BasBQ
Beef en Steak

Ook maar even voorstellen.

Rebo zei:
Teddo zei:
Een warm welkom Rene.

leuk te zien dat je ook gebruik maakt van een houtgestookte offset.

Deze is ook hier heel favoriet, en op beukenhout gestookt.

Ik gebruik doorgaans gewoon ovengedroogd haardhout (? 5,00 euro per 8 kilo bij de makro), hij is mij iets te inefficient om met duur hout te stoken. Laatste sessie (van 14:00 tot 20:00) is er ruim 20 kilo hout doorheen gegaan... ( plus een 2 blokken hickory voor de rook momenten)

Maar wie weet bestel ik eerdaags eens een paar doosjes beuken..

Ben onder de indruk van de houtconsumptie van jou offset. We hebben hier een Oklahoma offset met zowel een horizontale als een verticale ketel. Deze offset staat hier hele dagen te draaien met digitaal gemeten rooster temperatuur in het midden van de horizontale rooster van zo'n 160 graden Celsius.

Maar bij lange na gaat hier geen 20 kg doorheen. Tijdens een sessie van een uur of 3
gaan er ongeveer 3 - 4 blokken in. Bij elkaar een kilo of 2-3, maximaal.

Belangrijk is te weten dat je snel en langzaam brandend hout hebt. Beuken en eiken zijn langzaam brandende houtsoorten. Beuken is hierbij zoetig terwijl eiken wat scherper is.

Berk is bijvoorbeeld een snel brandende houtsoort en levert kortstondig veel warmte af.

Een inschatting makend denk ik dat we op de helft van je houtverbruik zitten met een groter roosteroppervlak. Wel voegen we bij de start een beetje houtskool toe. Hiermee wordt op een relatief lage temperatuur een kleurloze verbranding van het hout gekregen.
 
Misschien toch eens proberen om dan een doosje beuken te laten komen, kijken of dat langer meegaat dan..

/rene
 
Terug
Bovenaan Onderaan