BasBQ
Beef en Steak

Ofyr zelf maken

Misschien raar gedacht, maar als hij verkeerd om buigt bij het inbranden dan draai je de plaat toch om? 🙃
 
Je bedoelt dat de plaat naar binnen toe een beetje hol loopt?
Wat ik heb gelezen ergens hier in 1 v.d. topics gebeurd dit door goed inbranden van de plaat..
Ben wel benieuwd naar jou Ofyr, foto's :)
en veel plezier ermee..

blefke
Ja inderdaad, de verkoper die buigt zijn platen op voorhand al via een mal, zodanig dat deze al een beetje naar binnen toe hol lopen. Hij zegt dat als je een ongebogen (rechte) plaat hebt, het vet op je terras valt in plaats van in het vuur. Ik lees net zoals jij dat dit al gebeurd door het goed in te branden. Dus ik vraag me af of een rechte plaat niet ook gewoon ok is. bedankt voor je reactie trouwens.

+ zou een plaat van 104 centimeter, die dus aan alle kanten 5 centimeter uitsteekt problemen geven op mijn ofyr, qua warmte? Diameter 95 centimeter?

Dus, ofwel:
- plaat met diameter 100 centimeter ongebogen (misschien geen probleem)
- plaat met diameter 104 centimeter gebogen (misschien probleem in verband met warmte aan de randen, of niet?)

Wat zouden jullie doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af hoe hij een ronde plaat buigt...
Je kunt ronde plaat naar mijn idee niet een beetje hol buigen.
Dat moet met een pers gebeuren.. maar kan mij vergissen..

Een plaat die 5 cm oversteekt zal aan de randen minder warm zijn.. wellicht handig, maar of dit echt meerwaarde heeft weet ik niet..
Jammer genoeg geen kennis van Ofyr.
Heb dit wel altijd met veel interesse hier gevolgd, als ik voldoende plek thuis zou hebben had die er al gestaan..
 
Misschien heb je hier wat aan.

 
@Picer, ik heb dus ook een zelfbouw Ofyr, dat de plaat een paar cm groter is dan origineel maakt niets uit omdat het ook niet de bedoeling is dat de plaat overal even heet is, dicht aan het stookgat is ze het heetst en koeler naar de rand toe, zo kan je als je bakt er mee spelen en een kookzone kiezen, iets dat klaar is maar nog wat warm moet blijven kan je dan tegen de rand leggen.

Voor je de eerste keer gaat bakken dien je gedurende een half uur ongeveer een klein vuur te stoken en daarna een groter vuur, de plaat gaat dan wat kromtrekken naar de binnenkant toe, als ze afkoelt komt ze terug recht maar bij alle volgende kooksessies gaat ze terug kromtrekken naar de positie van het inbranden. Dus belangrijk dat je de eerste keer geen te groot vuur maakt want anders trekt ze teveel krom naar binnen en dat wil je ook niet. Tijdens dit eerste stoken de plaat geregeld insmeren met olijfolie.
 
@Picer, ik heb dus ook een zelfbouw Ofyr, dat de plaat een paar cm groter is dan origineel maakt niets uit omdat het ook niet de bedoeling is dat de plaat overal even heet is, dicht aan het stookgat is ze het heetst en koeler naar de rand toe, zo kan je als je bakt er mee spelen en een kookzone kiezen, iets dat klaar is maar nog wat warm moet blijven kan je dan tegen de rand leggen.

Voor je de eerste keer gaat bakken dien je gedurende een half uur ongeveer een klein vuur te stoken en daarna een groter vuur, de plaat gaat dan wat kromtrekken naar de binnenkant toe, als ze afkoelt komt ze terug recht maar bij alle volgende kooksessies gaat ze terug kromtrekken naar de positie van het inbranden. Dus belangrijk dat je de eerste keer geen te groot vuur maakt want anders trekt ze teveel krom naar binnen en dat wil je ook niet. Tijdens dit eerste stoken de plaat geregeld insmeren met olijfolie.
Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg! Fijn weekend
 
Hou er ook rekening mee dat het wel even duurt voor de plaat op temperatuur is, die van mij is 1 cm dik en heb toch +- 30 min nodig.
 
De plaat die ik heb werkt echt perfect! Heel blij mee! Tof om te doen met enkele vrienden :)
 
Misschien raar gedacht, maar als hij verkeerd om buigt bij het inbranden dan draai je de plaat toch om? 🙃
Mijn oud collega was een beetje rauw maar het werkte wel kennelijk.
Hij pakte de vuurschaal legde deze op azobe balkjes vervolgens pakte hij onze 50T senneboge kraan en drukte de plaat wat naar binnen met een stelpoot 🤣 ik heb het hem helaas nooit zien doen maar hij vertelde dat die dat zo deed.
de plaat is gemaakt van a365 staal en 10 a 12 mm dik. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden was 300 euro laser gesneden. De vuurkegel is corten staal van 3 mm dik. Bij mij is die in 2 delen gesneden, en daarna gelast en vervolgens in zijn vorm gezet. Walsen was ie te dik voor. De sokkel heb ik zelf van een olie ton gedaan, maar dat kun je in alle vormen en maten bepalen.

al met al toch nog een investering van een 600 euro geweest,

Bekijk bijlage 6326

Bekijk bijlage 6327
staal a365? waarom ken ik dit niet 😅 bedoel je wellicht onderstaande?

Screenshot_20231224_112623_Chrome.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan