Beef en Steak

Oosterse buikspek low maar niet zo heel erg slow

Idd te kort..., rubberig, taai.

Rond de 65 graden is gaar, maar uiteindelijk kom ik altijd wel op zo'n 80 tot 85 uit.
Maar in de praktijk let ik bij spek nooit zo op de temperatuur, ik weet het toevallig omdat ik erin prik met een thermometer.

Ik houd de offset op zo'n 120 tot 140 graden, en rook het spek voor minstens een uurtje of 4. Soms even omdraaien zodat het niet te eenzijdig gaat, regelmatig spritzen zodat de buitenkant niet te crispy wordt, iets minder vaak als je dat juist wel wilt, kan met water, of appelazijn, of met een lekkere zoete mix van van alles, en meestal prik ik er even in om te voelen hoe zacht het is. Op een gegeven moment is het vet net boter, en het vlees zo zacht dat het bijna uit elkaar valt. Dat is, voor mij tenminste, the sweet spot :cool:

Mensen hebben verschillende voorkeuren, maar dit is dus wat ik zelf lekker vind.
Dat is goed om te weten! Ik zal het recept dan ook maar even aanpassen. Ik heb gewoon het recept gevolgd maar ik weet nu in ieder geval dat het voor mij ook te vroeg is om het er dan af te halen. Ik had de temp van de kamado ook continue tussen de 110-120.

Je gewenste kerntemperatuur is ook afhankelijk van je maakt van het spek maar zit gemiddeld hoger dan wat jij nu gedaan hebt.

Zeeuws spek is goed rond de 70 graden maar wordt als beleg gegeten in dunne plakjes. Mag wat bite hebben.
Babi Pangang wordt gegaard tot ca 75 graden en daarna nog geroosterd tot kt 85+.
Parijs buikspek ook wel Bacon Brisket gaat meer richting 95 graden.
Burned ends zitten daar ook op.

Maar je hebt bij buikspek grote verschillen tussen vet en mager spek afhankelijk van je voorkeur en je gerecht moet je daar wel in kiezen.
Bij mijn recentste versie burned ends had ik de laatste keer vrij mager spek. Dat gaf een (te) stevige bite.

Gewoon nog een keer maken en een recept kiezen bij je spek of bij de slager vragen om mager / vet spek.
Goede tips! Ik ga die gelijk even allemaal noteren in m'n recepten app! Dankjewel!

Terug
Bovenaan Onderaan