Beef en Steak

Op temperatuur krijgen/houden

Rocker

Pitmaster
Afgelopen woensdag heb ik mijn nieuwe weber voor het eerst aan gehad voor wat sateetjes en worstjes. Ik had toen de Weber brikettenstarter voor 3/4 gevuld en deze daarna split-grill gelegd. De thermometer in het deksel gaf toen een temperatuur ergens rond de 230/240 aan. Ik had de onderste schuif daarna wat dichter gezet (boven volledig open), de temperatuur zakte hierdoor wel iets, maar niet tot onder de 200 in elk geval (rond de 210 dacht ik). Nu kon ik de schuif eventueel nog iets verder dicht doen (had hem ongeveer op 1/4 open staan), maar ik was bang dat ik het daardoor teveel zou doven, en voor deze sessie was het ook niet echt nodig.

Nu wil ik maandag een beer can chicken gaan maken, en dan is een iets lagere temperatuur wel nodig (rond de 175??). Doe ik er dan verstandiger aan om mijn briketten op een andere manier aan te steken (minion), of gewoon hetzelfde maar de onderste schuif nog verder knijpen?

Nee je briketten hebben er niks mee te maken wel de hoeveelheid maar je moet de schuiven verder knijpen.

De onderste schuif nog meer knijpen is het geheim. Een dun streepje (3mm) open is genoeg om rond de 175 C uit te komen.
Je kan op de ring, waar je handle voor het onderste rooster zit, een paar markeringen maken voor geheel open, half open en een kwart open.
Zo kan je zonder de deksel open te maken precies zien hoeveer je ventilatieroosters openstaan.

Rocker zei:
Afgelopen woensdag heb ik mijn nieuwe weber voor het eerst aan gehad voor wat sateetjes en worstjes. Ik had toen de Weber brikettenstarter voor 3/4 gevuld en deze daarna split-grill gelegd. De thermometer in het deksel gaf toen een temperatuur ergens rond de 230/240 aan. Ik had de onderste schuif daarna wat dichter gezet (boven volledig open), de temperatuur zakte hierdoor wel iets, maar niet tot onder de 200 in elk geval (rond de 210 dacht ik). Nu kon ik de schuif eventueel nog iets verder dicht doen (had hem ongeveer op 1/4 open staan), maar ik was bang dat ik het daardoor teveel zou doven, en voor deze sessie was het ook niet echt nodig.

Nu wil ik maandag een beer can chicken gaan maken, en dan is een iets lagere temperatuur wel nodig (rond de 175??). Doe ik er dan verstandiger aan om mijn briketten op een andere manier aan te steken (minion), of gewoon hetzelfde maar de onderste schuif nog verder knijpen?

Als je thermometer in de deksel boven de kooltjes hangt krijg je zowiezo hoge waarden.....
Splitt-grill gebruik ik bijna nooit.
Onderste schuif is bij mij ook bijna dicht. Scheelt veel in de temperatuur.

Ik zou ook het aantal briketten eens tellen, meestal is 30 genoeg voor een BCC. Daarnaast eens de nauwkeurigheid van de thermometer checken met een digitale vleesthermometer in een aardappel op het rooster. Bij Harm scheelde het laatst aanzienlijk

Ok.. dan zal ik aan de aansteekmethode deze keer in elk geval niks veranderen :) Ik heb de briketten de vorige keer niet geteld, misschien toch ook maar doen de volgende keer ;)
De thermometer had ik voor het inbouwen in het deksel wel getest door hem in kokend water te houden (pannetje nog op het vuur zodat het aan de kook bleef...), toen gaf deze wel 100C aan, maar goed... dat zegt niks over een eventuele afwijking bij 200C natuurlijk ;)

Ik heb van de week ook nog een thermometer bij de Ikea gehaald, hiermee kan ik hem op hogere temperatuur nog wel eens ijken. Ikea thermometer gaf trouwens 99C in kokend water, dus dat ook gelijk al even getest :)
Die markeringen op de schuif had ik al aangebracht, was die tip al eens ergens tegen gekomen, al zou ik niet meer weten waar :D 1/4 had ik trouwens nog niet erop gezet... misschien nog wel een ideetje :)

@Lerxst, jij gebruikt de splitt-grill bijna nooit.. Op wat voor manier doe jij een BCC dan?

Ik gebruik ook altijd de splitgrill methode voot me kippen.

Mike v R zei:
Ik gebruik ook altijd de splitgrill methode voot me kippen.

Dan hoef je haar maar 1 keer een kwart slag te draaien,en is ze overal lekker bruin.

Split-grill is toch juist de kolen aan de ene kant, vlees aan de andere kant?? Of is dat juist de kolen aan de beide zijkanten en het vlees er tussenin?

Ah, ok... my mistake :) Ik was juist in de veronderstelling dat splitgrill half/half was..  :-[

Pff.. en ik zag indriect juist als verzamelnaam voor beide methoden :) Op beide manieren ligt je vlees tenslotte niet direct boven de kolen

Henny zei:
Rocker zei:
Split-grill is toch juist de kolen aan de ene kant, vlees aan de andere kant?? Of is dat juist de kolen aan de beide zijkanten en het vlees er tussenin?

Split grill, is kolen aan 2 kanten, kippie in de midden ;)

Henny, kolen aan twee kanten vlees in het midden is de indirecte methode! Kolen aan ??n kant vlees aan de andere is de Split Grill of 50/50 methode!

kijk voor de juiste benamingen even hier

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=867.0

Terug
Bovenaan Onderaan