BasBQ
Beef en Steak

opening tussen kook- en stookbak

D

de_sik

Gast
Hallo allemaal,
Net lid en direct een eigen topic.
Ik zit namelijk met een vraag. Ik ben een offset  aan het bouwen. Nu heb ik de kookboek al klaar, 100 cm lang en 50 cm  doorsnee. En ik heb ook de stookbak klaar. Nu wil ik de opening  erin gaan slijpen maar nu vraag ik mij af welke grote ideaal is. Zo groot mogelijk of juist niet..
Ik hoor graag van jullie,
Groet Erik
 
Hoe groter, hoe meer warmte er door kan.

Wat belangrijker is dat je de opening tussen de stookbak en het kookdeel kan aanpassen. Mocht het te warm worden kan je het gedeeltelijk of helemaal sluiten. Ook als je het vlees van de bbq gaat halen is het verstandig om de opening tussen de firebox en het kookdeel even te sluiten zodat het geen valse lucht krijgt en opeens veel te heet gaat branden.
Ook is het handig om de buis van het kookdeel iets schuin te maken zodat de vetten naar 1 kant lopen, aan het uiteinde kan dan een kraantje of iets dergelijks om dit weg te laten lopen.
Denk ook aan de mogelijkheid van een difuser plaat zodat de warmte in het kookdeel gelijkmatiger wordt.
 
Als je toch nog bezig bent dan zou ik er een reverse flow van maken. Dus een plaat van de firebox naar bijna de andere kant van je rookkamer en de schoorsteen aan de kant van je firebox.
Op die manier heb je een veel gelijkmatiger verdeling van warmte door de rookkamer.
 
Bedankt voor de reacties.
Dus als ik het goed begrijp moet ik de opening zo groot mogelijk maken maar er wel voor zorgen dat ik deze opening op een manier kan open maken en weer sluiten.
Ik bouw er geen reverse flow van, het gat voor de schoorsteen zit al in de kookruimte.

Wat bedoel je precies met een difuser fris?
 
Een diffuser is een plaat die in het kookgedeelte ligt boven de opening van de firebox. er ziten gaten dan wel sleuven in. Aan de kant van de firebox zijn de gaten of sleuven kleiner of verder uit elkaar en narmate je verder in het kookgedeelte komt zitten ze dichter bij elkaar of zijn ze groter.
Het idee is dat de warmte hierdoor gelijkmatiger verdeeld wordt.

HSA004-lg.jpg


De opening van je firebox moet niet alleen open of dicht kunnen, je moet de grote van de opening kunnen regelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan