BasBQ
Beef en Steak

Oerhammetjes erg droog

 

Kalekolen

Vuurmaker
Berichten
54
hallo allemaal,

Dit weekend heb ik voor het eerst een keer oerhammetjes geprobeerd te maken. Ik heb ze 3 uur laten roken op zo'n 100-130 graden. Vervolgens ingepakt en tot ca. 92 graden laten garen (45min ongeveer). Hierna nog even laten opdrogen op de bbq met bbq saus.
Echter bij het aansnijden op het bord bleken ze echt heel erg droog te zijn, viel ons erg tegen. Maar overal lees ik dat ze zo mals zijn en zo lekker sappig😅

wat kan er fout gegaan zijn? misschien te lang gerookt?:unsure:

helaas geen foto's meer van gemaakt.

mvg, Niek
 
Mijn oerhammetjes liggen in de koelkast om morgen op de Q te gaan dus ik lees de reacties met belangstelling mee :oops:
 
Ik ben ook heel benieuwd. Staat hier nog op de to-do lijst

Verstuurd vanaf mijn SM-N770F met Tapatalk
 
drie uur in de rook is erg lang voor een oerhammetje. Anderhalf uur doe ik normaal, en dan inpakken met redelijk wat boter en soms wat appelsap en anderhalf uur terug.
dan uitpakken en met wat glaze erop.
maar foto’s zeggen meer dan woorden.
 
@Kalekolen , Uiteraard mag je een advies verwachten. Echter op basis van de beperkte omschrijving en ontbreken van foto's is dit lastig.
Ik maak deze normaliter in pakweg 3 á 4 h. Indirect roken en ingepakt garen. Flink wat vocht bij het inpakken erbij. Kerntemp. tot 85 C.
Succes.
 
Bedankt voor de reactie, probeer een volgende keer wel minder lang te roken. Feit dat ik er geen foto bij heb komt puur omdat ik vandaag bedacht het toch is op t forum te vragen aan andere😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan