BasBQ
Beef en Steak

Noskos Spareribs

Taapie

Tondelzoeker
Berichten
7
Na een week van experimenteren met mijn Weber kogelbbq, kokosbriketten en rookhout heb ik de week afgesloten met het maken van Spareribs volgens de 3-21 methode en rub zoals beschreven in 'Het vuur de baas'. Gedurende de hele periode heb ik bij de bbq gezeten en ik heb nog nooit zo relaxed genoten van een bbq in de gaten houden :) Het was volgens mij hetzelfde gevoel dat vissers hebben als ze een hele dag aan de oeverkant zitten.

Begonnen met mooie spareribs van de lokale slager, die het buikvlies al voor me verwijderd had
IMG_20200429_083219.jpg


Daarna de Basisbarbecuerub uit het boek over de spareribs gestrooid (vergeten om de ribs eerst droog te deppen en olie of mosterd aan te brengen, maar het lijkt geen groot gevolg te hebben gehad)
IMG_20200429_083131.jpg


Toen 4 uurtjes in de koelkast
IMG_20200429_083525.jpg


Eindelijk konden de spareribs op de bbq om te garen met behulp van de Ikea dekselhouder (let niet op de modieuze schoenen ;-)
De kolen lagen links in een kolenbakje waarbij ik de Minion methode heb gebruikt om de temperatuur laag te kunnen houden, inclusief afdekking van de rest van het rooster met alumiumfolie en een bak met water onder de spareribs. Op de kolen liggen twee blokjes hout: 1 kers en 1 hickory
IMG_20200429_121529.jpg


Gedurende 3 uur wat met de onderste schuif moeten spelen (in principe praktisch dicht) om de temperatuur tussen de 107 en 120 graden te houden en dat was verbazingwekkend makkelijk

Na 3 uur was het resultaat al zeer smakelijk om naar te kijken :)
IMG_20200429_151943.jpg


Tijd voor de rustperiode, ik heb daarbij 45 minuten aangehouden, zonder dekselrek de ribs gestapeld op de bbq
IMG_20200429_152327.jpg
IMG_20200429_152626.jpg


En ten slotte nog 1 uur om na te garen, terug in het dekselrek waarbij ik een aflak van de slager heb gebruikt (niet te zien in de foto), omdat ik vergeten was om die zelf te maken
IMG_20200429_165311.jpg


Met het volgende eindresultaat
IMG_20200429_175206.jpg


Ik kan jullie vertellen dat we met zijn vieren hebben zitten smullen. Het vlees was stevig maar wel ontzettend lekker :) Zelfs mijn dochter die niet van spareribs houdt wilde een stuk bewaren voor de volgende dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Mooi gelukt je ribbetjes zie er lekker uit en een mooie vergelijking met die vissers, herken ik.
 
Tja, heerlijk toch,...... rustig de Q en de temperatuur in de gaten houden.
Om vervolgens de waardering te krijgen iets voor de volgende dag over te MOETEN houden. 😃
 
Oei, die zien er superlekker uit.

Vrienden en bekenden vragen me wel eens, duurt toch lang 6uur wachten op een sparerib, daarbij zeg ik ook, dit is mijn vissen, en opeens zie je ze denken... oooo jaaa

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Nice hopelijk zien die van mij er straks net zo uit
 
Oei, die zien er superlekker uit.

Vrienden en bekenden vragen me wel eens, duurt toch lang 6uur wachten op een sparerib, daarbij zeg ik ook, dit is mijn vissen, en opeens zie je ze denken... oooo jaaa

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Heb je het met die vrienden wel eens over 12 uur plus voor een flinke P.P. of brisket gehad dan? 😄 😄
 
Heb je het met die vrienden wel eens over 12 uur plus voor een flinke P.P. of brisket gehad dan?
Ja, dat is moeilijk te snappen

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Zien er heerlijk uit. En ach 6 uurtjes bij de BBQ met een lekker biertje, er zijn ergere dingen.
 
Ziet er heerlijk uit!

Meestal blijf ik niet een bij de Q zitten maar heb ik in de tuin of in huis wel wat te doen. Eens per uur even kijken en ruiken. Ach dan vliegt de tijd.

Verstuurd met Tapatalk
 
let niet op de modieuze schoenen ;-

Te laat....

Ik zie dat je een rustperiode van 45 minuten gebruikt, ik leg het vlees dan ingepakt 2 uur op de barbecue en daarna nog een uur uitgepakt op het rooster. Dan vallen ze van het botje af.

Net lees ik dat dat voor alleen hele dikke ribben geldt, weer wat geleerd. Ik zal de volgende keer deze methode ook aanhouden.
Mooi forum (y)
 
Ik zie dat je een rustperiode van 45 minuten gebruikt, ik leg het vlees dan ingepakt 2 uur op de barbecue en daarna nog een uur uitgepakt op het rooster. Dan vallen ze van het botje af.
Ja dat vind ik ook nog lastig. Wanneer is het een dikke rib en is het lekkerder als het eraf valt of niet :) Ik ga het ook een keer langer proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan