BasBQ
Beef en Steak

Overlast bij de buren

Tomsmoke

Sprokkelaar
Berichten
36
Beste bbqers,

Ik heb met bloed zweet en tranen zelf een smoker gebouwt...nu heb ik hem 3 keer gebruikt en kom ik erachter dat mijn lieve buren er dermate last van hebben...nog nooit wat gehoord van ze...dat ze de gemeente hebben ingeschakeld om te komen kijken of alles wel volgend de regels gaat...ik had even een briefje in de bus moeten doen een aantal dagen van tevoren en heb plechtig beloofd dit vanaf nu te doen...maar toch is de gemeente gebelt...

Kan iemand mij vertellen of er ?berhaupt regels voor zijn, kan niks vinden op internet en hoe ik de overlast met een filter of wat dan ook kan verminderen voor de buren..?

Ik hoor het graag!
 
(Zie dat je hem dubbel gepost had, dus 1 vd twee zal wel verwijderd worden, bij deze een kopie van mijn reactie uit het Asbak topic)

Vervelend zeg. Vooral de manier waarop... Een maat van mij had hetzelfde. Of ja, niet dat de gemeente gebeld is, maar wel dat ze buren  kwamen miepen. Hij heeft als oplossing actieve koolstof gekocht en dat op een roostertje in z'n schoorsteen gegoten. Ik moet het nog in actie zien, maar schijnbaar helpt het tegen de rook. Was 3 euro voor een halve kilo. Dit is op een gegeven moment natuurlijk verzadigd en dan moet je het vervangen, maar wel het proberen waard lijkt me.

Zijn exacte woorden:

"Ik heb zakjes actieve koolstof gekocht (officieel voor aquarium, majaa).. 3e per halve kilo ofzo..
Klein roostertje onderin de schoorsteen gemaakt.. En daar zo'n zakje in de schoorsteen gemikt.
Oh.. En mijn koolstof filter werkt perfect! 😂
Dus nu kunnen buren niet meer klagen. 😁😁
"
 
Is de gemeente al langs geweest? Als dat zo is en je hebt verder niets gehoort, is het binnen de kaders neem ik aan
 
Vervelend! Ik weet niet hoe het voor anderen is, maar ik spreek mijn buren aan, bied mijn excuses aan voor het vele q-en. En ze zeggen elke keer hetzelfde, ah niks van gemerkt joh..maakt niet uit joh  :D.  Ook afgelopen weekend toen ik ze waarschuwde dat ik deze maandag om 7uur een Brisket ging roken, ah geen probleem..we merken er niet veel van.

Ik hoop dat als het ze dwars zit dat ik de dialoog open kan houden en genoeg kansen heb gegeven om het aan te kaarten. En misschien helpt het om de buren 1x per jaar stil te houden door ook voor hun te bbqen  :p

Het voordeel is ook dat achter mijn tuin een fietspad, sloot en klein bedrijven terrein ligt, dus ik heb alleen de huizen naast mij waar ik me zorgen om hoef te maken.
 
Ik heb vandaag pas vernomen dat de gemeente gebelt is...ik ben reuze benieuwd, ik heb namelijk niks kunnen vinden op internet over regels op maatstaven...
 
E-Hoog zei:
(Zie dat je hem dubbel gepost had, dus 1 vd twee zal wel verwijderd worden, bij deze een kopie van mijn reactie uit het Asbak topic)

Vervelend zeg. Vooral de manier waarop... Een maat van mij had hetzelfde. Of ja, niet dat de gemeente gebeld is, maar wel dat ze buren  kwamen miepen. Hij heeft als oplossing actieve koolstof gekocht en dat op een roostertje in z'n schoorsteen gegoten. Ik moet het nog in actie zien, maar schijnbaar helpt het tegen de rook. Was 3 euro voor een halve kilo. Dit is op een gegeven moment natuurlijk verzadigd en dan moet je het vervangen, maar wel het proberen waard lijkt me.

Zijn exacte woorden:

"Ik heb zakjes actieve koolstof gekocht (officieel voor aquarium, majaa).. 3e per halve kilo ofzo..
Klein roostertje onderin de schoorsteen gemaakt.. En daar zo'n zakje in de schoorsteen gemikt.
Oh.. En mijn koolstof filter werkt perfect! 😂
Dus nu kunnen buren niet meer klagen. 😁😁
"

Ik gebruik deze smoker http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15219.0 en stook volledig op eikenhout..werken die filters enzo dan ook?? :-/
 
k vroeg me al af toen ik je verslag las,,die woont zeker alleen in een hutje op de hei.
maar niet dus, ja kan me voorstellen als je met regel maat een half eiken bos verstookt dat de buurt gaat klagen.

k zou t zelf niet willen maar ook niet pikken van een buur.
ik gebruik daarom ook altijd cocos brikketten want die ruik je niet en gelukkig hou ik niet van een sterke rooksmaak.

jouw smoker voorzien van een regelbare in en uitlaat en dan met cocos gaan stoken zal veel minder overlast geven.
of je hebt voor de verkeerde soort smoker gekozen.
uds een optie misschien



 
AV zei:
ik gebruik daarom ook altijd cocos brikketten want die ruik je niet en gelukkig hou ik niet van een sterke rooksmaak.

Ik kan dat getuigen, op dit moment zit er iemand 50 meter verderop te stoken op normale "stinkende" briketten en die ruik je overal.

Kokos..ruik je bijna niks van...
 
vorigen week bij mn dochter goedkope zooi in de starter.
liep met een boog om de windrichting heen om men te pakken.
heb de Q achter in tuin gezet.. wat een meur.
 
Voor zover ik weet zijn er geen regels voor en is het een oplossing tussen jullie samen.
Al lijkt me die nu ver te zoeken aangezien ze serieuze stappen aan het zetten zijn.
Je kan wellicht de Q wat verder in de tuin zetten, tegen de achter schutting aan oid en dan is zien hoe of wat.

Maar je moet ook gewoon mogen Qen zo nu en dan in je eigen achter tuin, je zal alleen de frequentie misschien iets moeten laten zakken.

Voor de zekerheid zou je natuurlijk ook zelf de gemeente is kunnen bellen/mailen met de vraag wat erover in de verordening staat.
Of een bloemetje voor ze kopen als een soort goedmaker en de dialoog openen, heb ik ook wel eens gedaan na een nachtje de tuinhaard iets te hoof op gestookt te hebben :D
 
Tomsmoke zei:
E-Hoog zei:
(Zie dat je hem dubbel gepost had, dus 1 vd twee zal wel verwijderd worden, bij deze een kopie van mijn reactie uit het Asbak topic)

Vervelend zeg. Vooral de manier waarop... Een maat van mij had hetzelfde. Of ja, niet dat de gemeente gebeld is, maar wel dat ze buren  kwamen miepen. Hij heeft als oplossing actieve koolstof gekocht en dat op een roostertje in z'n schoorsteen gegoten. Ik moet het nog in actie zien, maar schijnbaar helpt het tegen de rook. Was 3 euro voor een halve kilo. Dit is op een gegeven moment natuurlijk verzadigd en dan moet je het vervangen, maar wel het proberen waard lijkt me.

Zijn exacte woorden:

"Ik heb zakjes actieve koolstof gekocht (officieel voor aquarium, majaa).. 3e per halve kilo ofzo..
Klein roostertje onderin de schoorsteen gemaakt.. En daar zo'n zakje in de schoorsteen gemikt.
Oh.. En mijn koolstof filter werkt perfect! 😂
Dus nu kunnen buren niet meer klagen. 😁😁
"

Ik gebruik deze smoker http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15219.0 en stook volledig op eikenhout..werken die filters enzo dan ook?? :-/

Ik verwacht dat dat bij jou ook prima moet werken als je die in je schoorsteen implementeert. Het is makkelijk te proberen, dus wat let je? :)
 
Ginko zei:
AV zei:
ik gebruik daarom ook altijd cocos brikketten want die ruik je niet en gelukkig hou ik niet van een sterke rooksmaak.

Ik kan dat getuigen, op dit moment zit er iemand 50 meter verderop te stoken op normale "stinkende" briketten en die ruik je overal.

Kokos..ruik je bijna niks van...

Als ik op alleen brikketten gebruik in deze smoker krijg ik hem nooit op temperatuur..als de smoker eenmaal aanstaat heb je nauwelijks rookontwikkeling.

En dat halve bos valt hartstikke mee...laatst 8 uur aan gehad en 2,5 zakken genruikt van 20 liter...

Had het probleem met de buren ook al toen ik mijn napoleon watersmoker gebruikte, met cocosbriketten en hout-chunks...

Ik snap je punt volledig en heb ook begrip voor de buren, enige aankondiging hadden ze al heel fijn gevonden :-S Vind alleen de manier waarop dit allemaal gaat gewoon heel erg vervelend, mevrouw was niet voor rede vatbaar en had de gemeente zelfs al gebelt zonder met ons te praten...

Ik ga nu een filter plaatsen zoals in eerdere berichten aan is gegeven en hopen dat het daarmee minder is...
 
Mijn buren hebben ook ooit eens geklaagd, toen heb ik uitgelegd dat en buren zijn die wel eens wiet roken in hun tuin en dat dat pas echt stinkt....nooit meer wat van gehoord.
Prima buren maar als we overal op gaan letten....

Nu krijg ik geregeld te horen dat het zo lekker ruikt als ik de bbq aan heb :D
 
ReneR zei:
Mijn buren hebben ook ooit eens geklaagd, toen heb ik uitgelegd dat en buren zijn die wel eens wiet roken in hun tuin en dat dat pas echt stinkt....nooit meer wat van gehoord.
Prima buren maar als we overal op gaan letten....

Nu krijg ik geregeld te horen dat het zo lekker ruikt als ik de bbq aan heb :D

Hahaha dat is een goeie! Ben ook al uitnodigingen voor een straat bbq aan het maken... :p kijken of ik zo wat meer sympathie kan kweken bij de buurtjes..
 
Tomsmoke zei:
ReneR zei:
Mijn buren hebben ook ooit eens geklaagd, toen heb ik uitgelegd dat en buren zijn die wel eens wiet roken in hun tuin en dat dat pas echt stinkt....nooit meer wat van gehoord.
Prima buren maar als we overal op gaan letten....

Nu krijg ik geregeld te horen dat het zo lekker ruikt als ik de bbq aan heb :D

Hahaha dat is een goeie! Ben ook al uitnodigingen voor een straat bbq aan het maken... :p kijken of ik zo wat meer sympathie kan kweken bij de buurtjes..

Ik ruik hier dus de bbq van iemand verderop, het ruikt zelf eigenlijk niet lekker. Maar ergens in mijn hoofd maakt het wel een connectie met barbecuen en lekker eten..dus vind ik het stiekem toch lekker ruiken  B-)
 
E-Hoog zei:
(Zie dat je hem dubbel gepost had, dus 1 vd twee zal wel verwijderd worden, bij deze een kopie van mijn reactie uit het Asbak topic)

Vervelend zeg. Vooral de manier waarop... Een maat van mij had hetzelfde. Of ja, niet dat de gemeente gebeld is, maar wel dat ze buren  kwamen miepen. Hij heeft als oplossing actieve koolstof gekocht en dat op een roostertje in z'n schoorsteen gegoten. Ik moet het nog in actie zien, maar schijnbaar helpt het tegen de rook. Was 3 euro voor een halve kilo. Dit is op een gegeven moment natuurlijk verzadigd en dan moet je het vervangen, maar wel het proberen waard lijkt me.

Zijn exacte woorden:

"Ik heb zakjes actieve koolstof gekocht (officieel voor aquarium, majaa).. 3e per halve kilo ofzo..
Klein roostertje onderin de schoorsteen gemaakt.. En daar zo'n zakje in de schoorsteen gemikt.
Oh.. En mijn koolstof filter werkt perfect! 😂
Dus nu kunnen buren niet meer klagen. 😁😁
"

Zou u mij misschien kunnen vertellen waar uw maat deze spullen gekocht heeft??

Mvg,

Tom
 
Ginko zei:
Tomsmoke zei:
ReneR zei:
Mijn buren hebben ook ooit eens geklaagd, toen heb ik uitgelegd dat en buren zijn die wel eens wiet roken in hun tuin en dat dat pas echt stinkt....nooit meer wat van gehoord.
Prima buren maar als we overal op gaan letten....

Nu krijg ik geregeld te horen dat het zo lekker ruikt als ik de bbq aan heb :D

Hahaha dat is een goeie! Ben ook al uitnodigingen voor een straat bbq aan het maken... :p kijken of ik zo wat meer sympathie kan kweken bij de buurtjes..

Ik ruik hier dus de bbq van iemand verderop, het ruikt zelf eigenlijk niet lekker. Maar ergens in mijn hoofd maakt het wel een connectie met barbecuen en lekker eten..dus vind ik het stiekem toch lekker ruiken  B-)

hahaha dat heb ik nou ook altijd :D

Ik ben ook de enige in de hele straat die zo af en toe de bbq aanslingert..zal wel een kwestie van wennen zijn B-)
 
Met alle respect, (en ik snap dat je het een geweldig apparaat vind, en dat is het natuurlijk ook) maar ik heb nou niet het idee, dat dit het type smoker is wat je midden in een rijtjeshuis straat zou moeten willen hebben. (en zeker vanuit de buren gezien)
Geloof mij, het is het niet waard, om ruzie met je buren te maken. (ik spreek helaas uit ervaring)

Volgens mij blijft dit type smoker namelijk altijd rook produceren.
Ik hoop dan ook voor jou, maar zeker ook voor je buren dat dat met die actieve kool zal helpen.  :-S

Ik heb zelf 2 kamado's en een WSM in de tuin, en deze gebruik ik als het kan dagelijks, maar zeker meerdere malen per week (en nee, niet allemaal tegelijk), en roken alleen maar even bij de start, en verder alleen als ik dat bepaal door er rookhout op te leggen, (of een ceder houten plankje)

Als ik met rook wil spelen, dan probeer ik zeker rekening te houden met de buren. (waarom.........omdat ik dat andersom ook zou willen  ;) )
Tevens is het verstanding om je buren af en toe iets toe te schuiven. (dit verstevigd de barbecue band met de buren aanzienlijk)
Pavlov effect (bij het ruiken van de rook associ?ren ze dit uiteindelijk met eten, en denken ze dat er iets langs zal komen), denk hierbij aan het fluitje van een hond  :D :D :D.

Just my 2 cents

Mac
 
Mac zei:
Met alle respect, (en ik snap dat je het een geweldig apparaat vind, en dat is het natuurlijk ook) maar ik heb nou niet het idee, dat dit het type smoker is wat je midden in een rijtjeshuis straat zou moeten willen hebben. (en zeker vanuit de buren gezien)
Geloof mij, het is het niet waard, om ruzie met je buren te maken. (ik spreek helaas uit ervaring)

Volgens mij blijft dit type smoker namelijk altijd rook produceren.
Ik hoop dan ook voor jou, maar zeker ook voor je buren dat dat met die actieve kool zal helpen.  :-S

Ik heb zelf 2 kamado's en een WSM in de tuin, en deze gebruik ik als het kan dagelijks, maar zeker meerdere malen per week (en nee, niet allemaal tegelijk), en roken alleen maar even bij de start, en verder alleen als ik dat bepaal door er rookhout op te leggen, (of een ceder houten plankje)

Als ik met rook wil spelen, dan probeer ik zeker rekening te houden met de buren. (waarom.........omdat ik dat andersom ook zou willen  ;) )
Tevens is het verstanding om je buren af en toe iets toe te schuiven. (dit verstevigd de barbecue band met de buren aanzienlijk)
Pavlov effect (bij het ruiken van de rook associ?ren ze dit uiteindelijk met eten, en denken ze dat er iets langs zal komen), denk hierbij aan het fluitje van een hond  :D :D :D.

Just my 2 cents

Mac

Het is inderdaad niet de meest ideale Q voor in een woonwijk..maar het is ook een beetje leef en laten leven in mijn ogen..als in de winter de openbaarden weer worden aangestoken ruik je precies hetzelfde...

Maar ik ga er nu iig alles aan doen om de overlast te verminderen. En met een borde langs gaan is ook helemaal geen slecht idee B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan