Beef en Steak

Ook aan de Pulled Beef

Pulled Beef

Na de geweldige reportage van Frits moest en zou dit van mijn immer langer wordende todo lijst af, dus daar gaattie;

Een mooi stuk onderrib bij de slager gehaald. Aan de prijs te zien vermoed ik dat dit een rund was die met goud, mirre en wierook gevoerd is geweest, volgende keer maar weer bij de makro shoppen. Gisteravond heb ik het vlees ge?njecteerd en voor de eerst maal gerubt. Vanochtend vlak voordat hij op de Primo ging heb ik het vlees nog een keer licht gerubt.
PulledBeef-1.jpg

Nu eerst maar eens een uurtje of vier roken op 110C met een paar handjes Pecan rookhout.
PulledBeef-2.jpg

De rub komt van de blog van Dennis en het recept voor de injectievloeistof (eigenlijk voor brisket) komt van het grote interweb.

Don't touch that dial folks....

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Waarom heb je eigenlijk een copyright teken in je foto's staan? Dat zit standaard in je foto's wettelijk gezien. Wil je het echt zeker stellen dat niemand je foto's gebruikt kan je beter een watermerk over heel de foto zetten. Deze letters wegwerken zal in photoshop nog wel te doen zijn. Nu weer back on topic succes!

Het begin is al weer veel belovend!!!

Dat wordt vast heel erg vies :)

Remco van Hal zei:
.....  Waarom heb je eigenlijk een copyright teken in je foto's staan? Dat zit standaard in je foto's wettelijk gezien. Wil je het echt zeker stellen dat niemand je foto's gebruikt kan je beter een watermerk over heel de foto zetten. Deze letters wegwerken zal in photoshop nog wel te doen zijn. Nu weer back on topic succes!

Ik heb geen enkele illusie dat een watermerk misbruik van mijn foto's voor 100% kan stoppen, wat ik wel hoop is dat het het "per ongeluk" lenen een beetje tegen zal gaan. Ik hoef er geen geld mee te verdienen, maar ik maak wel veel werk van m'n foto's en als mensen mijn foto's willen gebruiken zal dat met watermerk en toestemming zijn.

Maar deze discussie hoort hier niet.

Update

We zijn nu vier uur verder, tijd om te moppen en weer een paar kiekjes te schieten. De kerntemperatuur van het vlees is nu 67C.
Mopsaus volgens het recept van Frits.

Er hangt ondanks de harde wind toch een hemelse geur rond de Primo, misschien heeft dit er mee te maken? :-/
PulledBeef-3.jpg

Glimmen als een k****l in de maneschijn. :D
PulledBeef-4.jpg

Over anderhalf uur wordt het tijd voor de folie.

Stay tuned!....

hij ziet er wel heel erg lekker uit Piet

Ziet er nu al heerlijk uit!!

Nomnomnom

Update

PulledBeef-5-1.jpg

PulledBeef-6.jpg

Op naar de 93 graden!

Wordt vervolgd....

Piet, wat een mooie sessie en dito foto's!
Ik zie dat je de Maverick hebt aangesloten, is dat in plaats van of naast de DigiQ?
Of om even te temperaturen terwijl hij in de schaal ingepakt ligt?

Ik heb geen digiq Geert, ik heb een iPid maar die meet (en regelt) alleen de dome temperatuur. De Primo is zo stabiel dat het ook wel zonder controller kan, maar ik ben een luie BBQer dus ik gebruik hem toch.  ;)
De eerste twee fases heb ik alleen op tijd gedaan niet op kerntemperatuur. Dat doe ik ook zo bij pulled pork en dan steek ik er alleen soms even m'n thermapen in als controle. Alleen voor de laatste fase doe ik de maverick er in omdat dat wel op kerntemperatuur gaat.

Toen ik de eerste paar keer PP maakte hield ik alles in de gaten en maakte ik nog mooie grafiekjes en zo, maar tegenwoordig doe ik dat allemaal niet meer. Het is maar BBQ, zonder komt het ook wel goed.

Nosmo zei:
Ik heb geen digiq Geert, ik heb een iPid maar die meet (en regelt) alleen de dome temperatuur.
Ok? Piet, duidelijk.
Ik denk dat ik weet waarom ik aannam dat je DigiQ had: Ik herinnerde me uit het hoofd nog een berichtje van je in verband met een meer steady "home-brew" aansluiting van een fan op de opening van je Primo.
Maar dat is dus blijkbaar voor je iPid.
Succes verder met de sessie, erg benieuwd naar het resultaat en je smaak oordeel!

Mooi stuk vlees waarvan de smaak recht evenredig zal zijn aan de prijs

Update.

Bij een kerntemperatuur van 92C heb ik mijn controller uitgezet en alle openingen in m'n Q gesloten, zodat de dome temperatuur langzaam zakt . De kerntemperatuur loopt dan nog een klein beetje op (max. 94C)en begint daarna heel langzaam te zakken. Zo kun je wel een paar uur overbruggen totdat je gaat eten. Toen het etenstijd was heb ik het vlees met de hand uit elkaar gepulkt (vuurvaste vingers zijn een pre  B-) ) en wat van het vocht uit de folie met een beetje BBQ saus door het vlees gemengd.

Ondanks dat het vlees goed gaar en mals was vond ik het pullen toch moeilijker dan bij PP. Dit komt vooral door de grote hoeveelheid vliezen en pezen die door het vlees lopen en die gewoon taai blijven en niet makkelijk los getrokken kunnen worden, je gooit dus ook redelijk veel incourante stukken weg. Het vet was wel mooi weggesmolten.

En dan nu het eindresultaat;
PulledBeef-7.jpg

Lekker simpel, gewoon op een broodje.
PulledBeef-8.jpg

En wat vonden we er van?

Lekkerrrrrrrrrrr ! :D  Goed zacht en mals, een beetje pulledpork maar sterker van smaak en hier en daar een lekker pittig stukje bark. Ik vond de smaak niet erg op draadjesvlees lijken, dit zal aan de rub liggen.

Al met al vond ik het erg geslaagd en ik denk dat ik dit wel vaker ga maken.

En het ziet er ook erg lekker uit Piet.
Lijkt wat meer op het ouderwetse draadjesvlees van oma's  :)
Gaat hier op de lijst.
Thx

Mac

Terug
Bovenaan Onderaan