BasBQ
Beef en Steak

Ooni karu 12 vs ooni koda 12

Hallo allemaal

Wat is nou exact het verschil tussen het maken van pizza op de kamado van n een ooni qua resultaat.

Van het weekend pizza op de kamado gemaakt en ze waren heerlijk dus vraag me dan toch af waarom eigenlijk een ooni.

Wellicht kan Frits hier mij meer over te vertellen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hallo allemaal

Wat is nou exact het verschil tussen het maken van pizza op de kamado van n een ooni qua resultaat.

Van het weekend pizza op de kamado gemaakt en ze waren heerlijk dus vraag me dan toch af waarom eigenlijk een ooni.

Wellicht kan Frits hier mij meer over te vertellen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pizza’s kan je prima maken in een kamado, het enige wat je nodig hebt is een pizza steen.
Er kleven wat mij betreft twee echte nadelen aan het maken van pizza op een kamado. De eerste is dat het lang duurt voordat de steen goed is opgewarmd om pizza’s te maken. Zeker een uur in mijn geval, de tweede is dat de klep steeds dicht moet, dus dan zie je niet hoever de pizza is, daar krijg je wel een gevoel voor. Ook moet je behoorlijk wat briketten verstoken, dat ben je bij lange na niet kwijt aan gas 😉.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk er nog even over na


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nog even een nabrander over de Sarracin. Hoewel best wel aardig zit er aan het niet dubbelwandig zijn ook wel een nadeel. Gewapend met wat informatie van een medeforumlid contact opgenomen met de leverancier en die erkende dat de kwaliteit wat minder was. Uiteindelijk met bijbetaling een duurdere gekocht (Etna). Die ben ik nu aan het inleren.
Uiteindelijk dus veel meer geld kwijt dan een Ooni, maar ik heb wel het idee dat de Etna een stuk beter van kwaliteit is. Is dat nodig? Geen ideee, maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar.
 
Al een oud draadje…
Ik ben van plan om een ooni aan te schaffen, maar ik twijfel tussen de karu en de koda. Kan iemand mij vertellen of het nou echt een groot verschil is in smaak tussen met hout gebakken of op gas?
Steaks grillen op gas of kolen geeft een klein maar merkbaar verschil vind ik. Maar is het verschil met een pizza die in 60 tot 90 sec gebakken wordt ook zo groot?
 
Ik ben ook nog bezig met de WAF ten aanzien van een Karu 12. Als ik het goed begrijp kan je met de Karu 12 drie soorten brandstof gebruiken. Hout, houtskool en gas (als je het gas inzetstuk accessoire hebt).
 
Al een oud draadje…
Ik ben van plan om een ooni aan te schaffen, maar ik twijfel tussen de karu en de koda. Kan iemand mij vertellen of het nou echt een groot verschil is in smaak tussen met hout gebakken of op gas?
Steaks grillen op gas of kolen geeft een klein maar merkbaar verschil vind ik. Maar is het verschil met een pizza die in 60 tot 90 sec gebakken wordt ook zo groot?
Ik proef dat zelf niet.
Bestel jij je pizza's bij een pizzeria met een houtoven of bij een pizzeria met een gasoven. En hoe vind je die pizza's?
 
Mijn mening;

Ik heb het verschil nooit mogen proeven, dus kan er niks over zeggen.
Ik lees wel dat het minimaal is, dus je moet vooral kijken wat je zelf leuker vind.
Vind je het leuk om een vuurtje te stoken, aan te houden, bij te houden, en daarmee pizza's te bakken.
OF vind je het leuk om pizza te eten en de oven 'aan' te zetten en te wachten tot ie zo ver is.

Voor beide situaties valt wat te zeggen.
Wil je echter beide, dan moet je niet vergeten dat de Karu ook een Gas extra attachment nodig heeft.
Uit de doos kan hij alleen houtgestookt verder.

Denk ook even aan het doven van de brandstof, en de afkoeltijd.
Gas uit = hitte weg en afkoelen begint. Hout moet je wachten tot het vuur gedooft is.
 
Het smaakverschil kan ik je niets over zeggen, want dat weet ik gewoon niet. Ik heb sinds kort een ooni koda 12. Ik heb voor de gas variant gekozen omdat het lekker snel werkt. 20 minuten opwarmen en dan kan je bakken. Precies de tijd die je nodig hebt om alles even te snijden voor het beleggen. Ideaal dus. Ik bakte eigenlijk geen pizza's op de kamado omdat het opwarmen me te lang duurde.
 
Ik heb een Karu 12 en heb eerder wel pizza op een kamado gemaakt. Op een of andere manier is het met de Karu zoveel leuker en vind het resultaat ook wel wat beter. Zo gaaf om die vlam van het vuur over de pizza te zien krullen. Voordelen voor mij tov. een kamado:
- veel minder gebruik van brandstof
- sneller op temperatuur (25 min. toch echt wel nodig) en sneller klaar (60-90 sec).
- schoonmaken is echt heel eenvoudig, gewoon stof wegborstelen, de steen brandt vanzelf schoon (= wit)
- meer fun (maar dat kan persoonlijk zijn)
Er zit wel een lichte rooksmaak aan de pizza uit de Karu die op hout is gestookt. Weet niet hoe dat zich verhoudt tot een gas oven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan