BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe poging gerookte kip

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Na de vorige enigszins teleurstellende gerookte kip poging, was het nu tijd voor de herkansing. Ik heb deze keer de "methode Bert" gevolgd. Dit maal heb ik ook een betere kwaliteit kip gebruikt.
Ik heb de kip gepeperd en gezouten en een half uur inlaten trekken en daarna een nacht in appelsap met nog wat meer zout gelegd.

Na een nachtje in bad heb ik de kip gedroogd in de koelkast. Door (het zuur in?) de appelsap is de filet een beetje verkleurd.
gerooktekip2_1.jpg


Op de Q met rookhout (appel en mesquite). De temperatuur is ongeveer 105C.
gerooktekip2_2.jpg


Ik was een beetje vergeten om tussendoor foto's te nemen maar na drie uur in de rook dit is het eindresultaat.
gerooktekip2_3.jpg


Deze kip is duidelijk een stuk beter gelukt.
 
Ze zien er goed uit,ik vind alleen wel dat je de appelsap te veel terug vind in de smaak.
 
Had je veel appelsap gebruikt? Ik doe de filet zelf altijd in een klein bakje zodat ik met weinig appelsap de filets gelijk onder water heb staan.
Dat heel bleek worden is normaal dat heb ik ook altijd. Daardoor kleuren ze juist heel mooi.
Ik vind ze er wel mooi uitzien.
Waneer je de appelsap te veel vind kun je ook minder sap gebruiken en aanvullen met water.
 
Bert zei:
Had je veel appelsap gebruikt? Ik doe de filet zelf altijd in een klein bakje zodat ik met weinig appelsap de filets gelijk onder water heb staan.
Dat heel bleek worden is normaal dat heb ik ook altijd. Daardoor kleuren ze juist heel mooi.
Ik vind ze er wel mooi uitzien.
Waneer je de appelsap te veel vind kun je ook minder sap gebruiken en aanvullen met water.

Ik zal de volgende keer minder appelsap gebruiken,me vrouw vind ze wel heel lekker met de appelsap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan