BasBQ
Beef en Steak

Ongelijke verbranding links/rechts in de weber

 

KiaEV6

Tondelzoeker
Berichten
20
kolen.jpg
 
Ik heb al een paar keer gezien dat na de bbq sessie de kolenbak links in de ketel veel verder was opgebrand als de rechterbak.
Bijgaande foto is na een sessie van ca, 1 1/2 uur op ongeveer 130 graden en beide bakjes waren gelijk verdeeld.

Hoe zou dit kunnen ?

kolen.jpg
 
Dat kan diverse oorzaken hebben:
- de luchtstroom in de bbq, zit je ventilatie rooster wel precies in het midden tussen de kolenbakken.
- als je de briketten start met een starter is het niet heel makkelijk om de brandende kolen netjes tussen de bakken te verdelen. De kolen die onderin zitten in de starter branden niet alleen eerder maar ook harder.
 
Ik gebruik deze set up voor indirect bbq. Zou vlg. mij goed moeten kunnen functioneren. Maar idd zal ik de volgende keer opletten dat ik
de kolen uit de starter goed verdeel. Evenveel kolen van onderin als bovenin verdelen in de bakjes. De ventilatieroosters in de Weber
57 cm. Master Touch Premium zijn zodanig geplaatst dat beide bakjes evenveel lucht krijgen. Maar zal toch extra aandacht geven
aan de plaatsing.
 
Dit blijft een lastig fenomeen.
Heb het ook wel vaker gehad.
Veelal is wind, trek door de ketel de oorzaak.
Ik positiner de bakken voor indirect vaak dichter tegen elkaar.

Wil je voor laneger tijd L&S gaan, dan een snakemof minion methode.

Succe.
 
Dankje. Kun je mij vertellen hoe je te werk gaat ? Alle briketten eerst in de starter of deels koude briketten in de bak en hete briketten
ertussen. Ben benieuwd.
 
Precies die techniek die je als laatste noemt hier kun je prima met 1 zo'n Weber kolenmandje doen!
 
Dankje. Kun je mij vertellen hoe je te werk gaat ? Alle briketten eerst in de starter of deels koude briketten in de bak en hete briketten
ertussen. Ben benieuwd.
Ik doe meestal een stuk of tien Ecobrasa briketten in een kleine starter, die gooi ik als ze rondom wit zijn in een kuiltje in het midden van de rest van de briketten. Dan de temperatuur op laten lopen met alle schuiven open. Als ik een graad of tien, vijftien ben verwijderd van mijn doel (doel is meestal tegen de 110), dan begin ik te knijpen met de schuiven. Rest van de kolen gaat dan eigenlijk altijd netjes gedurende de run aan. Zou zeker niet alles in één keer aansteken in je starter, want dan heb je meteen een hoge temperatuur en het blijft nooit lang genoeg aan voor een lange run.
 
Laatst bewerkt:
Zijn ook genoeg filmpjes van op youtube
 
Ik deed eerder in de weber vaak aan 1 kant kolen. (Niet in zn bakje) had er ook een met 3 schuifjes. Werkte voor mij goed. Misschien ook een idee om eens te proberen. Zo zou je ook de snake methode kunnen gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan