Beef en Steak

Noskos' Beer Can Chicken met een twist

Gilles

Stoker
Vandaag maar weer eens een beer can chicken gemaakt. Omdat ik het vorige recept kwijt was heb ik maar even gegoogled. Ik kwam op het recept van Noskos uit wat ik een klein beetje heb aangepast omdat ik van mijn vorige run nog wist dat ik wat andere ingredienten had gebruikt. Het is trouwens een feit dat hoe meer recepten van BCC je bekijkt je eigenlijk maar 2 dingen ziet die hetzelfde zijn; het feit dat er een blik bier in gaat en het feit dat er een kip omheen gevouwen zit :)

Maar goed, omdat ik als nieuweling mijn eerste badge wilde behalen meteen een foto rapportage gemaakt van het geheel, tevens 1 van de laatste gerechten op mijn Weber, want ik stap over op een BGE.

De ingredienten zijn grotendeels bij de Jumbo gehaald, behalve de kip die komt van de Sligro en is een maiskip van 1.6kg.
KD2_B4596.jpg

De rub is klaar. In tegenstelling tot het recept van Noskos heb ik voor deze kip wel 2x de hoeveelheid rub gemaakt. Er is geen knoflookpoeder door de rub gedaan (die was op kwam ik achter) en daarnaast zijn als 'twist' 2 hele eetlepels palmsuiker door de rub gegaan. Dit zoet het geheel een beetje aan, zorgt voor een mooie caramelisering en haalt het scherpe van de zwarte peper af.
KD2_B4601.jpg

Het biertje ontdaan van zijn bovenkant met een blikopener. Ik heb het idee dat er zo meer vocht in de kip komt dan door zo'n lullig lipje. Tevens kun je makkelijker ingredienten in het bier deponeren. Ik heb donker 9,5% bier gebruikt, gewoon als test maar ik denk dat oud bruin of zoiets ook erg lekker zal smaken.
KD2_B4600.jpg

Nadat ik de kip in de rub had gezet volgens recept op bovengenoemde site (er zit echt maar 10 minuten tussen het maken van de rub en de kip in de rub zetten) heb ik wat takjes thijm en rozemarijn in de kip gedaan, alsook een tweetal lepels gehakselde knoflook (emmertje van volgens mij 300gram; ook van de Sligro/Makro). Scheelt een hoop gepel en stinkende vingers.
KD2_B4603.jpg

KD2_B4606.jpg

Uurtje in de koelkast zodat de rub in kan trekken en na een half uurtje de bbq aanzetten. Het rookhout zit ondertussen in 1/3 van het bier te trekken want het bier was lauw echt niet te drinken ondanks de hitte van vandaag.

KD2_B4614.jpg

Na een tijdje was de Weber mooi op temperatuur;
KD2_B4618.jpg

En ging de kip erin;
KD2_B4620.jpg

KD2_B4619.jpg

Meteen een kans om mijn nieuwe thermapen uit te proberen en geleerd dat je deze niet in de zon moet laten liggen, want daar kan hij niet tegen. Even afkoelen in de koelkast (niet te lang) lostte het probleem op.
KD2_B4619.jpg

Dit was het resultaat van de run;
KD2_B4622.jpg

En lekker was hij zeker!
KD2_B4624.jpg

Als bijgerecht nog wat zalm en een mix van mache sla, ijsbergsla, aardbeien en basilicum siroop...

Lekker kippetje, gefeliciteerd met je Tokkie.

dat was hij zeker en bedankt voor Tokkie!

Mooie kip! Heb jij die thermapen op een of andere manier zelf in je deksel gemonteerd? Mag ik vragen hoe en of je misschien wat detailfoto's hebt?

bulderdoos zei:
Mooie kip! Heb jij die thermapen op een of andere manier zelf in je deksel gemonteerd? Mag ik vragen hoe en of je misschien wat detailfoto's hebt?

Nee hoor ik heb de thermapen gewoon 'los' gebruikt, af en toe de bbq open en de pen in de borst prikken en in de vleugels. Als de temperatuur goed zit dan mag hij eraf en dan nog 10 minuten rusten voor het aansnijden.

Fijn kippie!! Ik haal tegenwoordig ook de bovenkant van het blik er met een blikopener af. Daar wordt het blik wel zwakker van trouwens. Verder maakt de vloeistof en kruiden geen verschil in de uiteindelijke smaak. Water in je blikje geeft hetzelfde eindresultaat. Net als het weken van je hout in bier. Ruikt misschien lekker. Maar dat is het dan ook wel. ;)

noskos zei:
Fijn kippie!! Ik haal tegenwoordig ook de bovenkant van het blik er met een blikopener af. Daar wordt het blik wel zwakker van trouwens.
Dat ligt eraan, als je het doet zoals ik het heb gedaan niet. Ik heb de binnenring van de bovenkant afgehaald, dus de 'gekrulde' bovenkant / versteviging zit nog op het blik. En van die sappen dat wist ik, snap ook niet waarom ze het niet cola can chicken noemen (hoe zou dit smaken trouwens?)

noskos zei:
Fijn kippie!! Ik haal tegenwoordig ook de bovenkant van het blik er met een blikopener af.

Ik heb de laatste paar keren het bierblik in zijn geheel weg gelaten. Kipje indirect garen, en als ie klaar is nog even afgrillen. Op 1 of andere manier vind ik dat lekkerder. Is maar 1 nadeel aan, het is dan geen bierblik kip meer

Terug
Bovenaan Onderaan