BasBQ
Beef en Steak

octopus yakitori

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
99e8d93bfec6c6aa924a9faec70b153c.jpg


Ingrediënten:

  • 100 gram octopus stukjes (ik gebruikte deze)
  • 2 el sojasaus
  • 1 el mirin
  • 1 el sake
  • 1 tl suiker
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 1 tl geraspte verse gember
  • 1/2 tl sesamolie
  • Zout en peper naar smaak

  • 50 ml ponzu-saus
  • 1 tl wasabipasta
  • lente-ui, fijngehakt om te garneren
  • gochugaru naar smaak om te garneren (Shichimi Togirashi kan ook, is ook lekker)

Bereidingswijze:

  1. kook de stukjes octopus tien minuten voor.
  2. Meng de sojasaus, mirin, sake, suiker, knoflook, gember, sesamolie, zout en peper in een kom en giet dit over de octopusstukken. Roer goed door en laat minstens 30 minuten marineren.
  3. Rijg de octopusstukken aan de spiesjes
  4. Grill de octopus-yakitori ongeveer 3-4 minuten aan elke kant, of tot ze gaar zijn en mooie grillstrepen hebben.
  5. voor de dipsaus, meng de ponzu met de wasabipasta. Garneer de octopus yakitori met lenteui en/of wat peper. (op de foto heb ik het met gochugaru bestrooid)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen. weer een mooi recept
 
Het ziet er wel heel erg apart uit zo met al die zuignapjes ( die zie ik toch op de foto? )
Zo is het weer eens wat anders dan het bekende stokje saté ;)
 
Leuk, alleen is het natuurlijk geen "yakitori" ("yaki" gebakken, "tori" vogel) :geek:
 
@PH met een F
Ik wil deze al een tijdje maken, maar vind geen verse of vers ingevroren octopus.
Ik vind wel voorgekookte inktvis.
Gaat dit ook lekker zijn om te grillen?

En mag het marineren eventueel ook 24u op voorhand?


90aa8af9a8e053aeb24483154688e857.jpg
 
Vandaag eens getest met die voorgekookte inktvisstukjes.
Heel goed bevallen. Heb de wasabi wel uit de ponzu gelaten omdat mijn ponzu al chili bevat.
Enig minpunt was dat het te zout was. Ik vrees dat die inktvis al (fel?) gezouten zijn tijdens het voorkoken. Da's wel minder...
 
Zou het gerecht misschien te zout smaken door de sojasauzen die ik gebruikt heb?
Ik heb 1 eetlepel lichte en 1 eetlepel donkere gebruikt van het merk Lee Kum Kee. (Gebruik normaal een ander merk)
Heb die nu eens puur geproefd en deze lijken extreem zout (vooral de lichte).
2eb69a78cee19fca66c48cb942096cd7.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan