BasBQ
Beef en Steak

Noskos' Tropical Delight

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Het kwam mooi uit dat het onderwerp van de fotowedstrijd deze maand desserts was, dit toetje had ik al een tijdje in gedachte. Het is samengesteld uit een aantal recepten die ik in de loop der tijd verzameld had waarvan ik vermoedde dat ze wel goed bij elkaar zouden passen.
Het is een samenstelling uit Donna Hay's Banana Split, bananen uit ??n van de Weber boeken en gerookt ijs.

Het gerookte ijs had ik al een keer geprobeerd uit Planet BBQ van Steven Raichlen, maar dat was een groot fiasco, dat was veel te rokerig. In de workshop die Ralph van het BBQ Paleis gaf bij de Librije maakte hij ook ijs, dat rookte hij maar 6 minuten.

tropicaldelight-1.jpg


Ik heb mijn vaste vanille ijs recept van David Lebovitz gepakt en daar 7 minuten appel/kersen rook op losgelaten, ik had meer massa dan Ralph in zijn recept gebruikt. Nadat de custard was gemaakt en afgekoeld heb ik er nog een eetlepel El Dorado 15 jaar oude rum in gedaan, een rum met een lichte rooktint. Het resultaat was heerlijk ijs met een vleugje rook. Heel erg lekker, eindelijk zoals ik het wilde hebben :D
I.p.v. de El Dorado zou een bourbon of rokerige single malt het hier ook erg goed in doen!

De volgende stap was de bananen van Weber, een krokante karamel maken met sinaasappelrasp en die in de blender met kokos vermalen tot een grof poeder.

tropicaldelight-2.jpg


tropicaldelight-3.jpg


tropicaldelight-4.jpg


De bananen snijd je in de lengte door, daar gaat wat sinaasappelsap overheen en dan het karamel/kokosmengsel. Dit gaat in de barbecue totdat de bananen gaar zijn en de suiker een mooi laagje vormt.

tropicaldelight-9.jpg


tropicaldelight-10.jpg



Onder het gerookte ijs komt een kokoskruimellaagje (dit samen met de saus komt van Donna Hay). Dit is niet veel meer dan bloem, suiker, boter en kokos, goed mengen tot kruimels en even in de oven bakken tot ze bruin zijn (ja, ja, dit kan ook in de BBQ ;) ).

tropicaldelight-5.jpg


tropicaldelight-6.jpg


En dan een karamelsaus van bruine basterd, boter, golden syrup en butterschotsch likeur. Laten inkoken tot het wat is ingedikt en laten afkoelen.

tropicaldelight-7.jpg


tropicaldelight-8.jpg


Alles bij elkaar krijg je dan zoiets.

tropicaldelight-11.jpg
 
Hele lekkere combinatie van saus en toevoegingen.  ziet er erg lekker uit !!
 
Top hoor. Krijg er trek van!  :p
 
Ziet er heerlijk uit.
 
gaaf man, ziet er prim uit, je hebt er weer een hoop werk van gemaakt
 
Zou deze dan eindelijk goed genoeg zijn voor de camera bij de fotowedstrijd ;)
 
structor zei:
Zou ik zo willen proeven! Het enige met banaan van de Q is altijd dat ik de presentatie wat minder vind..
Dat is juist, je kan het nog wat camoufleren met poedersuiker (idee van Marcel (Mac)) maar het blijft er slordig uit zien vind ik. (no offence Dennis)
 
Dit ziet er TIP-TOP uit Dennis en maakt dat het zeker op mijn to-do lijst wordt bijgeschreven.
En mooie presentatie op het bord.
 
Goed bij elkaar gekozen dan weer! En fijn dat het zo goed gelukt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan