BasBQ
Beef en Steak

Net als in de film... ik wil het! Sopranos: Ziti al Forno!

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.811
Beste BBQ-Vrienden!

Net als in de film... ik wil het!

Het was al even geleden dat ik voor het laatst de foto-wedstrijd had gewonnen. Dus het idee van dit onderwerp zat ook al een tijdje in mijn hoofd. Als je genomineerd bent, dan werk je ook alvast een speech uit, net als bij de Oscars of Grammys moet je voor de wedstrijd van het Genootschap ook alvast een volgend onderwerp paraat hebben... zo werkt mijn brein dan... maar ja, als je dan elke maand meedoet, maar al die tijd niet wint, dan groeit dat onderwerp gewoon met je mee. Dus zo kwam het dat ik al een paar gerechten had bedacht en gemaakt die bij films passen die me dierbaar zijn. Ik zal er niet teveel over zeggen want dan maai ik misschien het gras weg voor de voeten van andere deelnemers, maar een aantal van die films zijn hier al genoemd.

Een kleine ode aan de Sopranos.

Ik ben een enorme fan van de Sopranos. De serie is al meer dan 25 jaar oud maar ik kijk nog vaak favoriete afleveringen terug en soms (in de kerst vakantie!) gewoon weer van voor af aan alle 6 de seizoenen. Breaking Bad, Better call Saul, Fargo (film en serie), The Wire, ook echt heel goed, maar voor mij is Sopranos de absolute koning onder de series. Ik weet nog goed dat ik er al veel over gehoord had maar dat ik nog geen aflevering had gezien. Bij de Free Record Shop (ja mensen, kennen we die nog?) lagen er toen aan paar DVD'tjes (ja mensen, kennen we die nog?) van het eerste seizoen in de bakken voor een paar gulden (ja mensen, kennen we die nog?) en toen ben ik gewoon begonnen. Het sloeg in als een bom.

9b6v7.jpg


Vanwege de fotowedstrijd ben ik weer de eerste aflevering terug gaan kijken, ik zal straks vertellen waarom, en alleen al in de Pilot-aflevering komen er al zoveel lagen bloot te liggen: Tony Soprano, de opperbaas van de maffia in New Jersey voor zijn crew, is tegelijkertijd een zorgzame vader en head of his own family. Hij is vertedert door een paar eenden in zijn zwembad, geeft ze brood en zakt in het zwembad met badjas en sigaar bijna onder water om ze van dichtbij te kunnen zien. Als even later die eenden uitvliegen - symbolisch voor het uitvliegen van zijn eigen kroost en het verliezen van familieleden (in meerdere opzichten) krijgt hij - bij het aansteken van de barbecue - zijn eerste paniekaanval.

Dat is het begin van een lange serie gesprekken met zijn therapeut waarin Tony vertelt over zijn werk als Waste Management Consultant de dekmantel voor zijn afpersingen en witwas praktijken en de ingewikkelde verhouding die hij heeft met Uncle Junior en zijn Moeder. De serie zit vol met verwijzingen naar de Godfather-trilogie, gewoon dagelijkse werksleur en kletspraatjes met zijn makkers 'op de zaak' zoals je die zelf op kantoor ook kan meemaken, gelardeerd met scenes in de stripclub die hij runt 'Badda Bing', sores met andere criminele families en lekker veel geweld, goeie muziek en lekker eten! Echt een aanrader dus! Nu te streamen op HBO ook trouwens.

30RUNUPweb1-superJumbo.jpg


T0JG8R.jpg


Het openlijke bloot in de stripclub en het grove (maar realistische) taalgebruik is ook zo mooi in de serie. Dat is een gevolg van het gegeven dat HBO als betaalzender niet hoeft te voldoen aan de voor ‘open’ Amerikaanse televisienetten geldende preutse regels op dit terrein. Fans van het maffia-genre zullen geregeld verwijzingen naar films zoals The Godfather herkennen. Ook de maffia-film Goodfellas neemt een aparte plek in in de serie. Diverse Sopranos-acteurs speelden in deze film, bovendien lijkt een aantal passages uit deze film letterlijk te zijn overgenomen in The Sopranos. Ook het roeren in een grote pan met saus en meatballs is een letterlijke verwijzing.

Er wordt lekker veel gegeten en gedronken in de serie.

bf949beb-sopranos-dinner-table.jpg


Schrijver-regisseur van de serie is David Chase. Hij groeide, net zoals veel van de acteurs in de Sopranos, op in het Italiaans-Amerikaans milieu van New Jersey.

Oh ja er spelen ook fantastische vrouwen grote rollen in de serie. Doctor Melfi de therapeute is fantastisch, dochter Meadow zie je in die jaren opgroeien tot een schitterende jonge vrouw. Adriana, de vriendin van de neef van van Tony Chrissy Moltisanti is echt zalig met een fout randje... Maar mijn favoriet is Carmela Soprano, de vrouw van Tony. Met haar lange nagels, perfect geföhnde haar en mooie make-up zwaait ze de scepter in Huize Soprano en kookt ze ondertussen de heerlijkste gerechten. Omdat Tony vaak tot diep in de nacht 'werkt' proeft hij veel van die gerechten vaak pas de volgende ochtend uit de koelkast.

carmela-adriana-and-jennifer-in.jpg


Anyways, een van de favoriete gerechten uit het Sopranos kookboek hier in Huize De Jong is Ziti al Forno. Of ook wel baked ziti. Een pasta gerecht met veel saus, heel veel kaas en lekkere gehaktballetjes waar je twee dagen nodig voor hebt. In de eerste aflevering maakt Carmella deze ovenschotel omdat de familie komt eten. De moeder van Tony belt daarvoor last-minute af en zoon AJ (Anthony Junior) vraagt zich dan af... 'So what, no f#cking ziti now?'. Hilarisch.

Maar we gaan koken, kom op. Ik neem jullie mee naar mijn BBQ versie van dit gerecht.

De voortekenen waren goed...

SDJ_6758.jpg


We beginnen met het bereiden van de 'Zondagse saus'. De tomaten basis vormt het hart van dit pasta gerecht. Daarvoor gebruiken we vlees wat je daarna ook apart zou kunnen serveren, maar ik haal daar na bereiding zoveel smaak uit dat ik dat zelf niet meer zo spannend vind. Die smaak, het vet en de rook heb je dan in je saus gevangen. Dat is echt heerlijk!

SDJ_6767.jpg


Ik had een kalfsschenkel, wat krabbetjes en wat worstje aangezet op het grill rooster.

Daarna gingen we wat gehaktballetjes lekker in de kersenrook garen:

SDJ_6774.jpg


Kijk ze lekker glimmen die mooie ballen:

SDJ_6779.jpg


Daarna mocht de DO op het vuur en gingen we wortel, ui en bleekselderij rustig smoren en wat pezo geven:

SDJ_6780.jpg


Daar mocht het gegaarde vlees weer bij en daar ging tomatenpuree bij:

SDJ_6785.jpg


Lekker een paar blikken tomaten in stukjes van Muti erbij voor een heerlijke saus:

SDJ_6790.jpg


Lekker door laten trekken tot de volgende dag.

Vanochtend Italiaans beginnen met een doppio en wat dolce... Cannoli met Limoncello creme:

SDJ_6796.jpg


Het originele recept van Artie erbij voor alle zekerheid:

SDJ_6805.jpg


De pasta kookte ik gewoon op het fornuis natuurlijk, alles lekker bij elkaar brengen voordat het de barbecue op mocht, even een lekker wijntje ernaast:

SDJ_6809.jpg


Lekker in de 'oven'... maar dan dus die andere, met rook!

SDJ_6820.jpg


Er was Ricotta, Mozzarel, Pecorino en Parmegiano Regiano. Een Cheese Galore!

SDJ_6824.jpg


Echt zalig gegeten en daarna even nazitten met een schitterende grappa...

SDJ_6849.jpg


Ik denk dat ze tevreden zou zijn... wat denken jullie?

GF1tGb4WUAAB7FR.jpg


Ik heb genoten... ik hoop dat het jullie inspireert!

Veel liefs, S.
 
Laatst bewerkt:
:p :p .
Heerlijk. Zo'n balletjes in pomodori saus. Zou er zo in willen bijten.
 
Poh…. Das lang geleden… ja ik haalde met mijn guldens ook de dvd’s bij de videotheek.

Mooi gedaan, lijkt me heerlijk.
 
"Some people are so far behind in the race that they actually believe they're leading."

Wat een mooi verslag en inkijkje Sander in je passie voor eten in film/series.

DVD....Gulden... de Freerecordshop, Das zo ondertussen nostalgie als je daar aan terug denkt.
 
Free record shop........ We worden oud :ROFLMAO:

We zijn al ontzettend verliefd op Italië en de Italiaanse keuken, en dan kom jij met dit gerecht. Compleet met doppio, grappa, etc.
Man man man. Nu hele dikke heimwee naar Italië. 🇮🇹
Thnx kerel. Prachtig gedaan weer.
 
Bada Bing!
 
Geweldig verslag weer kerel, smakende plaatjes.
stront jaloers dat ik niet mee at.
Hulde!

Wat een schitterend rekje trouwens, waar de balletjes op liggen te roken.

En kers op de taart zie ik dat je een nagellakje voor ons op doet. Wat ben je toch een Tijger.
 
Met verbazing zit ik dit te lezen.. Net zelf een week geleden begonnen met de Sopranos en dan kom jij heel toevallig met dit.

Dit moet een voorteken zijn.... Dank 🙏
 
wauw!! wat een verslag. heel netjes!! leest lekker weg.
ik zit net in seizoen 2 en vind het een dikke serie!. deze maaltijd ziet er ook top uit. lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan