BasBQ
Beef en Steak

Mosterd vraag ?

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo mede stokers !

Ik heb een vraagje.
Bij het bereiden van diverse rubs wordt o.a.vaak gebruik gemaakt van mosterd .
Voor de sauzen is dit gewoon uit een potje. Welke, is een kwestie van smaak.
Maar bij een rub is dit veel in droge vorm, dan lees ik soms 3 mogelijkheden  :-?

Gedroogde mosterd.
Mosterdzaad. (gemalen)
Mosterdpoeder.

Weet iemand of hiermee het zelfde bedoeld wordt of is er een verschil?
Ik hoor graag jullie mening.

B.v.d. 

Hans.

 
Mosterdzaad gemalen is vaak gelijk aan mosterdpoeder. Deze wordt vaak als kruiden in een rub gebruikt. Gedroogde mosterd is mosterd compleet die vervolgens gedroogd is en zit naast het mosterdzaad ook een klein beetje ander spul in. (Mits ik het allemaal goed heb).
Ik gebruik voor de receptuur van rubs vaak de gemalen mosterdzaad van verstegen (uit het schap van de appie)
 
ik heb geen mosterdpoeder in huis, dus goed te weten dat ik het kan maken van gemalen droog mosterdzaad. Ik neem aan dat je hier dan de gele variant voor gebruikt (en niet de bruine/donkere variant). zou je het eerst moeten roosteren? (dan wel een deksel op de pan anders springen ze eruit : )

als er mosterd in een rub hoort, doe ik eigenlijk in plaats daarvan wat mosterd op het vlees, en dan de rub eroverheen... dat is vast niet hetzelfde, de scherpe smaak van mosterd ontstaat geloof ik pas als het geweekt is in water en dan gemalen.
 
Euh, gemalen mosterdzaad is bij mij gelig, maar poeder springt toch niet uit de pan bij het bakken? Donkerbruine klinkt als ongemalen....
 
SilverFox zei:
Mosterdzaad gemalen is vaak gelijk aan mosterdpoeder. Deze wordt vaak als kruiden in een rub gebruikt. Gedroogde mosterd is mosterd compleet die vervolgens gedroogd is en zit naast het mosterdzaad ook een klein beetje ander spul in. (Mits ik het allemaal goed heb).
Ik gebruik voor de receptuur van rubs vaak de gemalen mosterdzaad van verstegen (uit het schap van de appie)

Bedankt voor het meedenken in m'n mosterdvraagje. :-? !
 
SilverFox zei:
Euh, gemalen mosterdzaad is bij mij gelig, maar poeder springt toch niet uit de pan bij het bakken? Donkerbruine klinkt als ongemalen....

ik bedoelde als je zelf mosterd gaat malen tot poeder, moet je het dan eerst roosteren voor je gaat malen. De zaadjes springen als je ze roostert, dat weet ik omdat ik ze zo vaak gebruik voor indiase curries.

ik heb gele en bruine in huis, amerikaanse mosterd is van de gele gemaakt en daarom denk ik het poeder ook. beide ongemalen, zijn verschillende vari?teiten. de gele is dacht ik milder, ik gebruik meestal de bruine.

5896917743_1976e5fce5.jpg
5896917451_f1e97020d0.jpg
 
Hans zei:
SilverFox zei:
Mosterdzaad gemalen is vaak gelijk aan mosterdpoeder. Deze wordt vaak als kruiden in een rub gebruikt. Gedroogde mosterd is mosterd compleet die vervolgens gedroogd is en zit naast het mosterdzaad ook een klein beetje ander spul in. (Mits ik het allemaal goed heb).
Ik gebruik voor de receptuur van rubs vaak de gemalen mosterdzaad van verstegen (uit het schap van de appie)

Bedankt voor het meedenken in m'n mosterdvraagje. :-? !

maarreh, als je zelf poeder gemaakt hebt ben ik benieuwd of het gelukt is?  ;)
 
Als mijn mosterdpoeder op is dan maal ik gele mosterdzaadjes als vervanger.
 
Ik ga de vraag de andere kant op stellen: ik heb blik colemans poeder staan... Heeft iemand daar zelf al eens mosterd van gemaakt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan