BasBQ
Beef en Steak

Op zoek naar een niet houtskool gestookte reisbarbecue

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.090
Hallo BBQ genoten,

Ik ben momenteel al in bezit van een WGA op houtskool waar ik erg tevreden mee ben. Maar dit jaar ga ik op vakantie naar een camping waar dus niet op houtskool gestookt mag worden.

Om jullie vast voor te zijn; ik kan de bestemming niet meer wijzigen 😜

Ik ben nu dus op zoek naar een goed alternatief qua barbecue. In eerste instantie dacht ik aan de WGA op gas, maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen daar mee zijn. Misschien hebben jullie nog suggesties waar ik nog niet aan heb gedacht. Of misschien is wel de conclusie dat er geen goede vervanger voor de WGA op kolen is, want waarschijnlijk wordt deze dan vervangen.

Ik heb in ieder geval de volgende wensen:
- Compact/mobiel formaat
- All rounder (ik wil hot & fast kunnen grillen maar ook low & slow indirect)
 
Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar misschien in de nieuwe weber lumin iets voor je.

Doet volgens mij alles waar je om vraagt.

Deze
 
Electrisch is op een camping niet ideaal omdat je vaak met een max vermogen van 6 Ampère te maken hebt. Weber zegt dat ie 10 Ampère, dus zo'n 2200 Watt, verbruikt.
 
Elektrisch is voor mij geen BBQ, buiten dat het inderdaad onhandig is op campings met beperkt vermogen.
Geen Houtskool? Dan Gas, al is het alleen maar voor het veel meer calorieën tot je beschikking hebben dan met Elektrisch.
Weber, maar ook Napoleon maken mooie compacte gas BBQ's



Of de WGA gas versie is wat betaalbaarder, de Weber Q3000 is bijvoorbeeld nog duurder dan de Napoleon Traver Pro
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Cadac Carri Chef 50 sinds dit jaar, de versie met grillrooster + paella pan.
Afgelopen meivakantie alles in de pan gemaakt maar dat werd dus beperkt door eenpans-gerechten. (af en toe water in de caravan gekookt voor pasta bijv).

Ik zoek nog hoe t gaat werken met indirect, ik heb er een deksel "om een oven te maken" bij, maar zie nog niet zo hoe ik dat indirect koken ga noemen als de gasvlam zo dicht op mn product zit.
Dat gezegd hebbende, erg blij met dat ding.

Paar actie shots, voor het gevoel, alles met de paella pan dus.
1683625980353.png


risotto;
1683626026142.png


bami;
1683626035280.png


pasta saus;

1683626087439.png


Is helemaal in elkaar te pakken in een (bijgeleverde) tas.
Prijs helaas wel erg fors.
 
Weber gas is een ideaal apparaatje alleen zijn de standaard roosters (lees gegolfde bakplaat) waardeloos. Heb ze bij mijn gas WGA vervangen door grill grates en dan is het weer een ideaal apparaat.
 
Bedankt allemaal voor de tips. Elektrisch valt inderdaad af. Lijkt me niet heel praktisch, ook omdat ik wel eens in de buurt in een park barbecue. Wel een mooi apparaat die van weber @Zzzjon!

@SandyMan die skottel zie er niet heel compact uit of kan je die best klein vervoeren?

En @rsoeteman en @vogels hoe zit het met de WGA gas, kan je daar een beetje indirect mee barbecuen?
 
Deze lijkt mij ook wel interessant, Burnhard Wayne .
mede om de 2 branders waarmee je indirect kan .
Screenshot_20230513_112135_Samsung Internet.jpg
 
Ik heb een Cadac Carri Chef 50 sinds dit jaar, de versie met grillrooster + paella pan.
Afgelopen meivakantie alles in de pan gemaakt maar dat werd dus beperkt door eenpans-gerechten. (af en toe water in de caravan gekookt voor pasta bijv).

Ik zoek nog hoe t gaat werken met indirect, ik heb er een deksel "om een oven te maken" bij, maar zie nog niet zo hoe ik dat indirect koken ga noemen als de gasvlam zo dicht op mn product zit.
Dat gezegd hebbende, erg blij met dat ding.

Paar actie shots, voor het gevoel, alles met de paella pan dus.
Bekijk bijlage 52368

risotto;
Bekijk bijlage 52369

bami;
Bekijk bijlage 52370

pasta saus;

Bekijk bijlage 52371

Is helemaal in elkaar te pakken in een (bijgeleverde) tas.
Prijs helaas wel erg fors.
Heb ,zo'n ding al jaren en is een topper vooral met de paella pan . . Met deksel gebruik ik hem als oven voor broodjes en lasagne.
Heb er ook een bbq verdeel plaat bij met rooster ,echter vind ik dit weer niks en pokke werk om hem weer schoon te krijgen.
Vind het een top ding om buiten te koken maar voor mij is het geen bbq .
Maar je hoeft niet beperkt te zijn met alleen eenpansgerechten .
20220426_175540.jpg
 
Laatst bewerkt:
En @rsoeteman en @vogels hoe zit het met de WGA gas, kan je daar een beetje indirect mee barbecuen?
Enigzins door die flavorbar die ik besteld heb maar is niet echt ideaal hoor, maar vakantie is voor mij meestal ff snel aan en snel eten ook..
 
Bedankt allemaal voor de tips. Elektrisch valt inderdaad af. Lijkt me niet heel praktisch, ook omdat ik wel eens in de buurt in een park barbecue. Wel een mooi apparaat die van weber @Zzzjon!

@SandyMan die skottel zie er niet heel compact uit of kan je die best klein vervoeren?

En @rsoeteman en @vogels hoe zit het met de WGA gas, kan je daar een beetje indirect mee barbecuen?
Een beetje, ik dek een gedeelte van de "gasbuis" wel eens met alu folie (strak erom) zodat er geen directe hitte van onder is. Maar bedenk dat met al dit soort kleine BBQ's dat de ruimte om goed indirect te bbqen beperkt is.
 
Allemaal bedankt voor het advies! Ik heb uiteindelijk een mooie 2e hands WGA gas via marktplaats kunnen scoren. Ik ga kijken of ik iets van een flavorizer bar kan maken om toch enigszins indirect te kunnen barbecuen. Wordt vervolgt 😁
 
Helaas heeft de WGA gas mij niet geleverd wat ik zocht en staat weer op marktplaats. Ook met de flavorbar is het mij niet gelukt om een lagere temperatuur dan 180 graden te bereiken.
 
Als ik terug van vakantie ben ga ik toch eens even in de winkel naar deze kijken. Is wat groter dan ik eigenlijk zou willen en een hogere prijsklasse maar als dit betekend dat je hier goed indirect op kan werken dan lijkt me dit wel een goede keus.
 
Een vriend van me heeft de skotti grill gebruikt en was er enthousiast over.
Ziet er super compact uit en kan zowel op gas als houtskool.

Wel geen idee hoe hij het doet voor lagere temperaturen.
 
Een vriend van me heeft de skotti grill gebruikt en was er enthousiast over.
Ziet er super compact uit en kan zowel op gas als houtskool.

Wel geen idee hoe hij het doet voor lagere temperaturen.
Bedankt voor je tip, maar die heeft geen deksel en is dus niet geschikt voor low & slow. Compact is hij zeker, want je kan hem volledig uit elkaar halen.
 
Bedankt voor je tip, maar die heeft geen deksel en is dus niet geschikt voor low & slow. Compact is hij zeker, want je kan hem volledig uit elkaar halen.
Je kan er een deksel bijkopen
Is een beetje een build your own systeem
 
Terug
Bovenaan Onderaan