Mollos
Vuurmaker
Titel: Cooking Greens on Fire
Auteur: Nicolai & Eva Tram
Taal: Engels
Aantal blz: 208
Waar te koop: bijvoorbeeld bol.com
Prijs: € 39,90
Bespreking:
Zelf heb ik de nodige interesse in de culinaire kant van het barbecueën. Mooie gerechtjes, mooie borden en bijzondere bereidingen. Ik merk zelf dat ik minder de behoefte heb om grote stukken vlees op de kamado te leggen, maar een beschaafd (maar goede kwaliteit) stukje in combinatie met goed bereide groentegerechten kan ik wel waarderen. Ik leer steeds beter groenten op de barbecue te bereiden en te roosteren en merk dat er met goed oefenen een hoop smaak uit te halen is. Daarom dat ik op zoek ben naar boeken die ook de groene kant behandelen en waar ik extra inspiratie op kan doen. Zo ben ik bij dit boek uitgekomen.
Het restaurant Knystaforsen staat al een tijdje op mijn wensenlijst om te bezoeken. In het 1-ster Michelin restaurant in Zweden wordt bijna alles op het vuur bereid. Nu heb ik geen vuurplaats achter maar een hoop van de technieken zijn ook op de barbecue, grill of kamado uit te voeren. Cooking Greens on Fire is eigenlijk een kookboek dat laat zien dat je op de barbecue veel meer kunt maken dan alleen een stuk vlees. Nicolai en Eva Tram bereiden groenten op allerlei manieren boven vuur: van geroosterde kool en gegrilde asperges tot complete maaltijden uit de Dutch oven. Het boek staat vol met mooie foto's, praktische tips over koken op open vuur en recepten die toegankelijk zijn, maar je ook net even uitdagen om iets nieuws te proberen. Ideaal als je, net als ik, meer groenten wilt eten zonder in te leveren op smaak.
Op dit moment heb ik enkel nog de Baba Ganoush uit het boek gemaakt, maar ook bijvoorbeeld de gekonfijte wortel staat ook nog op mijn lijst om te bereiden. Maar ook de schorseneren, aardpeer en de aubergine met tzatziki zien er heel gaaf uit in dit boek.