BasBQ
Beef en Steak

Nieuwste aanwinst: pizza ring

 
 
 

RookEnVuur

Vuurmaker
Berichten
59
Afgelopen weekend onze nieuwste aanwinst gekocht: een pizza ring. In de regen. Pizza’s lagen normaal zo’n 8-10 min op de weber, kon hem niet boven de 220 graden krijgen… met nieuwe houtskool, blokken hout en de pizza ring ging dat een stuk beter! In totaal 14 pizza’s in ruim een uur erdoorheen gehaald, inclusief een paar pulled pork pizza’s!

IMG_4726.jpeg


IMG_4735.jpeg


IMG_4732.jpeg


IMG_4736.jpeg

IMG_4739.jpeg

IMG_4738.jpeg


Bodem beduidend beter en is slechts paar min klaar. Mooi ding, ik ben er blij mee!
 
Zo die zien er goed uit. Toch ook maar eens een pizzaring overwegen
 
Daar ga je veel genot van hebben.
Heb dezelfde setup voor mijn pizza's en die komen er altijd super uit
Bouw je je vuur op het rooster (dus naast de steen) of onder op het kolenrooster?
 
Houtskool en hout doe ik op het kolenrooster, onder de steen dus. Wel uiteraard aan de zijkanten, halve maand rondom dus. Had het Weber rooster met klepjes op z’n kop gelegd, kon ik er wat hout achter steken. Stak er een beetje bovenuit.

Kan het ook op het rooster? Lijkt me dat er weinig plek is, toch?
 
Houtskool en hout doe ik op het kolenrooster, onder de steen dus. Wel uiteraard aan de zijkanten, halve maand rondom dus. Had het Weber rooster met klepjes op z’n kop gelegd, kon ik er wat hout achter steken. Stak er een beetje bovenuit.

Kan het ook op het rooster? Lijkt me dat er weinig plek is, toch?

Ja hoor
Afhankelijk van de grootte van het hout waar je mee stookt. Ik gebruik eigenlijk aanmaakhout uit de gamma.
 
Top! Ik heb een pizza oven maar moet hem nog uit testen

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
 
Ik heb ook zo een ring vorig jaar gekocht.

De eerste maal had ik zo een 225-240 graden. Duurde veel te lang, dus wat "research" gedaan

Nu geen idee of je briketten of houtskool gebruikt, maar ik gebruik 4-5kg briketten
Je kan deze in de 2 bakjes achteraan doen en ook beetje aan de zijkant, dat werkt wel, maar ga je nooit echt veel meer krijgen

Dan heb ik dit gekocht "fior di brace briketten", en zo heb ik de plastiek van de top vent eraf gefikt. Een hele staaf gewoon op de briketten was serieuze warmte ontwikkeling.
De keer nadien had ik in 3 stukken gedaan, 1 groot stuk dat leg ik achteraan en de 2 kleine aan de zijkant op de warme kolen
Ik neem qua kolen een grote brikettenstarter en leg dan nog een hoopje onaangestoken onderaan, zodat je nog wat langer warmte hebt
Dit werkt goed voor 4-5 pizza's en dan haal ik met gemak 350 graden, maar dan zak het vlug terug af.
Het probleem dat je dan hebt is dat je zowat alles moet uit elkaar halen voor ergens nog wat kunnen bij te stoken met die grill en die 2 zijdelingse openingen, dusja. Maar 4 pizza's is genoeg voor ons aangezien we maar met 4 zijn.

Ik heb ook zo een "slow n sear" namaak gekocht op amazon gekocht en dat gebruik ik nu, serieuze warmte ontwikkeling, en eigenlijk gebruik ik die kolenbakjes van weber niet meer. Daar kan je gemakkelijk 300-350 graden mee halen in je dome zelfs met briketten. Ik leg nog wat kolen aan de zijkant et voila, werkt al beter, en nog altijd 1 fior di brace briket

Nu begon mijn gbs grillrooster te roesten na 1 jaartje in gebruik te hebben, dit zou dus komen door de hogere temperaturen. En handelaar waar ik hem verkocht hebt zegt dat dit niet onder garantie is, nooit te nimmer zal ik nog wat bij Alternate kopen, laatste 3x altijd gezeik. In elk geval dus op zoek naar een andere oplossing

Nu heb ik van die vuurvaste stenen gekocht deze stapel ik tot ik aan het hoogte van de uitsparing kom en pizza steen erop, alleen de pizzasteen krijg ik zo niet echt goed op temperatuur. Want die vuurvaste stenen worden uiteraard niet zo warm en hebben veel langer nodig.
Dus minder stenen erin leggen en daar die kolenbakjes van weber op en daar de steen op. Pizzasteen was al wat warmer, maar net nog niet.
Dus een paar kolen erin de volgende keer et voila

Ondertussen heb hier in de buurt een handelaar gevonden die zakjes hout verkoopt voor ofyrs etc en de blokken kan ik gewoon gemakkelijk halveren en ik steek 1 blokje hout voor op temperatuur te komen, en 1 blokje dan na de 2de pizza

Tevens gebruik ik nu ook een soort gietijzeren pizza steen, warmt ook veel sneller op, dus minder vebruik. Ik heb mijn kolengebruik nu ook wel beperkt tot +-3kg per pizza sessie. Het voordeel van die plaat is wel warmte sneller op, maar als je aan 350 graden zit is je plaat ook zogoed als 350 graden, maar ben sneller klaar.

Met hout of met die fior di brace briketten geeft de thermometer aan de uitgang ver voorbij het maximum aan. Maar 350 is ideaal qua temperatuur, maar ik raad je af dit veel te doen dus met een rooster, roest incoming. Nu ik barbecue wel meerdere keren per maand (winter en zomer), maar meerdere leden hebben dus aangegeven dat dit komt door de te hoge temperatuur. Grillrooster altijd netjes droog gehouden, dus aan vocht ligt het zeker niet. Maar dus zonder grillrooster kan je gewoon overal gemakkelijker bij en kan je gemakkelijker bijvullen. Heb het ook met grillrooster in alle mogelijke posities geprobeerd, maar bijvullen was een ramp, heb hier zelf van die ooni pellets geprobeerd om bij te kappen maar die fikken zo op en dat was een gedoe omdat die dan niet altijd correct neervallen.

In elk geval mooi resultaat
 
Dit is mijn opstelling
PXL_20230810_172200431.jpg


Wat houtskool aanmaken en spreiden onder de steen zodat deze ook goed warmte krijgt en de rest van de pizza gaart mooi door het houtvuur.
Bijvullen is geen probleem, gewoon deksel er effe af, 3 blokjes erbij en je kan lekker verder bakken.

Ik gebruikte vroeger grotere blokken hout, maar als je dan even niet genoeg oplet en de vlam er uit was, duurde het lang voor je weer een deftig vuur hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan