BasBQ
Beef en Steak

Ossehaas reverse sear

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Eens in de 2 maanden dineer ik samen met 5 vrienden en dat doen we al een kleine 30 jaar. Ooit ontstaan in onze vrijgezellentijd om regelmatig een gezonde maaltijd te eten. Het diner moet bestaan uit 3 gangen en het hoofdgerecht mag geen eenpans gerecht zijn. Lekker glaasje wijn erbij en koffie met als afsluiter. Zo stond gisteren ook al een tijdje in de agenda om bij een van de mannen te gaan eten. Maar.. om 13.00 uur kreeg ik een telefoontje van de gastheer met de vraag of ik zijn taken voor de avond kon overnemen, hij lag met koorts op bed en was absoluut niet in staat om te koken. Alle inkopen had hij al gedaan, ik moest het alleen nog maar klaar te maken. Voor mij was het geen probleem, maar hoe komen de ingredi?nten bij mij? Gelukkig werkt een van de andere vrienden bij hem in de buurt dus dat probleem was ook opgelost. Rond 17.30 uur kreeg ik de spullen overhandigd. Zelf gemaakte tonijnkroketten, aardappels, bimi en als klapper een enorme ossehaas. Het recept wat ik had ontvangen beloofde echter niet veel goeds, ossenhaas moest eerst in de roomboter aangebraden worden om vervolgens in de oven naar een kerntemperatuur van 65 graden te gaan (bleek achteraf een foutje te zijn). Dat ging ik dus NIET doen. Snel op ons forum gekeken wat voor mogelijkheden er nog meer waren,. Uiteindelijk besloten om voor de reverse sear te gaan. ossehaas was al gekruid en voorzien van ontbijtspek.



Deze heb ik vervolgens indirect op de Q naar een kerntemperatuur van 30 gr laten gaan. Daarna de Q vol aangezet en de ossenhaas erop gelegd. Bij 35 gr het stuk vlees omgedraaid en tot 45 gr laten gaan. In tussen tijd aardappels uit de oven gemaakt en de bimi ook op de Q gelegd.
Mijn tafelgenoten vonden het vlees ongelofelijk lekker, super mals en precies goed.




Als afsluiten heb ik aardbeien in citroenwodka gelegd en die vervolgens door kwark geroerd. Kwark aangemaakt met honing en vers gesneden munt. Nog wat granaatappel pitjes erbij en afgemaakt met pure hagelslag. We hebben een topavond gehad.
 
Jou vrienden hebben wel mazzel dat jij mocht "koken".
Ziet er echt super uit!
 
dat is een hele mooie maaltijd geworden
 
Geef mij zulke vrienden... heerlijk!
 
Ziet smakelijk uit
 
oei, dat ziet er uit om je vingers bij af te likken  =P~
 
Leuk hoor, zo een traditie.. En gezellig.
Ziet er goed uit. Jammer dat ik niet in de buurt was... :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan