backupdevice zei:Hallo,
Ben al een tijdje lid van dit forum, vorig jaar wat gepost maar door geen tijd even gestopt met BBQ. Dit jaar weer begonnen en vanaf vandaag in het het bezit van een WSM.
Ik heb verschillende sites gelezen betreffende aansteken en op temp brengen maar ik zie op verschillende video's andere tips. Mijn vraag is als ik via de minion methode de WSM aansteek, water in de pan doe en de deksel plaats.....wat doe ik dan met de onderste luchtgaten. Ik lees veel dat je die helemaal openlaat staan tot de gewenste temp is gehaald en dan alle drie onderin half dicht. De bovenste helemaal openlaten en alleen iets aan doen als de temp veels te hoog is.
Klopt dit? Want ik zie ook sommige video's waar ze meteen gaan knijpen als de deksel erop zit.
Wat is de beste manier?
Als je WSM nog nooit gebruikt is zou ik hem ook inbranden. Ga aan de gang (met vlees dat je waarschijnlijk niet gaat eten) om een "rooklaag" op je wsm te zetten. Deze laag isoleert en zorgt voor minder schommeling. Mijn ervaring is dat hoe meer je hem gebruikt, hoe meer isolatielaag des te makkelijker blijft je WSM op temp.
Ik heb hem nu 6 maanden ongeveer en gebruik hem ieder weekend, pas sinds een maand blijft mijn WSM zonder al te veel geregel met de ventilatiegaten op temp. En wat Noskos zegt is waar. Heb geduld en begin tijdig. Zeker voor de gewenste temp. de gaten sluiten. Oefening baart kunst (en lekker vlees als je het onder de knie hebt ;-)
Suc6 met spelen!