Beef en Steak

Onderhoud barbecue & rooster

De barbequeshop had gisteren ??n RVS GBS rooster op voorraad voor de magische prijs van ? 99,95.

Op de camping gooi ik hem achteraf in jet gras.
Volgende ochtend is hij door de dauw in een poep en een zucht schoon.

Dus de vuilniszak met water lijkt me logisch.
Eventueel met wat wasmiddel.

Nachtje weken en klaar.
Niks borstelen.

ik stook de Q gewoon eens heel flink op. Rooster komt er terug brandschoon uit. Enkel eens inwrijven met wat olijfolie en klaar

Eerlijk gezegd snap ik dat gepoets niet zo goed.
Gewoon even beetje schoonbranden, borstel er over en dat is het wel.
Hoeft toch niet echt blinkend schoon te zijn? Bij 100 graden zijn echt alle nare beestjes wel dood hoor.

Jorte zei:
Eerlijk gezegd snap ik dat gepoets niet zo goed.
Gewoon even beetje schoonbranden, borstel er over en dat is het wel.
Hoeft toch niet echt blinkend schoon te zijn? Bij 100 graden zijn echt alle nare beestjes wel dood hoor.

+1

Net met het gezin even langs geweest bij De Bosrand in Wassenaar. Prachtige uitgebreide collectie Webers en accessoires. Heerlijk om alles te bekijken en aan te raken. Heel mooi rvs rooster met opklapbare zijkantjes voor rookhout aangeschaft daar. Met 10% forumkorting van Jack. Prachtige zaak, aanrader!

Sander72 zei:
Net met het gezin even langs geweest bij De Bosrand in Wassenaar. Prachtige uitgebreide collectie Webers en accessoires. Heerlijk om alles te bekijken en aan te raken. Heel mooi rvs rooster met opklapbare zijkantjes voor rookhout aangeschaft daar. Met 10% forumkorting van Jack. Prachtige zaak, aanrader!

Ook rvs voor het gbs systeem sander?

Frits zei:
Roosters kan je heel makkelijk schoonmaken met een RVS pannenspons!

Frits +1

In combinatie met een (ver) messing (de) staalborstel, is de spons verzadigd, trek je hem van de borstel af en legt er een nieuwe op.
De haren van de staalborstel hebben een klittenband effect op de RVS pannenspons

DSC_5767_zpsghjdp5nv.jpg

H?, da's een goede tip! Ben toch weer aan een nieuwe borstel toe. En dit is het beste van twee werelden zo :)

Super tip! Dankjewel.

Nog een tipje, als je de rvs schuurspons wilt vervangen doe dan de borstel/schuurspons in een plastic boodschappentas en trek dan de schuurspons van de borstel in de plastic tas het kan namelijk gebeuren dat je anders helemaal onder de vetspetters zit, sprak hij uit ervaring :blush:

De Weber schoonmaken:

The Pit:

- Nadat de boel is afgekoeld de tuinslag er overheen
- Alles afvegen met W5-chloor schoonmaakdoekje van de Lidl

Het rooster

- Tijdens het afkoelen met een RVS bbq borstel alle ranzigheid er afschrobben
- Als het rooster droog is met W5-chloor schoonmaakdoekje van de Lidl

Aangekoekte ranzigheid op het rooster
- In een zwarte vluiniszak doen, scheut amoniak erbij, en 24 uur laten staan (zo veel mogelijk in de zon)
- Hierna is alle aangekoekte zooi makkelijk met een vochtig doekje af te vegen
(!) Dit werkt overigens ook met een smerige oven-bakplaten
(!) Een gore oven op 50oC voorverwarmen en daarna uitzetten (ventilator mag niet meer draaien). Bakje met Amoniak erin. 12 uur laten staan. Volgende dag de boel goed ventileren!!! En de hele oven is met gemak schoon te vegen met een vochtig doekje. Ook de meest taaie inbebrande vlekker zijn weg te boenen!!!

En toch alles met chloor en ammoniak........nee bedankt.
Ammoniak mag dan wel weer in de ouderwetse bakkers eierkoeken van mij.

Een nachtje in een afgesloten zak met kokend water en Dasty (koop je bij wibra) en je rooster is weer als nieuw! B-)

Terug
Bovenaan Onderaan