BasBQ
Beef en Steak

My first brisket

 
 
 

rsoeteman

Gemarineerd
Berichten
1.831
Gisteren hadden Brisket op het menu. Het was een gerecht dat al een tijdje op mijn todlist stond maar omdat het een tricky stuk vlees is om te bereiden en zonde is als je veel geld betaald voor een gerecht dat makkelijk kan mislukken heb ik het al die tijd had uitgesteld. Omdat ik dit jaar met het Triple-T team meedoe vond ik dat een goed excuus om toch eens te proberen.Van het weekend moest het echt gaan gebeuren.

We hadden een hele mooie Australische graan gevoerde Angus Brisket van 5 kilo.

IMG_4135_zpsrcoxxo4d.jpg


De dag ervoor een injectie gemaakt. Ik had hiervoor het recept gebruikt dat Mac's BBQ Pit ook voor zijn brisket gebruikt. Omdat mijn Brisket 2 keer zo groot was ook 2 keer zoveel injctie gemaakt.

- 5 blokjes runderboullion
- 5 ? 6 kopjes water
- 2 el Worshestershiresauce
- 2 el Ketjapsaus
- 2 el van de gebruikte rub

IMG_4137_zpszqaufhqa.jpg


Zaterdag einde middag was het eindelijk tijd om de Brisket uit de verpakking te halen. Droog gedept en vervolgens kon het trimmen beginnen. Al het doorzichtige vlies mocht weg, hier komt geen rub bij en van de onderkant heb al het vet verwijderd. Aan de bovenkant heb ik een dun laagje vet laten zitten. Het harde vet tussen de flat en de point heb ik ook verwijderd Dit zorg er tevens voor dat de Brisket meer egaal wordt, wat ervoor zorgt dat de Brisket meer egaal gaart.

IMG_4138_zpsxmpi3qri.jpg


Na het trimmen was het feest van het injecteren aan de beurt. Om de 2 cm wat injectie ingespoten. Extra blij dat het weer het toeliet dit in mijn buitenkeuken te doen. Af en toe spoot de brisket de injectie net zo hard weer terug :).

IMG_4141_zpsqbntrb9k.jpg


Vervolgens kon ik een eerste laag rub aanbrengen. Ik heb voor de Smokey Joe Brisket rub gekozen, maar een andere rub kan natuurlijk ook.

IMG_4142_zps8n9lr2ct.jpg


Zondag was het al heel vroeg dag. Om 3:15 heb ik de WSM opgestart en de Brisket nog een extra laagje rub gegeven. Ik vond het een feestdag dus maar direct de feestverlichting aan gedaan :)

20170416_034201_zpsps0prhey.jpg


Om 4:30 was de WSM 110 graden en kon de Brisket met een viertal Hickory chuncks als rookhout op de WSM.

IMG_4149_zpsgtnykvpd.jpg


Het lange wachten kon beginnen, rond 8:00 tikte de Brisket de 61 graden aan om daar vervolgens urenlang op te blijven hangen. Gelukkig hadden we ook nog een beetje regen, dat hoor namelijk bij BBQ-en in Nederland ;-)
IMG_4151_zpsgkofmqj2.jpg


Om 14:00 besloten om de Brisket met een beetje injectie als vocht in te pakken. Aluminium folie was te klein, dus lekte de injectie. Ik had nog een grote aluminium schaal en daar paste hij net in. Die goed afgesloten en dat werkte perfect.
IMG_4154_zpst5zg89nc.jpg


Het testpanel was al gearriveerd en moest natuurlijk in de tussentijd wel even tevreden gehouden worden. Super lekker hapje Marco, bedankt voor de tip :)
IMG_4159_zpsfmqstvf2.jpg


Om 17:45 gaf de Maverick een piep dat de brisket op 92 graden stond. Dat is een beetje de temperatuur waar je naartoe wilt werken, maar nog belangrijker is dan om te voelen met een sateh prikker. Als je teveel weerstand voelt is de Brisket nog niet klaar. Bij mij was hij al boterzacht, een klein geluksmomentje :). Na het bekijken bleek wel dat de bark wat tegenviel, maar liever een goede smaak dan Bark.

De Point heb ik toen van de Flat gescheiden. Van de Point worden burned ends gemaakt (stiekem het lekerste van de Brisket). Als je ooit op een BBQ wedstrijd komt is dit het lekkerste deel dat je bij een team wilt proeven. De Point en Flat ingepakt en even laten rusten (Point ruim een uur, Flat een half uur).
IMG_4164_zpsnxjqssq2.jpg


Toen ik de point ging snijden bleek wel dat de smokering wat tegenviel. Voor mijn gevoel had ik genoeg rookrout (ongeveer 6 chuncks in totaal) gebruikt, maar de Brisket dacht hier anders over. Stukje geproeft en toen werd ik wel heel blij. Super mals, Yes gelukt! Van de Point vervolgens blokjes van 2x2 gesneden voor burned ends. Deze zijn nog een klein uur in een bak met jus van opgevangen vocht en BBQ saus (in mijn geval Sweet baby Ray's) gegaan.

IMG_4177_zpseshbk4om.jpg


19:00 Tijd om de flat te snijden. Zoals verwacht was die iets droger dan de point, de flat bevat minder vet dus deze wordt automatisch droger. Maar hij was zeker erg goed te eten, niet te droog. Het testpanel bestaande uit de familie vond het wederom niet erg om als proefpersoon te fungeren.
IMG_4173_zpskkpc5uzq.jpg


Het geduld van het testpanel was na het snijden wel op dus de foto op tafel was helaas niet meer mogelijk.

Bedankt voor het kijken.
 
Goed bezig ;)
 
Wel done sir, welcome to The Big Three!
 
Thanks allemaal!

Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je derde badge, welkom bij de grote drie!

Yes  :D :D
 
Welkom bij de big 3.

Wat een prachtig verslag heb je gemaakt, voorwaar een feestdagmaal waardig B-)
En wat vond je testpaneel ervan?
Naar mijn idee ziet het er meer dan goed uit, had graag een vorkje mee geprikt.
 
prachtige run geweest zo te zien, ik denk dat jullie hebben genoten.
gefeliciteerd met je koei, en welkom bij the big three  :)
 
McPeet zei:
En wat vond je testpaneel ervan?
Naar mijn idee ziet het er meer dan goed uit, had graag een vorkje mee geprikt.

Thanks ja die kijken al weer uit naar het volgende expiriment ze vonden het geslaagd. Wordt tijd dat het eens een keer gruwelijk mislukt :)
 
Heerlijke plaatjes weer, krijg er honger van!
 
Goed verhaal. Heerlijk om te lezen.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je koe.
 
Lekker lekker lekker ! Dank voor het delen van je verslag... ik ga snel ook aan de gang met een stuk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan