BasBQ
Beef en Steak

O moeder wat wastie heet!

Prima stukje pizza zo te zien !
 
De pizza's waren erg goed gelukt, maar volgende keer ga ik de bodems toch iets dikker maken. Als ze te dun zijn is het hier en daar net of dat je chips zit te eten, het mag toch wel iets "broodachtiger".
 
Recept van Dominique, ik had geen tipo 00 meer, dus heb ik gewone bloem gebruikt, dit ging opzich goed maar ik heb het idee dat het deeg minder elastisch was.
 
Ik gebruik een pizza meel "Tipo 00" (Sligro) en separate gist en had ook met de dunne delen van de bodem niet het chips effect wat Piet beschrijft.
 
Nosmo zei:
Recept van Dominique, ik had geen tipo 00 meer, dus heb ik gewone bloem gebruikt, dit ging opzich goed maar ik heb het idee dat het deeg minder elastisch was.
Recept van Dominique is prima. Voor bakken bij temperaturen tussen 300-350C gebruik ik zelf vaak tarwebloem (van de molen) met een eiwit% van 12,5-13,5%. Dit zorgt voor een uitermate elastisch deeg dat ook prima te stretchen is, maar dat hoeft niet perse. Voorzichtig uitrollen, anders gaat de lucht eruit ( meest gemaakte fout). Enne niet te veel saus erop, dat zorgt ervoor dat je bodem soppig maakt of juist keihard.
 
Gewone bloem heeft te weinig eiwit en vormt dus minder gluten, de reden dat het niet zo elastisch wordt als wanneer je bloem voor brood gebruikt van 12% eiwit of meer. Met minder elasticiteit hou je minder lucht in je deeg, minder rijs etc....
 
noskos zei:
Gewone bloem heeft te weinig eiwit en vormt dus minder gluten, de reden dat het niet zo elastisch wordt als wanneer je bloem voor brood gebruikt van 12% eiwit of meer. Met minder elasticiteit hou je minder lucht in je deeg, minder rijs etc....

Ik had het niet mooier kunnen zeggen.  :)
 
noskos zei:
Gewone bloem heeft te weinig eiwit en vormt dus minder gluten, de reden dat het niet zo elastisch wordt als wanneer je bloem voor brood gebruikt van 12% eiwit of meer. Met minder elasticiteit hou je minder lucht in je deeg, minder rijs etc....

Duidelijk! Dennis.

Maar hoe weet ik als consument welke bloem een hoog eiwit gehalte heeft? Met andere woorden, wat zit er bijvoorbeeld in een zak broodmix die ik bij de bakker haal, als ik het aan die wichtjes achter de toonbank vraag zie ik alleen maar lege blikken in hun ogen. ;)
 
Komend weekend graag een calzone Nosmo!
 
WillemHvdW zei:
Komend weekend graag een calzone Nosmo!

Dan moet je wel naar Bangkok toe Willem, zeg het maar als je komt dan neem ik de DPR gewoon mee in het vliegtuig. ;)
 
@Piet, bij mijn molen (Vlaardingen) zijn ze het even op gaan zoeken voor me. Op de Italiaanse pakken meel staat het.
Verder heb ik hetzelfde probleem :) Zag een baal van 25 kg tarwemeel liggen bij de sligro vandaag, maar nergens kun je zien wat het is verder :(
De Zuid Molen heeft het trouwens op het site netjes staan.
 
Hmmmm, Piet liep te klagen over het meel.
Blijkt er nog een heel pak italiaans meel in de kast te staan.
 
Nosmo zei:
noskos zei:
Gewone bloem heeft te weinig eiwit en vormt dus minder gluten, de reden dat het niet zo elastisch wordt als wanneer je bloem voor brood gebruikt van 12% eiwit of meer. Met minder elasticiteit hou je minder lucht in je deeg, minder rijs etc....

Duidelijk! Dennis.

Maar hoe weet ik als consument welke bloem een hoog eiwit gehalte heeft? Met andere woorden, wat zit er bijvoorbeeld in een zak broodmix die ik bij de bakker haal, als ik het aan die wichtjes achter de toonbank vraag zie ik alleen maar lege blikken in hun ogen. ;)

Nosmo, ik (nou ja .... Mw BBQ68) koop meestal bloem bij een molen (leuk voor de kids en lekker ambachtelijk) en die kunnen per type bloem prima aangeven hoeveel eiwit erin zit. Soms krijg je er nog meer uitleg bij, maar dan haak ik zelf af!
 
Terug
Bovenaan Onderaan