BasBQ
Beef en Steak

Noskos Burnt ends 2.0 Temperatuur managen???

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602

Ik was het recept van @noskos aan het lezen over de (frikandellen) burnt ends. Ik zie dat de temperatuur aanvankelijk 120 graden indirect is. Vervolgens wordt de temperatuur verhoogd naar 175 graden indirect. Ik zet pas sinds kort de eerste schreden in het indirect bbq’en en het managen van temperaturen. Ik zou het recept graag eens gaan maken op mijn Weber Kettle maar vraag me af hoe ik binnen een redelijk tijdsbestek de indirecte temperatuur omhoog krijg naar 175 graden. Gewoon een kwestie van de inhoud van een kleine brikettenstarter toevoegen? Of zijn er andere mogelijkheden?
 
Zuurstof is je vriend, of vijand. 😉
 
Dat ligt voor de hand maar bij een eerdere poging duurde dat héél lang op de Kettle (icm. briketten).
 
Wanneer je normaal weinig briketten gebruikt kan je wat meer gebruiken maar dan bij het eerste low de ventilatie wat verder dicht laten voor de juiste lage temperatuur. En daarna vents verder open voor meer zuurstof en dus hogere temperatuur.
Maar extra briketten uit een starter toevoegen gaat sneller. Soms ook iets te..

Beide hebben voors en tegens. Eerst methode heeft zelfde nadeel als bij een kamado, dat temperatuur omhoog schiet wanneer je tussendoor bij het low gedeelte je deksel wat lang optilt om even te kijken/draaien etc.
Maar je kan wanneer je het goed doet de temperatuur gecontroleerder omhoog krijgen.

Tweede Tsja.. Extra werk om starter aan te krijgen etc.
En mogelijk nadeel wanneer je er teveel opgooit je de temperatuur weer wat omlaag moet krijgen.

Beide methoden zijn wennen en kosten een beetj tijd voor je het gevoel hebt dat je het onder de knie hebt.
Gewoon veel doen.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je normaal weinig briketten gebruikt kan je wat meer gebruiken maar dan bij het eerste low de ventilatie wat verder dicht laten voor de juiste lage temperatuur. En daarna vents verder open voor meer zuurstof en dus hogere temperatuur.
Maar extra briketten uit een starter toevoegen gaat sneller. Soms ook iets te..

Beide hebben voors en tegens. Eerst methode heeft zelfde nadeel als bij een kamado, dat temperatuur omhoog schiet wanneer je tussendoor bij het low gedeelte je deksel wat lang optilt om even te kijken/draaien etc.
Maar je kan wanneer je het goed doet de temperatuur gecontroleerder omhoog krijgen.

Tweede Tsja.. Extra werk om starter aan te krijgen etc.
En mogelijk nadeel wanneer je er teveel opgooit je de temperatuur weer wat omlaag moet krijgen.

Beide methoden zijn wennen en kosten een beetj tijd voor je het gevoel hebt dat je het onder de knie hebt.
Gewoon veel doen.
Vooral je laatste tip is een hele goede.!!!
 
Wanneer je normaal weinig briketten gebruikt kan je wat meer gebruiken maar dan bij het eerste low de ventilatie wat verder dicht laten voor de juiste lage temperatuur. En daarna vents verder open voor meer zuurstof en dus hogere temperatuur.
Maar extra briketten uit een starter toevoegen gaat sneller. Soms ook iets te..

Beide hebben voors en tegens. Eerst methode heeft zelfde nadeel als bij een kamado, dat temperatuur omhoog schiet wanneer je tussendoor bij het low gedeelte je deksel wat lang optilt om even te kijken/draaien etc.
Maar je kan wanneer je het goed doet de temperatuur gecontroleerder omhoog krijgen.

Tweede Tsja.. Extra werk om starter aan te krijgen etc.
En mogelijk nadeel wanneer je er teveel opgooit je de temperatuur weer wat omlaag moet krijgen.

Beide methoden zijn wennen en kosten een beetj tijd voor je het gevoel hebt dat je het onder de knie hebt.
Gewoon veel doen.
Dankjewel @Just Vodka. Met meer brandendende briketten beginnen en deze knijpen kijkt me een prima uitgangspunt, daar ga ik eens mee aan de slag.
 
Of met een soort minion methode starten, als je dan je schuiven openzet wordt het vuur heter en ontbranden de andere kolen sneller.
Maar het gaat er vooral om dat je saus ed lekker karamelliseert, dus staar je niet te blind op de temperaturen ;)
 
Bedankt voor de info. Het ligt ook aan de briketten. Ik weet uit ervaring dat Weber briketten vrij snel door kunnen schieten qua temperatuur als je de schuiven open zet. De methode die jij dus beschrijft @noskos. Bepaalde cocosbriketten die ik gebruik laten zich bij de minionmethode echter niet forceren tot hoge temperaturen.
 
De briketten die je hebt / had uit het AH zakje klimmen wel door naar hogere temperaturen hoor, gewoon de schuiven open en even geduld en ze gaan als de brandweer 🚒 .
 
Vandaag de burnt ends gemaakt en de tips die eerder in dit topic genoemd werden toegepast. Een kleine volle brikettenstarter gevuld met Hornbach Cocos briketten en die uitgekiept over een gelijke hoeveelheid niet ontstoken briketten. De temperatuur zat snel op de gewenste 130°C. Hierbij moest ik de luchttoevoer behoorlijk knijpen. Er was dus behoorlijk nog wat speling naar boven. Toen ik de luchttoevoer volledig open zette was het een kwestie van minuten om die temp. te bereiken. Prima dus.

20211112_173202.jpg


20211112_163930.jpg
 
Dat zal gesmaakt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben gesmaakt. Volgende keer iets meer saus.
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor! Ik gebruik trouwens de laatste tijd kleine houtblokjes (resthout wat ik had liggen) om de deksel een halve cm open te houden (Weber ketel met scharnier). Hierdoor stijgt de temperatuur heel prima door!
 
Bedankt voor de tip!
 
Ideaal gerecht ook om te leren hoe je met de temperaturen kunt varieren, het steekt niet zo krap als je wat hoger of lager zit, maar je kunt wel goed zien wat het effect is van de schuiven meer open of dicht. Bovendien hou je als beloning nog wat lekkers over na afloop ;)
 
Ik zie wel eens dat mensen dit soort dingen ‘droog’ oefenen. Dat is voor mij een No go. Er zijn zat simpele gerechten om mee te stoeien.
 
Ik zie wel eens dat mensen dit soort dingen ‘droog’ oefenen. Dat is voor mij een No go. Er zijn zat simpele gerechten om mee te stoeien.
Helemaal mee eens, kip is lekker goedkoop en makkelijk, maar inderdaad ook de frikandellen burnt ends.
 
Terug
Bovenaan Onderaan