BasBQ
Beef en Steak

Oklahoma bbq vragen

K

Kristof

Gast
ik heb nu al een aantal weken een oklahoma bbq en heb er al enkele keren mee aan de slag gegaan
maar dit is verdorie niet simpel ( vind ik toch )

nu was mijn vraag met wat steken jullie de stookkamer in gang
ik bedoel ik heb de eerste maal met houtskool gedan maar dit was niet echt een succes vlees was voor de vuilbak :-(
2de maal bodem met coco's briketten gevuld en nadien houtblokken op gedaan  viel wel mee dit maar niet echt naar onze zin
3de maal met aanmaakhout in gang gestoken en nadien blokken hout toegevoegt dit nu al een 2 tal keer zo gedaan en dit lukt dan wel
hoe doen jullie dit ????

Dan krijg ik mijn ketel waar het vlees ligt niet volledig warm !!!!!! aan de opening van de stookkamer naar de andere kamer waar het vlees ligt daar is het HEET en aan de andere kant van de kamer kun je je hand gerust op de grill leggen is dit normaal ??
zoniet hoe losse jullie dit op ?!!

mvg Kristof
 
Ja dat is vrij normaal voor een offset smoker.
Aan de Vuurkant zit de meeste hitte. Door een plaat in je smoker te leggen met aan de Vuurkant kleinere gaten die naar verloop van het uiteinde groter worden kan je dit verhelpen.
Geloof dat ze het een heatdeflector noemen.
 
jy5y8uta.jpg


damabyju.jpg
 
ok alvast bedankt ga dit eens bekijken

nog een vraagje in de stookkamer ligt ook een grill waarvoor dient deze ??
leggen jullie het hout op de rooster of er toch onder of hoe doen jullie dit juist ?

 
Foto's praten wat makkelijker Kristof.

Heb je twee roosters in je firebox? Je brandstof moet wel op een roostertje liggen zodat je as weg kan en het vuur niet verstikt op een gegeven moment.
 
ja idd 2 roosters
maar kun je dan genoeg hout blokken erop leggen ???
wat is het gebruikelijke aantal blokken dat je er in legt voor te beginnen ??

ik heb al gehoord van iemand die ik ken dat zijn luik van zijn stookkamer niet meer toegaat ?!

en na hoeveel tijd van bij het in gang steken kun je er je vlees op leggen ???

een heel boel vragen maar ben er nog leek in in heel het gebeuren rond de smoker
 
Kristof, bijna al je vragen zijn te beantwoorden met 'dat moet jezelf proberen'
Er is geen standaard antwoord van met twee houtblokken of twee kilo briketten kan je na een half uur aan de gang.

Wat Dennis zegt een foto maakt veel duidelijk maar dan nog blijft het proberen.

Feit is dat je firebox heel heet wordt, kan je er een rooster boven leggen kan je daarop direct grillen.
De meeste warmte in het begin gaat 'verloren' om de 'cookchamber' te verwarmen en het staal, als dat op temperatuur is kan je met minder warmte in je firebox af, lees minder groot vuur.
Zorg voor kleine katjes of blokken die je er geregeld op legt voor gelijkmatige warmte.
 
foto is blijkbaar niet te zien wel de link blijkbaar das al iets :)

dan zal de volgende vraag ook el zo een antwoord hebben
ik heb hout chips van Jack Danniels nu was de vraag wanneer smijt ik ze er juist op en bij wat voor soort vlees best deze chips gebruiken of gaat dit bij elk type vlees
en de hoeveelheid chips die je moet nemen ongeveer een handvol of dergelijke ??
en dan nog best geweekt of niet ??

 
Ook het rook hout is een kwestie van proberen, begin met een handje vol. Als het smaakt naar meer doe je de volgende keer twee handjes.
Je gooit de snippers erop als het vlees erop gaat
 
Ik heb je foto even toonbaar gemaakt ;)

Als je low & slow gaat barbecue?n dan laat je het bovenste rooster eruit. Dat is voor als je een keer burger of een steak oid wil grillen.
Ik zou zeker de eerste keren gewoon beginnen met briketten omdat die uniformer zijn en makkelijker werken dan puur hout. Gooi een starter koude kolen op het rooster van je fire box en steek een half startertje aan. Gooi die op de koude kolen en doe de deksel dicht.
Je schoorsteen vol open (daar ga je pas aan zitten als je vuur ver doorschiet en je het niet meer onder controle krijgt). 
Je temperatuur regel je met het rooster van je fire box.

Als BBQ op temperatuur is 107-120?C kan je vlees er op. Voeg dan meteen je rookhout toe. Niet geweekt want dan doof je je vuur weer. blokken zijn handiger dan snippers. Hoeveel, geen idee met jouw barbecue, begin eens met een hand, kijk of dat lekker is of te mild. Ook scheelt het per houtsoort maar daarover is genoeg te lezen hier en op mijn blog.

Deflector platen om de temperatuur gelijk matig te verdelen kan ook geen kwaad omdat je nu een groot verloop hebt tussen je fire box en het eind van je BBQ.
En de schoorsteen aan de binnenkant verlengen helpt ook met stoken omdat nu alle warmte naar boven gaat en direct de schoorsteen uit. Door je schoorsteen lager te maken zal de warmte naar beneden moeten om eruit te kunnen.

 
ok bedankt al voor de tips ga dit morgen allemaal eens testen ze geven weer heerlijk bbq weer

bedankt voor de foto toonbaar te maken
 
Kristof.

Hoe heet verwacht je je gaarkamer?

Een offsetsmoker stook met heel veel moeite tot 200 graden bijv...

De naam zegt het al "een smoker".... Je kan eventueel (vele zien het als vloeken in de kerk) ook in de gaarkamer je kolen leggen zodat je kan grillen.... Het kan, je hebt er kolenroosters voor, dus waarom niet...

Succes met je smoker ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan