Beef en Steak

Oosterse buikspek low maar niet zo heel erg slow

Romson

Kooltjesharker
Zo! Aan het eind van het geboorte verlof van onze, al zeg ik het zelf, prachtige dochter moest en zou ik die kamado nog aansteken. Een paar dagen geleden ben ik de vriezer in gedoken om te zien wat er nog lag en mijn oog viel op een stuk buikspek van 1.5 kilo. Ik had nog nooit buikspek gemaakt en ook al niet gegeten als zo'n blok dua dat was wel het proberen waard. Gisteren het gehele stuk in de marinade gezet en lekker een nacht in de koeling laten staan. Ik heb hier het recept voor oosterse buikspek van NasQ gebruikt als basis en verder nog wat kruiden toegevoegd zoals fivespice en een heel klein beetje kurkuma.

Vandaag was dan de dag! Helaas wat later begonnen dan ik had willen doen dus ik dacht het maar klaar te maken om vervolgens morgen weer op te warmen. Maar tot mijn verbazing was het gehele stuk binnen 2 uur op een kern temperatuur van 72 graden in plaats van de 4+ uur wat in het recept wordt aangegeven voor een stuk van 1 kilo.

Maar goed, na dat de kamado aangestoken is heel netjes het receptje gevolgd maar vol verbazing konden we dan toch een stukje buikspek eten bij het avond eten van zojuist.

Ik moet zeggen dat de smaken erg goed tot zijn recht komen, maar misschien ben ik niet zo'n fan van de structuur. Of wellicht heb ik te dikke plakken gesneden. Of wellicht was de bereiding dan toch niet helemaal juist. Ik ben er niet over uit.. heeft iemand een idee? Verder zit ik nu met nog bijna een kilo buikspek over wat ik moet gaan doen om dit te bewaren en vervolgens te hergebruiken. Heeft iemand tips?
62bbb89e83db9849d643d3d4ca7492d0.jpg
d63c93b27f12a9e193af7b9677a71611.jpg
db5eec38cf6f6ed6eb1844eb2e19c4a3.jpg
02c88d363bfb5d8be87d37d60deb963d.jpg
ac91267b88ab54e1daf4197d5ef0bd02.jpg
dd69e7bb9c5ca2d3f52a4229bd84c0a0.jpg
b9bdcaf19bf0f1a91bacd8f15ee4f18f.jpg
e9a97a75fa0c88a2dfdef4360fed67da.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk

Dat spek ziet er lekker uit.
Wat de structuur betreft, heb je uw sneden met de draad mee gesneden misschien.
Dat is altijd het eerste wat ik denk wanneer over taai of rare structuur gesproken wordt.

Ziet er prima uit maar bij buikspek is het een groot verschil of je de magere of de vette variant hebt.
De vette variant op deze manier bereid is "niet ieder zijn smaak".
Plakjes snijden en nog even af grillen is dan een optie.

Ziet er mooi uit! (y):D

+1 wat @Cherrywood zegt.

Low en slow op de offset doe ik spek altijd veel langer, de veilige temperatuur is snel gehaald, maar dan is't nog niet echt klaar. Een uurtje of 4, of meer, klopt dan wel. Lekker lang erin, regelmatig spritzen en uiteindelijk worden die vetjes boterzacht, echt heerlijk!

Laatst bewerkt:
Jammer dat de structuur je tegen valt. Het ziet er prachtig uit.
Dobbelsteentjes van snijden en door de rijst / wok?

Dat spek ziet er lekker uit.
Wat de structuur betreft, heb je uw sneden met de draad mee gesneden misschien.
Dat is altijd het eerste wat ik denk wanneer over taai of rare structuur gesproken wordt.
Oh dat zou ik nog weleens kunnen bekijken. Al zie ik in filmpjes altijd iesereen afsnijden van het 'korte' stuk zogezegd.

Ziet er prima uit maar bij buikspek is het een groot verschil of je de magere of de vette variant hebt.
De vette variant op deze manier bereid is "niet ieder zijn smaak".
Plakjes snijden en nog even af grillen is dan een optie.
Oh dat wist ik niet! Ik dacht hey ik zie buikspek voor een leuk prijsje, dat ga ik eens proberen. Niet wetende dat daar verschil in zit. Ik ga het vandaag invriezen en dan binnenkort nog eens proberen te eten maar wellicht wat dunnere plakjes

Ziet er mooi uit! (y):D

+1 wat @Cherrywood zegt.

Low en slow op de offset doe ik spek altijd veel langer, de veilige temperatuur is snel gehaald, maar dan is't nog niet echt klaar. Een uurtje of 4, of meer, klopt dan wel. Lekker lang erin, regelmatig spritzen en uiteindelijk worden die vetjes boterzacht, echt heerlijk!
Oh! Nog iets wat ik niet wist! Bij welke temperatuur haal jij 'm er meestal af?

Jammer dat de structuur je tegen valt. Het ziet er prachtig uit.
Dobbelsteentjes van snijden en door de rijst / wok?
Oh! Dat is een goeie!! Zou ik er ook nu nog babi pangang van kunnen maken denk je? Of moet dat met nog onbereid spul

Ah dankjewel! Ik heb hier ooit eens een keer iemand gezien met een kamado voor z'n zoontje. Misschien toch ook al nadenken over een mini kamado voor m'n dochter hehehe

Als je die vind hoor ik graag waar!
Ik ging een aantal weken geleden mijn kamado halen bij 'de wit' en daar hebben ze uiteraard ook de mini versies staan.. Nou, mn zoontje van 3 huilend in de auto. Want hij mocht 'de kleine bbq voor kindjes' niet meenemen hahaha.

Als je die vind hoor ik graag waar!
Ik ging een aantal weken geleden mijn kamado halen bij 'de wit' en daar hebben ze uiteraard ook de mini versies staan.. Nou, mn zoontje van 3 huilend in de auto. Want hij mocht 'de kleine bbq voor kindjes' niet meenemen hahaha.
Hahahaha dan maar een van karton maken voor nu?!

Oh! Dat is een goeie!! Zou ik er ook nu nog babi pangang van kunnen maken denk je? Of moet dat met nog onbereid spul

Je kunt er nu geen verse babi pangang meer van maken, maar opgebakken met chilisaus/babi pangang saus zal het wel lekker zijn hoor.

Ja deze vond ik wel wat stug. Ik kon sommige stukken niet echt soepel doorbijten. Denk dan toch dat het er te kort op heeft gelegen.

Idd te kort..., rubberig, taai.

Rond de 65 graden is gaar, maar uiteindelijk kom ik altijd wel op zo'n 80 tot 85 uit.
Maar in de praktijk let ik bij spek nooit zo op de temperatuur, ik weet het toevallig omdat ik erin prik met een thermometer.

Ik houd de offset op zo'n 120 tot 140 graden, en rook het spek voor minstens een uurtje of 4. Soms even omdraaien zodat het niet te eenzijdig gaat, regelmatig spritzen zodat de buitenkant niet te crispy wordt, iets minder vaak als je dat juist wel wilt, kan met water, of appelazijn, of met een lekkere zoete mix van van alles, en meestal prik ik er even in om te voelen hoe zacht het is. Op een gegeven moment is het vet net boter, en het vlees zo zacht dat het bijna uit elkaar valt. Dat is, voor mij tenminste, the sweet spot :cool:

Mensen hebben verschillende voorkeuren, maar dit is dus wat ik zelf lekker vind.

Je gewenste kerntemperatuur is ook afhankelijk van je maakt van het spek maar zit gemiddeld hoger dan wat jij nu gedaan hebt.

Zeeuws spek is goed rond de 70 graden maar wordt als beleg gegeten in dunne plakjes. Mag wat bite hebben.
Babi Pangang wordt gegaard tot ca 75 graden en daarna nog geroosterd tot kt 85+.
Parijs buikspek ook wel Bacon Brisket gaat meer richting 95 graden.
Burned ends zitten daar ook op.

Maar je hebt bij buikspek grote verschillen tussen vet en mager spek afhankelijk van je voorkeur en je gerecht moet je daar wel in kiezen.
Bij mijn recentste versie burned ends had ik de laatste keer vrij mager spek. Dat gaf een (te) stevige bite.

Gewoon nog een keer maken en een recept kiezen bij je spek of bij de slager vragen om mager / vet spek.

Terug
Bovenaan Onderaan