BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe WGA-er aan boord

 

Graziano146

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo allemaal,
Mijn naam is Jeroen (37), al jarenlang een fervent barbecue?. eter. Geinspireerd door Grillmaster (ja ik weet het) onlangs een WGA aangeschaft. Het idee erachter is simpel. Proberen keer op keer een gerecht op tafel te zetten, zo goed dat ik het mijn kritische vrienden en familie durf voor te schotelen.

Al een paar test runs gedaan met de WGA, soms goed, soms niet. Ook  al proberen zoveel mogelijk in te lezen, maar ik zit nog met heel veel vragen.

Aangezien ik geen gevoel heb voor koken, benader ik het op een enigszins technische manier om zo de kans op herhaling en daarmee hopelijk succes zo groot mogelijk te maken. Zo hoop ik tot een WGA setup te komen die ik keer op keer kan gebruiken en kan delen met lotgenoten.

Om je een idee te geven wat ik in mijn hoofd heb:

steak
hamburger
worst
karbonade
filet lapjes
kipfilet, kippendij, kippenvleugel, drumstick
hele kip
spek
ham
spareribs
sate
Zalm
Garnaal

Ik heb gelezen dat temperatuurbeheersing  erg belangrijk is. Om niet alle vragen die ik heb als een bom te droppen probeer ik me in te beheersen en rustig aan te beginnen.

Ik wil natuurlijk direct en indirect grillen.
Welke temperaturen zijn dan belangrijk? Als ik deze keer op keer kan produceren, moet ik denk ik al een eind zijn. Temperaturen die ik veel voorbij zie komen zijn. 100-125-150-175-250? Graag suggesties.

Verder ben ik getrouwd, trotse vader van 4 kids en kom uit Tilburg.

Tot zover!

Grt ? Jeroen.
 
Welkom 013.
Bij het genootschap vind je genoeg inspiratie en idee?n om iets moois op tafel te zetten.
 
De WGA is een heerlijk ding Jeroen.
Als je er nog geen hebt, koop dan een digitale thermometer. De Fantast van Ikea is goedkoop en kan tegenwoordig ook wat hogere temperaturen aan. Prik hem door een aardappel of zo en leg die op het rooster om de temperatuur op je rooster te kunnen meten.
Voor indirect en laag, tot 120 C, houd ik de kolen aan een zijkant, maximaal ? van de breedte. Ik leg alufolie op de rest van het kolenrooster en vouw dat aan de kant van de kooltjes omhoog tot het grillrooster zodat een verticaal hitteschildje van alufolie over de breedte ontstaat.
De bovenste luchtschuiven boven de kolen houd ik dicht. De andere open.
De onderste luchtschuiven schuin, aan kant van de kolen open, aan de andere kant dicht. Door de kolenkant meer of minder open te zetten maak ik het warmer dan wel koeler.
Gebruik niet te veel briketten. Kokosbriketten (ik gebruik Ecobrasa) bevallen het best!
En het is handig om voordat je begint een zilverfolie op de bodem, onder het kolenrooster te leggen.. Dat maakt nadien makkelijker schoon. Let wel op de je de luchtgaten aan de zijkant niet afsluit met folie.
Voor de rest gewoon oefenen..
Veel plezier!
 
Welkom hier en mijn suggestie aan jou is, de post van Abraham nogmaals te lezen ;) Dat is een super mooie basis om mee te staten, daarnaast zou ik per run even in een notitie boekje bij houden en verbeter- en aandachtspunten opschrijven. Ook je runs hier posten met veel foto's helpt dan kunnen wij makkelijk je nog extra tips geven.
Veel plezier toegewenst!
 
hoi Jeroen. welkom
 
Hoi Abraham.
Een mooie uitleg over de temperatuurregeling van de wga, dank daarvoor.
Ik heb nog een vraagje.
Je geeft aan met niet te veel kooltjes te werken, met hoeveel ecobrasa kooltjes begin je?

Grtz,  Hans.
 
Hij gebruikt maximaal 1/3 van de bak, als ik het goed lees Hans.
 
Hoi Hans
Vandaag vanuit Brabant naar A'dam voor de ecobrasa.? Zoals je weet ben op zoek naar setups voor diverse temperaturen voor de Wga icm de ecobrassas. Ik had al voor steak en chickenwings 22-24 gevonden voor direct. Voor indirect zag ik een rosbief met slechts 6(mini minion) Zelf heb ik vandaag voor het eerst met eb gewerkt. 10 stuks (3-4-3) ongeveer 1/3 vh kolenrooster en alu hitteschildje. Schuiven onder zo ver mogelijk diagonaal. Boven de kolen in deksel dicht en de andere vol open. Zonder vlees heb ik indirect met mijn fantast Ikea metertje 169 gemeten. Met vlees (kippedij) zakte dit redelijk snel richting 112. Enige tijd later was dit nog 85 en na 2.5 uur was het wel gedaan en rond de 73. Alleen de kernen vd eb gloeiden nog. Exacte meettijdstippen heb ik niet. Is dit verloop enigszins herkenbaar voor andere Wga/eb gebruikers en dat het dan na 2.5 uur klaar is?

Grtz. Jeroen
 
Hallo Jeroen.

Dank voor je duidelijke uitleg over de ecobrasa tep. in de wga.

Grtz,  Hans.
 
Ik gooi er altijd op gevoel wat in. Low & Slow, laagje koude kolen aan ??n kant, paar, 6-8, brandende erop. Door de lucht te knijpen regel je de temperatuur an het vuur dus dan maakt het niet zo heel erg veel uit hoeveel brandstof erin zit. Als je maar niet met teveel vuur begint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan