BasBQ
Beef en Steak

ook ik heb een zolder..... (met een schroefje)

 
 
 
 

camiel

Gerijpt
Berichten
2.593
Hallo BBQvrienden

Aangestoken en ge?nspireerd door Bert, ben ook ik begonnen aan het maken van mijn eigen lucht gedroogde vlees.

Met hulp en ruggespraak van Bert (waarvoor nogmaals kei bedankt!) er dan ook vol enthousiasme aan begonnen.

de grondstoffen:
Vlees: varkensfilet
gewicht: 630gram
colorozo 0,6%: 32 gram  (1:1 omgerekend van 50 gram/1000gram vlees)
suiker: 3 gram

het plan:
14 dagen rijpen in de koelkast, dagelijks keren 
na 14 dagen goed afspoelen drogen (2 dagen onafgedekt  in de koelkast)
12 uur roken max 25?C
3 weken hangend rijpen op de zolder (is er koel, geen verwarming aan, rolluik met een paar streepjes open en de raam op een kiertje)

luchtgedroogde ham01.jpg

in de droogpekel

luchtgedroogde ham02.jpg

na 16 dagen iedere dag omkeren, het eerste plan was 14 dagen maar dat kwam rooktechnisch niet echt lekker uit.

luchtgedroogde ham03.jpg

na 2 dagen drogen in de koelkast.

luchtgedroogde ham04.jpg


luchtgedroogde ham05.jpg


luchtgedroogde ham06.jpg

koudrooksessie gestart om 00.30uur

luchtgedroogde ham07.jpg

10 uur verder

luchtgedroogde ham08.jpg

na 12 uur.

luchtgedroogde ham09.jpg


luchtgedroogde ham10.jpg


luchtgedroogde ham11.jpg

mevrouw de barbecueman was weer crea met het touw.

luchtgedroogde ham12.jpg

aan de schroef na 1 dag

luchtgedroogde ham13.jpg

na 1 week

luchtgedroogde ham14.jpg


luchtgedroogde ham15.jpg

na 3 weken

luchtgedroogde ham16.jpg

het eindresultaat.

luchtgedroogde ham17.jpg


luchtgedroogde ham18.jpg



En wat vonden we er van? deze gaat op herhaling, wat een gave manieer om met vlees bezig te zijn. Je heb er even de tijd voor nodig maar dan heb je ook wat. De volgende keer met wat meer kruiden. Het zout en de rooksmaak waren erg goed doorgetrokken. Vanavond eens samen met een Connemara Ierse whiskey proberen.

Voor iedereen een aanrader om iig een keer gedaan te hebben, ik ben nu redelijk besmet met het charcuterie virus!

gloeiende groet

Camiel de barbecueman
 
Mooi resultaat Camiel. En zo'n varkensfilet is een goede keuze. Zacht vlees zonder vliezen dus dat droogt ook sneller, dan is de kans op mislukken klein.
Neem de stukken ook niet te groot. Je hebt niets aan een stuk ham van b.v. 3 kilo. Duurt veel te lang om op te eten en het is veel leuker om kleinere stukken te maken met verschillende smaken.
 
Als je zo'n filet gepekeld hebt kan je die dan ook alleen maar aan de lucht drogen?
Ik bedoel dus zonder het roken. Zoals ik het zie is het roken bij 25 graden alleen bedoeld voor de smaak en niet voor de houdbaarheid.
Klopt dat?
 
hoefnix zei:
Als je zo'n filet gepekeld hebt kan je die dan ook alleen maar aan de lucht drogen?
Ik bedoel dus zonder het roken. Zoals ik het zie is het roken bij 25 graden alleen bedoeld voor de smaak en niet voor de houdbaarheid.
Klopt dat?

Het roken heeft ook een conserverende werking, maar er zijn ook diverse vleeswaren die niet gerookt worden en wel gedroogd.
Dus het moet wel kunnen.
Voorbeelden hiervan zijn Gandaham (Belgie), Serranoham (Spanje),Parmaham (Italie).
 
fantastisch.. ziet er heel lekker uit.
heb je nog delen weg gesneden na het drogen? sommige delen zien er op de foto nogal donker uit.
deze gaat op de lijst... sta altijd al te kwijlen bij de macro als daar mooie stukken hangen te rijpe
 
Wat gaaf Camiel! Echt super, en wat ziet het er mooi uit. Ge wel dig!
 
Ziet er heeeerlijk uit goed gedaan hoor
 
Ziet er geweldig uit Camiel  B-)
Prachtig.

animaatjes-applaus-73713.gif


I.v.m. een eigen charcuterie project, ben ik erg nieuwsgierig naar de omgevingstemperatuur waar dat prachtige stuk vlees heeft gehangen ?

Mac
 
Die ziet er erg mooi uit! staat bij mij ook nog eens op het wensenlijstje. Ik vindt het opknopen er ook erg goed uitzien! mooi hoor
 
Ziet er erg lekker uit. Na een stukje ham van Bert op de nieuwjaarsbijeenkomst geproefd te hebben ben ik ook enthousiast geraakt. Ik heb ik zelf nu een noothammetje na 2 weken pekelen te drogen. Komende weekend koud roken. Zal resultaat over een aantal weken posten. Leuk om de ervaringen van anderen te volgen.
 
Ziet er goed uit Camiel lekker h? zo'n stukje op je brood.
 
Mac zei:
Ziet er geweldig uit Camiel  B-)
Prachtig.

animaatjes-applaus-73713.gif


I.v.m. een eigen charcuterie project, ben ik erg nieuwsgierig naar de omgevingstemperatuur waar dat prachtige stuk vlees heeft gehangen ?

Mac

heeft op de zolder gehangen met de raam op een kier en het rolluik naar beneden zodat het donker is. Op de zolder geen verwarming maar ook niet echt bijgehouden. De keren dat ik er was, was de temperatuur tussen de 12 en 15 graden, zeker niet hoger en in de nacht waarschijnlijk wat kouder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan