BasBQ
Beef en Steak

Overheersende smaak houtskool (Dammers)

 

Robsteady

Kooltjesharker
Berichten
106
Ik ben nog redelijk nieuw in de wereld van het BBQen met een Kamado. Maar het valt me op dat ik al een paar keer een nogal sterke en overheersende houtskool/verbrand smaak aan het vlees heb hangen. M’n vrouw vindt het té en heeft al een keer overgeslagen hierdoor.
Waar kan het aan liggen? Doe ik iets fout?

Ik gebruik dammers, vul de Kamado iedere sessie bij zodat hij weer op normaal pijl zit. Maak hem aan met wokkels, laat hem rustig 10 min branden tot de wokkel uit is en sluit daarna pas de deksel. Daarna ga ik de temperatuur stellen.

Het valt me wel op dat ik ontzettend veel kleine stukken houtskool in de zak heb zitten. Weet niet of dat normaal is.

Schoonbranden wellicht een optie om van de overheersende smaak af te komen? Of is het toch iets anders? Tips en info zijn welkom, thanks!
 
Denk omdat die te veel aan kleine stukjes de lucht toevoer belemmert, en dan geen goede ontbranding heeft .
Er kan eens een keer een slechte zak tussen zitten (Kan bij alle merken) .
Misschien kun je er mee terug, anders grote stukken er uithalen en de rest voor de wga😅
 
Pyrolisatie.
Daar is hier op het forum al veel over gesproken.
Geen volledige pyrolisatie van hout naar houtskool is het probleem.
De oorzaak is vaak een te snelle verwerking van hout naar houtskool waardoor er teerresten achterblijven in het houtskool. Dit komt bij de meeste houtskool voor.
De stukken die gaan stinken en een nare smaak achterlaten kun je vaak wel ontdekken.
deze stukken roken sterk, als ze branden komen er gele vlammen vanaf. En soms zie je het teer in het houtskool glimmen alsof het steenkool is.
Weghalen die stukken of lang genoeg wachten to ze niet meer roken en stinken (ruiken aan de schoorsteen) maar weghalen is vaak de enige oplossing
,
 
Dammers heeft twee verschillende soorten houtskool, acacia uit Zuid Afrika en marabu uit Cuba.