BasBQ
Beef en Steak

Nieuw en gelijk een vraag

Marcel K.

Tondelzoeker
Berichten
4
Eerst maar even voorstellen alvorens we vragen beginnen te stellen.
Mijn naam is Marcel, 54 jr. en woonachtig in Zuid-Limburg en sinds kort in het bezit van een Grill Guru Elite. Dank zij de inspiratie welke ik op dit forum opgedaan heb, al druk aan het experimenteren met wisselende resultaten.
Op de meeste vragen die ik heb vind ik wel een antwoord, echter niet op de volgende.
Wat als je op een mooie zonnige dag je kamado opgestookt heb en op een gegeven moment wordt overvallen door een onweersbui. Helaas niet ongewoon in dit landje.
Je hebt daar dan een (zeer) warm stukje keramiek staan waar plotseling een koude plens water overheen komt. Dit zal uiteraard tot een hoop stoom en temperatuurdaling leiden, maar kan het materiaal hier wel tegen?
 
Hey Marcel, welkom!

Volgens mij hoef je je nergens zorgen over te maken. Vanwege de dikte van de keramiek verwacht ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over de interne temperatuur. Ik kan geen wetenschappelijk uitsluitsel geven of het goed is voor je keramiek maar ik kan je wel vertellen dat ik er in 3 jaar tijd nooit iets van gemerkt heb bij mijn ei (die tot voor kort ook door weer en wind ging).
 
Je Kamado word aan de buitenkant nooit zo heet dat het water er van sist en stoomt. Dus die shock effect valt wel mee .
 
Welkom!

Ik heb eens op een feestje gestaan waar er een tub saté nog in de marinade over een dichte kamado heen ging. Die kamado stond al aan. Alle saté werd opgeruimd en de kamado werd afgespoten met de tuinslang. Die kamado staat er nu nog prima bij (y)
 
  • Wow
Waarderingen: Beun
No Problem!
 
Super, dank jullie wel voor de reacties. Tenminste gerustgesteld, kunnen we vandaag eens aan de slag met spare-ribs.
 
HA Marcel, welkom. Waar uit zuid Limburg ?

Verder niet te druk maken over het onweer. Komt toch wel.
 
Kom ich dageliks. Bie gate 7.
 
Welkom Marcel, mijn kamado staat gewoon in de buitenlucht en die doet het door weer en wind! Geen stress!!
 
Welkom Marcel!

Alle antwoorden zijn inmiddels al gegeven.
 
Antwoorden gegeven; vraag beantwoord.

Ribs waren naar mijnmening goed gelukt voor een eerste keer. Ik had de dikbevleesde gehaald bij de Makro, en tot 2:30 uur, 1:45 uur en 0:45 uur op de Kamado.
Volgende keer ga ik die 2e sessie toch niets langer doen, zodat ze toch iets meer "fall of the bone" worden, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Hier de foto net nadat ik ze uit de folie gehaald heb, klaar voor een eerste "lak-laagje". Die aardappel was een experiment van mijn vrouw ;).
ribs.jpg
 
Stevige ribbies.
 
Aan wat voor expiriment van de aardappel moeten we dan denken? lekker op het rooster gepoft is er daarna nog een hoop mee te doen.
De ribben zien er super uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan