Beef en Steak

Opknappen Monolith Classic

Daniel-rwd

Tondelzoeker
Via marktplaats kocht ik onlangs een Monolith classic, hij heeft echter wat liefde en aandacht nodig om hem weer helemaal fris te krijgen. Ik kan daar wel wat tips en adviezen bij gebruiken en die info lijkt me ook interessant voor andere leden. Ik zal telkens verslag doen van de vorderingen.

De Monolith komt uit 2018 volgens de verkoper, het is een "pro" zo ver ik weet, te zien aan het rookhout toevoer luikje. De vuurbox is bij mij nog uit 1 geheel, nieuwere modellen hebben een gedeelde en een as opvangbakje en een RVS schijf op de rand van de basis, de dome heeft fiberglass.

Op te knappen:

1a. schoonmaak, er zit geen schimmel in maar het keramiek aan de binnenkant heeft een dikke vettige laag die ook best stinkt. Schoonbranden is het devies maar de meningen zijn verdeelt over de temperatuur en duur. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Daarna poetsen met een grote prop aluminium folie zag ik in een filmpje..
1b. buitenkant schoonmaken met zacht schoonmaak middel. Het rvs poetsen met staalwol/scotch brite.
1c. de margrietschijf is erg vet en ook wat roestig. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
1d. temperatuur sensor kalibreren op de kokend water manier

2. ontbrekende onderdelen, bij het oude model zou volgens mij een plate setter (70euro) met twee halve manen horen en een rooster verhoger (40 euro), nu ligt het rooster op de vuurring. Het nieuwe Smart Grid System past ook in mijn model (170-200euro), heel uitgebreid multi level systeem incl drip trays, wel een hoop geld. Alternatief zou zijn een multi level systeem van een ander merk / merkloos, (100 euro). Wat zouden jullie doen?

3. Vilt vervangen, dit moet hoognodig gedaan worden. Op de nieuwere modellen zit op de base een rvs schijf (zodat er een plancha op kan) en op de rand van de dome fiberglass. Ik zit zelf in het metaal dus ik wil zo`n ring ook plaatsen, meteen een versteviging van de base rand. Moet even op zoek naar een geschikte kit om dit te verlijmen. Na de aanpassing de sluiting opnieuw afstellen.

Foto's

IMG_1897.jpeg

IMG_1896.jpeg

IMG_1895.jpeg

IMG_1893.jpeg

IMG_1892.jpeg

IMG_1898.jpeg

leuk project! De monolith gaat er straks vast weer tip-top uitzien! voor het schoonbranden zou ik eens kijken naar Smoking Dad bbq,

hiermee zou je de binnenkant van de Monolith weer in een prima staat moeten kunnen krijgen. Ik vermoed ook dat je het vet van de topvent ook wel weg krijgt met deze methode. Let wel: de temperaturen die hij bereikt zouden geen probleem moeten zijn, maar aangezien je de history van de bbq niet kent zou ik de eerste keer rustig opbouwen om eventueel vocht te verdrijven uit het keramiek. Bij te snel opwarmen zou je meer risico kunnen lopen op schade aan je stenen.

succes ermee, ik blijf graag dit draadje volgen om je vorderingen te zien!

@Bart1978 Dank voor die video, ik had al geaccepteerd dat de dome zwart zou blijven (ook na een burnout sessie). De tip was om het laatste gedeelte van de burnout met de topvent bijna dicht te doen.

En de thermometer verwijderen! anders heet ijken weinig zin meer ben ik bang...

Terug
Bovenaan Onderaan