Beef en Steak

Op cederhout gerookte poussin

Peter64

Gerijpt
Ik kwam in de diepvries nog twee verdwaalde poussins tegen. Restantje van de paasdagen.
Deze in en uitwendig gekruid met gerookte paprikapoeder, knoflookpoeder en italiaanse kruiden.
Met olijfolie een mengsel italiaanse kruiden gemaakt voor insmeren tijdens bereiden.
Ik wilde ze eerst grillen maar heb met tijdig bedacht om deze te roken op een plankje van Frits.

IMG_4475.jpg

Q aangemaakt. 10 hete briketten en een voorraadje koude in de briketten mand.
Plankje een uurtje laten weken in water en vervolgens voorzien van wat grilstreepjes.
Dome temp is ivm het plankje niet bruikbaar. Daarom een probe op het rooster gelegd.

IMG_4476.JPG

Kippetjes erop, ingesmeerd met olijfolie en kruiden, plankje direct gelegd en laten roken. Na 30' opnieuw ingesmeerd. Kippen beginnen al lekker te kleuren.
Kerntemperatuur in de borstfilet 40 C.

IMG_4477.JPG
IMG_4480.jpg

Q geknepen. Roostertemp. rond de 140C gehouden. Plankje rookt lekker.
Na 60 min. zijn de chicks klaar en fijn gekleurd. Met de thermapen ff de temperaturen gecontroleerd. Borst 73 C. Pootjes 86.
Voor de foto 1 jonge dame ff gedraaid.

IMG_4483.jpg

De kippetjes opgediend met een fungi risotto, gemaakt door de CEO in huis. Lekkere combinatie, zeker met een stevige droge chardonay erbij.
Ondanks de hoge kerntemp. is het vlees niet droog en lekker sappig.

IMG_4485.jpg

IMG_4486.JPG
IMG_4487.JPG

Plankje van Frits is afgeschreven.

IMG_4489.JPG
IMG_4490.JPG

Bedankt voor het lezen.
Succes met jullie eigen Q projecten voor vandaag.

Hey Peter dat ziet er goed uit zeg! Bedankt voor de inspiratie. Dat wil ik ook wel eens proberen. En risotto fungi :love:

Ik eet graag een kippetje. Ga hem ook eens op een plankje leggen!

Groeten van Robert

Mooi gekleurde kippies
Samen met de CEO een lekker maaltje gemaakt

topgerecht

ziet er fantastisch uit Peter

Mooi en zeer smakelijk gemaakt Peter 😍 ik had wederom graag aangeschoven maar mijn uitnodiging zal wel weer bij Ewald in zijn mailbox staan😞

Ziet er heel mooi uit. Zeer smakelijk.

Mooi en zeer smakelijk gemaakt Peter 😍 ik had wederom graag aangeschoven maar mijn uitnodiging zal wel weer bij Ewald in zijn mailbox staan😞
Haha, after corona?. Delen jullie geen belangrijke mailtjes? 😉

Terug
Bovenaan Onderaan