BasBQ
Beef en Steak

Off set ombouwen tot reverse flow of niet?

 
 

Achieltje

Kooltjesharker
Berichten
166
Collegae bouwers-tuners,

Vandaag heb ik een demomodel Brinkmann smoker op de kop getikt, de XL versie voor mijn cateringbijberoepje... Nu is dat een "gewone" off-set smoker met een gaarkamer van zo'n 1m85 bij 75... Temperatuurscontrole wordt dus een hele klus, als je een van de twee deuren openzet gaat de hitte er zo uit denk ik dan.

Nu zit ik te denken om te tunen, maar twijfel daarbij om er gewoon diffusor plates in te bouwen of om toch maar all the way er meteen een echte reverse flow van te maken.
Sowieso moet ik er nog het een en ander in lassen, want ondanks de mega oppervlakte wil ik toch graag nog een paar etages bijbouwen, bedoeling is dat ik voor groepen tot 200 man tegelijk ribbetjes kan doen... Hij moet sowieso ook op een trailertje, dus werk is er sowieso...

Wat denken jullie? Reverse flow van maken of plates?
 
Dan zou ik voor reverse flow gaan, als je toch bezig bent. En als je de schoorsteen natuurlijk aan de andere kant kwijt kunt.
 
Ja, schoorsteen zou ik wel kunnen aan de andere kant zetten, mogelijk kan ik wel niet boven de firebox uitkomen met een mooie rechte hoek, maar dan bouw ik hem wel bovenaan in achter de deuren of zo. Op zich zal het verschil tussen de uitlaat mooi in 't midden of net een beetje uit het center ook zoveel verschil niet maken?
 
Als er maar flow is. Je kunt hem ook lager in je smoker maken. Dan moet de rook ed lager door de smoker ipv meteen weg aan de bovenkant.
 
Strak plan, dus in principe kun je hem achteraan onder het rooster aan de fireboxkant ook steken? Kheb zelf nog geen reverse flow ervaringen, vandaar.

Thx voor de tips Den...
 
Of zo laag goed is? Denk het eigenlijk wel want in onze "zware jongen" zitten de gaten van de schoorsteen ook helemaal onder in de rookkast.
 
Ook juist, bij de reverse flow vaults is dat zo. Dan zal het op een reverse offset ook wel kunnen. Voor de rook zal het ieder geval wel goed zijn.
Ik verlang al naar de bouw, ik kan er zowat in gaan liggen, dus dat wordt wel fijn.
 
Ondertussen is de kogel door de kerk en kan ik niet meer anders dan voor de reverse flow gaan, 't is te zeggen, heb er de uitlaat afgeslepen deze morgen.
Ook de roostertjes, die wat roestig waren, zijn weer prima na een beurtje in de zandstraalmachine.
De handgrepen kreeg ik niet blinkend genoeg met schuurspons, dus ook maar gezandstraald, daardoor niet meer blinkend, maar mat geworden, nog aan 't denken om ze ofwel gewoon te vernissen ofwel een fancy kleurtje erop...
Ik probeer nog foto's te posten dit weekend, voorlopig een haperingetje onderweg...
 
Dit is hem zoals ik hem heb gekocht, ter info, de peuter is 2 jaar en 3 maand, en past perfect in de firebox?



Misschien moest ik hem niet zeggen dat ik hem zou op de bbq leggen? Maar anyway, dit is hoe hij eruitzag voor de werken?


Eerste leuk werkje was de roosters doen, voor en na in 1 foto:


Allemaal na:


En firebox na:


Handles gedemonteerd en ondertussen in de zandstraler gestoken, foto is enkel van voordien, van nadien ben ik het vergeten:


En vanmorgen moest de uitlaat er ook al aan geloven. Ik had dit een beetje onderschat, maar zo?n dik staal schijf je niet eventjes doormidden? 3 schijfjes en een uur geklooi later toch gelukt:


Woensdag kan ik pas doorwerken, dan wordt het gat voor de uitlaat aan de andere kant gesneden met de plasmacutter, en begin ik al wat op te schuren voor een nieuw laagje verf misschien. Ik bekijk ook nog eventjes hoeveel extra roosterlagen ik er in wil, voorlopig ben ik er nog niet aan uit?

 
Mooie vooruitgang!
 
Dacht ik ook Den... Die schoorsteen moest er nu maar eerst af, zo zal ik me niet meer bedenken om hem toch niet naar reverse flow om te bouwen.
Mike heeft me trouwens wel wat vooruit geholpen, al zal ik het inbouwen van de plaat wellicht laatst inplannen.
 
Hij is mooi.
En als je vragen heb dan hoor ik het wel.
 
Ondertussen heb ik al goed gezweet op het ding, en loopt de planning wat achterop door gezinsuitbreiding, maar bon.
Het gat is gemaakt om de uitlaat aan de andere kant te steken, heeft me meer uren gekost dan voorzien, zelfs met de plasmabrander om nadien alles nog mooi uit te werken. Een soort deflector die erin zat, is er ook uit gebrand.
Volgende week verlof, hopelijk ergens een gaatje om af te werken. Er komt alsnog een dikke plaat in, het plan krijgt vorm in m'n hoofd.
Dit weekend ook de pics.
 
Mooi project!
 
Terug
Bovenaan Onderaan