BasBQ
Beef en Steak

Over the top gerookte chili con carne

chefvantstad

Tondelzoeker
Berichten
4
Afgelopen weekend eens een over the top chili proberen maken. Zo een stoofpotjes smaken me uit de gewone keuken ook altijd, dus dacht het eens te proberen op de kamado.

Begonnen met de heilige drievuldigheid (look, ui en pepertje) aan te stoven boven een direct vuur.

20230819_140950.jpg


Daarna de overige groentjes erbij en de temperatuur in de kamado laten zakken tot een 100-tal graden. Wel even wat research gedaan naar PH-waardes van tomaten en vanaf wanneer gietijzer begint te roesten 😉. Voor de geïnteresseerden, de dutch oven heeft het overleefd.

20230819_141846.jpg


Eenmaal de temperatuur gezakt was, twee wood chunks toegevoegd en mijn hitteschild geplaatst. Momenteel heb ik enkel appel chunks, dus ik verwachte een subtiele en fruitige rook smaak.

De mix van vlees op een rooster boven de pot en voor een 2-tal uurtjes laten roken. Voor het vlees had ik alle kruiden gemengd met 70% zuiver rundsgehakt en 30% varkens / rund gehakt, omdat ik schrik had voor uitgedroogd vlees.

20230819_151244.jpg


De apperitief met onze buren liep wat uit, dus na een 2,5u dan de laatste stap gedaan, waarbij ik het vlees in stukjes hakte en mengde met de rest van de pot. Daarna nog een 2-tal uurtjes laten verder sudderen op 100 graden.

20230819_190128.jpg


En dan kwam de moeilijkste stap. Want ik wou de smaken nog 24u laten trekken, waarna we het pas gingen opeten. Doe ik wel vaker bij stoofpotjes, mits die dag nadien altijd beter smaken.

Na 18u toch niet te houden en een look-toast met chili en cheddar gemaakt als middagmaal. Mijn vrouw en dochter vonden het lekker, dus geslaagd experiment voor mij.

20230820_122809.jpg


Hoe zouden jullie dit proberen te verbeteren? Zoals je op de foto's ziet, geen temperatuur gemeten, zouden jullie dit voor het vlees bijboorbeeld wel doen? En zou een andere variant wood chunks het nog beter maken? En zou 100% rundsvlees ook werken zonder uit te drogen?

Voor volgend weekend ben ik nog aan het brainstormen voor een soortgelijke bereiding, maar dan Indisch/Oosters geïnspireerd en met kip als vleesje. Laat zeker maar weten als jullie hier tips voor hebben.
 
Ik denk dat temperatuur meten voor gehakt wat je na t roken nog twee uur laat sudderen niet zo nodig is, prima zo toch?
Ik denk dat dit gerecht nog veel lekkerder kan met ander vlees. Het ‘traditionele’ stoofvlees, grote stukken wat je later gepulled in de stoof doet.
Flink wat chipotle doet ook altijd wonderen voor mij
 
Zoet er goed uit maar ben wel benieuwd naar de techniek. Hoe laat je de kamado zakken naar 100 graden nadat je direct hebt gewerkt?

Je hebt me in ieder geval geïnspireerd.
 
Ach temperatuur is niet zo belangrijk.
Ik ga mijn DO in de kolen zetten voor de eerste stap voor het aanbakken.
Daarna gaat het hitte schild erin en gaan ook heel wat koude ingrediënten in de DO. Plus nog een1 KG koude gehakt bal.
Temperatuur zal dus snel zakken.
Ik mik op 140 grC tijdens verdere bereiding.
 
Edwin, zoals Ghost vermeldt, was het laten zakken van de temperatuur eigenlijk makkelijker verlopen dan ik zelf dacht.

Ik heb zo goed als alle lucht toevoer afgesloten, denk zowel boven als onderaan aan een opening van 3 a 4mm. Zo ging ie eigenlijk op een kwartiertje a half uurtje makkelijk naar beneden.

De laatste 40 graden heb ik overbrugd met een 'koud' hitteschild toe te voegen. Had daar wel wat effect van verwacht, maar zeker niet zoveel. En dan was het enkel nog een kwestie van wat zoeken naar de juiste lucht toevoer om de temperatuur stabiel te houden.
 
Ik ga met PH mee, de combi van draadjesvlees en gehakt is waanzinnig. Beide lekker met rook. Chipotle is ook zalig erbij. En op het eind een blokje pure donkere chocolade erdoor laten smelten!
 
Deze heb ik vandaag gemaakt.
Was lekker maar kruiding kan beter voor mij.
Ik had 2 pepertjes van eigen kweek toegevoegd, dus het pit zat er wel in.
Volgende keer toch wat extra kruiden denk ik

IMG_20230822_135936.jpg


IMG_20230822_135835.jpg


IMG_20230822_133733.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan