BasBQ
Beef en Steak

My first (turbo) brisket en zalm

 
 

iquse75

Kooltjesharker
Berichten
124
Gisterenavond mijn eerste (Beef & Steak) brisket getrimd, ge?njecteerd en in de rub gezet volgens Noskos recept. Op zich wel een uitdaging op me genomen, immers vanavond (ahum) 8 eters op bezoek met hun kinderen. Dus misgaan mocht het niet! Overigens naast brisket ook 1,5kg verse zalm op het programma gezet volgens het hier gebruikelijke recept (de ene helft alleen pezo en de andere honing/mosterd).

Vanochtend om 08:00 uur was de Rokende Berg op temperatuur en hickory en appelhout erop gelegd. De graangevoede dame was teruggetrimd van 3.5kg naar 2.5kg overigens.

br001.jpg


br002.jpg


Maar damn! In no time vloog de kerntemperatuur naar 92 graden! Om 11:00 uur was het al zover, helemaal geen stall of wat dan ook.
Overigens wel bij 72 graden ingepakt in een paar lagen aluminiumfolie.
Wat nu? Ervoor gekozen om de Rokende Berg terug te brengen tot onder de 100 graden en de brisket door te laten garen tot 96 graden. Dit was om 12:15 uur al een feit. Folie opengemaakt en het vocht opgevangen in een bakje. Wat randjes afgesneden om burnt-ends te maken en brisket weer in de folie, handdoek en koelbox.

br003.jpg


br004.jpg


Uurtje later:

br005.jpg


Damn, die waren in ieder geval erg lekker (bevonden door de gasten)

In de tussentijd ook de zalm aangeslingerd:

br006.jpg


br007.jpg


br008.jpg


En ook om 13:45 (dus ahum) uur het eindresultaat en ipv 's avonds lekker al in de middag alle snuisterijen verorberd:

br009.jpg


br010.jpg


Tot grote opluchting was het vlees prima op smaak en heerlijk mals. Het viel goed in de smaak in ieder geval. Toch was ik zelf niet tevreden; de bark was niet top en de rookring ontbrak. Dit alles door de veel te snelle bereiding vermoed ik. De volgende keer dan ook de Rokende Berg op max 100 graden om de bark en de rookring meer kans te geven.

 
Kan zijn dat je een manier hebt gevonden om drastisch de tijd te beperken voor dit stuk vlees. Gelijk patent op aanvragen :D
 
Lekker hoor ;)
 
Stond je dome temperatuur eerst ver boven de 100 dat ie zo hard ging? Maar mooi resultat hoor, bark en rookring zijn bonusounten. Smaak is het belangrijkst :) gefeliciteerd met je koei.
 
Richard Soeteman zei:
Stond je dome temperatuur eerst ver boven de 100 dat ie zo hard ging? Maar mooi resultat hoor, bark en rookring zijn bonusounten. Smaak is het belangrijkst :) gefeliciteerd met je koei.
Stond idd rond de 115 graden
 
Heerlijke fotootjes gemaakt zeg!
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je koei  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan