte door de helft

AHI_434d50313738393933_1_LowRes_JPG.JPG
 
Persoonlijk pekel ik zalm nooit als ik deze warm ga roken. (zie daar zelf de meerwaarde niet van in, voor die hele korte duur die ze op de barbecue liggen)

Ik leg ze op een plankje (hierdoor weet ik ook zeker dat ik ze heel van het rooster krijg), en smeer ze meestal in met mosterd en bestrooi ze vervolgens met wat bruine suiker.

Gaar het tot ze ongeveer 48?C kern hebben. (dan zijn ze heerlijk mals, sappig, en nog een heel klein beetje ros?)

22865759409_9165f0945e_z.jpg


22605281394_43bb01df3d_z.jpg


Mac
 
Pekelen en warm roken levert waarschijnlijk een wat steviger en zoutere vis op. Wel leuk om dat eens te proberen. Veel mensen doen het zoals Mac hierboven laat zien, dat levert botermalse zalm op met een heerlijke rooksmaak en een zoete toplaag. Veel mensen vinden dat erg lekker.
Maar je kunt de zalm ook gewoon droog kruiden met je favoriete mix (al is het maar peper en zout) en dan warm roken. Misschien wel een tip om de zalm dan op een alufolietje te leggen ofzo om te voorkomen dat hij door het rooster kukelt als je per ongeluk te ver doorgaart.

Overigens hoeft een hele zijde zalm niet zo duur te zijn. Het is regelmatig in de aanbieding bij Sligro en Makro en dan betaal je tussen de 15 en 20 euro voor een flinke hele zijde.
 
El Fumarole zei:
Pekelen en warm roken levert waarschijnlijk een wat steviger en zoutere vis op. Wel leuk om dat eens te proberen. Veel mensen doen het zoals Mac hierboven laat zien, dat levert botermalse zalm op met een heerlijke rooksmaak en een zoete toplaag. Veel mensen vinden dat erg lekker.
Maar je kunt de zalm ook gewoon droog kruiden met je favoriete mix (al is het maar peper en zout) en dan warm roken. Misschien wel een tip om de zalm dan op een alufolietje te leggen ofzo om te voorkomen dat hij door het rooster kukelt als je per ongeluk te ver doorgaart.

Overigens hoeft een hele zijde zalm niet zo duur te zijn. Het is regelmatig in de aanbieding bij Sligro en Makro en dan betaal je tussen de 15 en 20 euro voor een flinke hele zijde.
Moet dan eerst een bv oprichten... Heb geen pasjes en ken niemand die er wel een heeft.

Omdat is pas sinds dit weekeinde mezelf een echte Q-er noem moet ik mijn weg naar leveranciers nog vinden..

 
Waar woon je dan Roel? Wellicht dat er iemand van het forum in de buurt woont waarvan je een pas kan lenen.
 
Ik ben een ge?mporteerde kattemepper. Origineel een zeeuwsvlaming maar woon in Helmond...
 
Ga eens op de markt kijken, bv in Eindhoven, bij mij heb je voor rond de 20,- ook een hele zijde verse zalm. Sowieso verser dan wat in de supermarkt ligt en denk ook voordeliger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan