Beef en Steak

Ontdooien.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hans
  • Startdatum Startdatum

Hans

BBQ Junkie
Beste mederokers.

Ik heb een vraag over ontdooien.
Volgens mij is hij al eens langs gekomen maar ik kan hem zo snel niet vinden.
De brisket in de vriezer wil graag ontdooit worden.
Hij weegt 3,5 kg en is diep gevroren.
Hoe kan ik deze het best snel ontdooien?
Er staat me iets bij van in een emmer water of zo.
Maar dat weet ik niet zeker meer dus vandaar mijn vraag.
De koelkast 5 graden C is natuurlijk ook een veilige optie maar hoe lang zal dat dan wel duren?
Graag jullie advies.

Bij voorbaat dank.

met vriendelijke groet,

Hans.

Grote pan op zijn kop zetten, vlees er op leggen en op het vlees weer een pan , zonder water , metaal geleid goed , dus het metaal ontrekt de kou uit het vlees.

Gr bakker

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Indien in de koelkast, hoog in de koelkast. Laatst een stuk vlees in de onderste vleeslade (1-2 graden) en dat was na 2 dagen nog stijfbevroren.

Frits +1

bakkertje72 zei:
Grote pan op zijn kop zetten, vlees er op leggen en op het vlees weer een pan , zonder water , metaal geleid goed , dus het metaal ontrekt de kou uit het vlees.

staal en water geleiden beide t zelfde.
alleen in water is t door volledige contact t  effect sneller en dooit t rondom geleidelijker .
k zelf hou t vlees wel volledig in plastiek waterdicht verpakt.

bakkertje72 zei:

Gr bakker

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Die truc heb ik ook op tv gezien, bij Luuk Ikink. Dat werkt prima met filetjes, maar een enorme brisket is grillig van vorm, en ik neem aan dat de meesten niet zulke grote pannen in huis hebben. Dan werkt een bak koud water beter hoor.

Dat van die pan werkt niet en van het water wel. Het water heeft direct contact en trekt de kou uit het vlees. Door het volume zal het water wat relatief kouder is direct tegen het vlees mengen met het warmere water ernaast. Je krijgt dus een evenredige verdeling van de temperatuur waardoor je constant 4 graden bij -20 hebt. Dat verschil zorgt voor het opwarmen/ontdooien.

De pannen trekken het kou eruit, maar kan dat niet kwijt dus zal het niet (veel) sneller gaan. De lucht isoleert te goed waardoor de kou niet uit de pan kan trekken naar de buitenlucht. In princiepe heb je hetzelfde als het vlees op het aanrecht leggen. Kleine maar, werkt tikje voor kleine of platte stukken omdat je oppervlakte vergroting hebt..

Ontdooien (en koelen!) werkt het beste met koud water (of warm, maar daarmee kom je snel boven een bepaalde temperatuur waarbij je gaat "koken"). Koelen werkt andersom ook: bier in koud water koelt sneller dan een vrieskist. Het blikje of flesje continue bewegen in ijswater en je hebt binnen een minuut een koud biertje alsof het een dag in de koelkast ligt.

Ergo: bak water, vlees erin en volgende dag ontdooit.

Dank voor de uitleg, tips en adviezen.  :) !
Vr.gr. Hans.

Holkers zei:
Ontdooien (en koelen!) werkt het beste met koud water (of warm, maar daarmee kom je snel boven een bepaalde temperatuur waarbij je gaat "koken"). Koelen werkt andersom ook: bier in koud water koelt sneller dan een vrieskist. Het blikje of flesje continue bewegen in ijswater en je hebt binnen een minuut een koud biertje alsof het een dag in de koelkast ligt.

dit kunstje  werkt alleen in 2 minuten als je  ijsklontjes en zout toevoegt

AV zei:
Holkers zei:

dit kunstje  werkt alleen in 2 minuten als je  ijsklontjes en zout toevoegt
Das de turbo truuk idd :D

Zout in het water is alleen om de temperatuur van 4 naar 0 te krijgen. Kouder dan 0 krijg je het niet met ijsklontjes. Maar dat kleine verschil zet weinig zoden aan de dijk. Trouwens, ik zei ijswater waarmee ik ijs in water bedoelde... ;)

Holkers zei:
Zout in het water is alleen om de temperatuur van 4 naar 0 te krijgen. Kouder dan 0 krijg je het niet met ijsklontjes. Maar dat kleine verschil zet weinig zoden aan de dijk. Trouwens, ik zei ijswater waarmee ik ijs in water bedoelde... ;)
Niet echt.
Je water is als je er ijs in hebt gewoon ongeveer 0 graden. Het toevoegen van het zout zorgt er o.a. voor dat het vriespunt (normaal 0 graden) lager komt te liggen. Ijsblokken uit de vriezer zijn eer stuk kouder dan nul graden en zullen als het mogelijk is door de aanwezigheid van zout de temperatuur lager willen brengen.
Maar de kracht zit hem niet in deze paar graden. De kracht zit hem in hetzelfde als het strooien van zout als het gevroren heeft. Simpele uitleg; het water wil naar vloeibare vorm maar heeft daar warmte voor nodig, deze warmte zit in je lauwe blikje. Deze wordt er met een rotsnelheid uit gezogen.
Test het gerust, meet het verschil maar. Zet de timer op 2 minuten en schrijf de temperaturen maar op :D

Het bewegen van de boel in ijswater is natuurlijk al veel efficienter dan in de vriezer, maar deze truuk met zout is de overtreffende trap

SilverFox zei:
Holkers zei:
Niet echt.
Je water is als je er ijs in hebt gewoon ongeveer 0 graden. Het toevoegen van het zout zorgt er o.a. voor dat het vriespunt (normaal 0 graden) lager komt te liggen. Ijsblokken uit de vriezer zijn eer stuk kouder dan nul graden en zullen als het mogelijk is door de aanwezigheid van zout de temperatuur lager willen brengen.
Maar de kracht zit hem niet in deze paar graden. De kracht zit hem in hetzelfde als het strooien van zout als het gevroren heeft. Simpele uitleg; het water wil naar vloeibare vorm maar heeft daar warmte voor nodig, deze warmte zit in je lauwe blikje. Deze wordt er met een rotsnelheid uit gezogen.
Test het gerust, meet het verschil maar. Zet de timer op 2 minuten en schrijf de temperaturen maar op :D

Het bewegen van de boel in ijswater is natuurlijk al veel efficienter dan in de vriezer, maar deze truuk met zout is de overtreffende trap

Sorry dat ik het nog niet helemaal snap.
Die van dat lauwe blikje begrijp ik maar hoe moet ik dat m.b.t. mijn vlees zien?
Wat zorgt er dan voor dat het vlees sneller ontdooit?  :-? !

Hans zei:
Die van dat lauwe blikje begrijp ik maar hoe moet ik dat m.b.t. mijn vlees zien?
Ik denk dat dit draadje een andere kant op gaat..... :-O
Vlees (in gesloten verpakking!) ontdooit sneller in water dan in lucht doordat het water afkoelt. Deze (negatieve) warmte komt uit je vlees. Door het water in beweging te brengen zal het sneller afkoelen. Het toevoegen van zout lijkt me in het geval van ontdooien zinloos, water verversen na verloop van tijd niet

Ceriel zei:
Hans zei:
Ik denk dat dit draadje een andere kant op gaat..... :-O
Vlees (in gesloten verpakking!) ontdooit sneller in water dan in lucht doordat het water afkoelt. Deze (negatieve) warmte komt uit je vlees. Door het water in beweging te brengen zal het sneller afkoelen. Het toevoegen van zout lijkt me in het geval van ontdooien zinloos, water verversen na verloop van tijd niet

Da's duidelijk.
Dank je wel Ceriel. :) !

SilverFox zei:
Simpele uitleg; het water wil naar vloeibare vorm maar heeft daar warmte voor nodig, deze warmte zit in je lauwe blikje. Deze wordt er met een rotsnelheid uit gezogen.

Even een natuurkundige correctie, dat ijs naar vloeibare vorm wil is kul (Het is geen scheikunde waarbij bijvoorbeeld ijzer naar zijn natuurlijke vorm ijzeroxide, roest wil) natuurkunde is gebaseerd op evenwicht.

Volgens de natuurkundige wet:
1) Als er tussen twee stoffen een temperatuurverschil bestaat, ontstaat er een warmtestroom totdat beide stoffen een gelijke temperatuur hebben.

2) De energie die de ene stof daarbij afstaat is gelijk aan de energie die de andere stof opneemt.

Ewald, mee eens. Beetje ongelukkige bewoording idd. Natuurlijk wil het naar het evenwicht, had ik iets anders moeten verwoorden.
Zout toevoegen aan het ijswater wil warmte ontrekken aan de omgeving. Dit trekt het uit het blikje lauwe vloeistof, hierdoor wordt deze sneller koud dan in het ijswater alleen.

Heeft idd niets te maken met ontdooien. Voor het ontdooien de gevacumeerde spullen in het water leggen zoals ceriel al aan gaf.

Terug
Bovenaan Onderaan