BasBQ
Beef en Steak

Onderhoud WSM

Mike +1
 
Inderdaad helemaal niets, maar ik doe zelf ook helemaal niets met de roosters  :p
Gebruik de WSM maar sporadisch en dan is die vette zooi na een sessie mooie bescherming voor het rooster. Borstel ik er wel weer af bij de volgende sessie, wanneer de WSM en rooster op temperatuur zijn en voordat het vlees er op gaat  :D
 
Eens in de 2 maanden leg ik de roosters even in de soda zodat ze weer glimmen.

Laatst heb ik last gehad gehad van oranje (ik denk door de rook) aanslag wat neerdwarrelde op mijn product.. Daar heb ik even een borsteltje overheen gehaald. Verder wil ik er zo min mogelijk aan doen, is immers alleen maar extra isolatie/luchtdichtheid :)
 
DanBras zei:
Inderdaad helemaal niets, maar ik doe zelf ook helemaal niets met de roosters

Dat heb ik 1x gedaan bij de WSM. Nooit weer!
De keer erop dat ik hem wilde gebruiken, twee weken later of zo, kon ik de roosters eerst scheren, zo veel schimmel.
 
Ik maak hem geregeld schoon aan de binnenkant, maar ik ben denk ik een uitzondering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Echt helemaal blinkend schoon Frits?
Of alleen dat ie naar bloemetjes ruikt? :D
 
de dakdekker brander dr in en daarna met een rvs staalborstel langs de binnenkant en rooster.


type oven is ongeveer t zelfde,,maar weet niet of een wsm dr tegen kan
 
dennis zei:
Dat heb ik 1x gedaan bij de WSM. Nooit weer!
De keer erop dat ik hem wilde gebruiken, twee weken later of zo, kon ik de roosters eerst scheren, zo veel schimmel.
En wat is daar het probleem dan mee?

Zodra je de kolen in de bak stort het rooster er even op leggen zodat deze goed heet wordt en dan borstel je alles er zo af. Daarna zet ik de WSM in elkaar, laat het rooster op zijn normale plek nogmaals goed op temperatuur komen en herhaal het (daarna pas je bak plaatsen natuurlijk). Kost me misschien een paar minuten extra en is een stuk minder hard werk dan iedere keer het rooster schoonmaken na een sessie.
Wat je op deze manier niet lukt is om de rooster weer iedere keer helemaal shiny en blinkend te krijgen, zodat ze er weer als nieuw uitzien. Maar dat vind ik persoonlijk totaal niet boeiend. Ze zijn er om vlees op te leggen en niet om mooi te zijn  :D
 
Het enige probleem wat daarmee is, is dat ik er nooit over nagedacht heb om het zo te doen :D.
Was meer iets van "O, schimmel, ik was ze voortaan wel af".
 
Ik gebruik 1x per seizoen voor de weber baking soda en een oud schuursponsje.....werkt perfect!
 
De buitenkant maak ik schoon en mijn roosters brand ik schoon als ik hem aansteek. Verder niets. Dat houdt hem ook lekker luchtdicht ;)
 
Ik zelf hou ook niet van grote schoonmaak acties. Paar keer per seizoen even de buiten kant, verder niks.
De was steek ik na een sessie even hoog op en borstel ze schoon. Bij de volgende sessie weer even opstoken, borstelen en de roosters in smeren met wat arachide olie. Zo haal je het laatste vuil er af, en is deze gelijk ingevet.
Het rooster van de 47er on drie jaar tijd nog nooit schoon gemaakt met sop, soda, of wat dan ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan