BasBQ
Beef en Steak

My DIY winebarrel eel smoker.

JohnK

Vuurmaker
Berichten
62
Mijn maat en ik liepen tegen een heel oude (redelijk verwaarloosde) wijnton aan waar iemand een BBQ in had gezet. Ik zag wel rook-mogelijkheden en aangezien hij de handige Harrie is van ons twee (en het gereedschap heeft), zijn we eens begonnen om er een leuke roker van te maken.

2WcOnx4.jpg


Eerst alle oude troep er uit, schoonmaken en hier en daar verstevigen. Vervolgens de binnenkant schoonmaken en al ?walsend? er een paar liter erg goedkope rode wijn door laten draaien aan de binnenkant.
Een oude BK- pan zo mishandeld dmv schroeven en gaten dat daar het rookhout etc op kan en welke dus ?los? staat van de bodem van de ton.

9ZQuYDq.jpg


Uitgemeten hoe de paling komt te hangen en op basis van de speet hoogte een opzetstuk in elkaar geflanst. We konden zo snel geen mooie speten vinden, dus tijdelijk maar even wat ehhh schroefdraad gebruikt.  Het opzetstuk kan er weer af en een 57 inch rooster kan vervolgens geplaatst worden voor als we eens andere ambities krijgen (ik vrees dan wel dat we een deurtje moeten zagen om dan van onderen af kolen etc toe te voegen), maar voor Paling, beekridder en forel is dat (gezien de duur) niet nodig.

Ons resultaat mag er zijn (vind ik zelf dan) en het hout van de ton geeft extra diepte aan de rooksmaak...
OCifVcI.jpg



Klein (schaamteloos) overzichtje van de  rook resultaten...

De tweede sessie paling (eerste sessie maar begonnen met 1 kilo om te proberen)
u3ERPit.jpg


Het resultaat:
sWhQDYX.jpg


Forellen.
YPOZ2rO.jpg


Beekridder
eu6BliG.jpg


kGpAU9U.jpg





 
Ziet er super uit!  :D
Vraag me alleen af waarom de thermometer zo raar gemonteerd is?
 
Mooie rookton hoor!
 
Uniek project!

Top!
 
Uniek, heel leuk!
 
Wanneer kunnen we komen proeven 
krijg binnenkort markreel
 
Heel vet! Ziet er tof uit
 
Thnx allen voor de reacties.... wijzelf vinden hem ook geslaagd (zeker de resultaten tot nu toe) en er zal heus nog wel wat aan gesleuteld worden (want ik wil er eens een flink stuk buikspek in roken)

@ pvermeij; die thermo is een beetje voor de sier hoor. Doorgaans hangen we er eentje vlak boven de vis. We hebben hem destijds geplaatst tijdens het droogstoken en heeft meer een gimmick waarde (al is het wel handig om te weten wat de kolen doen)

@ bakker Volgens mij moet e.e.a. wel te regelen zijn :D... Neem je ook broodjes mee? ;-)
 
geen probleem
 
Terug
Bovenaan Onderaan