BasBQ
Beef en Steak

Mooi Q weekend

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Van het weekend voor de verandering maar weer eens de Q aangestoken :p
Dit is inmiddels een vast ritueel voor met name het avondeten en er komt hier tegenwoordig meer vlees van de Q dan van het fornuis of uit de oven.
Ben ff lekker lui dus in vogelvlucht het hele weekend in ??n post :)

Afgelopen vrijdag na een lange week werk gewoon lekker eenvoudig gedaan om het weekend te vieren. Mijn vrouw had een middag-avonddienst dus alleen met de kids. Een paar prima braadworsten van de Lidl en wat Bockworsten (geloof Struik) ongeveer 20 minuten met wat beukenhout gerookt en daarna nog even direct boven de briketten. Simpel met wat brood en komkommer als groenvoer. (Allemaal niet gebeurd).

Zaterdag vrienden op bezoek die we al half jaar niet gezien hadden. Dus iets meer moeite gedaan en 6 kippendijen wedstrijdstijl klaar gemaakt. Aangezien er thuis geen jury aan te pas komt, me niet al te druk gemaakt dat alle dijen ongeveer hetzelfde gevormd en even groot waren. Wel het vel verwijderd en grotendeels vetvrij gemaakt. Daarna wat 3Eyz op de kip, het vel terugplaatsen, hier bovenop nog wat 3Eyz en daarna met het vel naar beneden in een teflon bakvormpje. De onderkant (die nu dus boven ligt) ook weer bestrooid met 3Eyz en als laatste wat vloeibare boter er overheen.
20131005_1806180.jpg

20131005_180713.jpg


Nu 15 minuutjes op een hete Q  met een mix van beuken plus kersen en daarna de kippendij in de bakvorm omdraaien. Weer 15 minuutjes met wat extra rookhoutmix en dan uit de vormpjes nog even indirect bovenop het rooster. De laatste 5 minuten een glaze van SBR, appelsap en honing over de kip. Daarna aanvallen samen met wat aardappeltjes uit de oven en een slamix met dressing.
20131005_192529.jpg

20131005_192549.jpg


Hierna nog even een paar lekkere Memphis Sliders gemaakt met verse Spiffsburgers en nog wat PP uit de vriezer (ook niet gebeurd).
Wat is het leven toch slecht :)

Sinds vorige week woensdag ook weer twee stukken buikspek, bij elkaar ongeveer 1.5kg, in de marinade/pekel gelegd. ??n stuk gemarineerd volgens het Zeeuws Spek recept van Mike en het andere stuk met als basis hetzelfde recept maar waarbij de marinademix kruiden vervangen is door braad & grill kruiden (ook Verstegen).

Gisterenochtend (zondag) wat tijd over en dus tijd om het spek te roken. Als rookhout gekozen voor appel en beide stukken bijna twee uur op de Q todat de kerntemperatuur tegen de 72 graden zat.
20131006_130656.jpg


Met braad & grill kruiden:
20131006_130709.jpg


Met marinademix kruiden:
20131006_130713.jpg


Uiterlijk weinig verschil dus, maar beide versies zijn erg lekker. Na het portioneren en wat snoepen ongeveer 500 gram van beide over. Per soort 3 x 150 gram gevacumeerd en in de vriezer. De rest snoepen we lekker op :)
20131007_200941.jpg

20131007_201000.jpg

20131007_200951.jpg


Naast het spek tegelijk maar voor de eerste keer wat Smac volgens Dennis' recept gemaakt. Geen Spam direct beschikbaar dus dan maar vergelijken tussen Smac en het huismerk van de Jumbo. Vond ik bij de meating Spam al lekkerder dan Smac, nu vind ik ook de Jumbo beter dan Smac. Er zit gewoon net wat meer smaak aan.
Het is toch best een eenvoudig en lekker recept. Ik raad niemand aan om er teveel van te eten want het is behoorlijk machtig, maar zo voor tussendoor.....helemaal prima.
20131006_130626.jpg

20131006_130641.jpg


En zondagavond dan als weekendafsluiter nog maar een keertje de Q aan en dit keer voor de resterende 6 kippendijen die nog over waren en 4 overheerlijke paardenbiefstukjes van de lende van elk ongeveer 200 gram. Beide niet gebeurd, maar daarom niet minder lekker.

Nu weer verzinnen wat deze week op de Q kan :p

Excuses voor de waardeloze foto's en bedankt voor het kijken & lezen van deze lange post :)
 
Je hebt weer hard gewerkt Danny en het ziet er heerlijk uit!
 
Mooi bbq weekend Danny! Ik heb die wedstrijd vorm kip ook een keer gemaakt en ik meen mij te herinneren dat mijn tijden veel langer waren, waar heb jij deze bereidingsvorm vandaan getoverd? Ergens van het web?

Edit, niet dus, ik had ze toen gemaakt op basis van de link de ik in dit topic had gepost.
 
Lekker weekend zo!
 
structor zei:
.......waar heb jij deze bereidingsvorm vandaan getoverd? Ergens van het web?
Dit is een soort van vage variant op het cupcake chicken recept van Myron Mixon. Hij gebruikt een cupcake bakblik en maakt gaten in elk van de vormpjes. Dit plaatst hij dan weer in een schaal en giet hier een bouillon in zodat dit via de gaten aan de kip smaak geeft.

Dat is mij allemaal te veel werk. Daarnaast wil ik min of meer gegrilde kip en geen gekookte kip. Hij droogt/grilled zijn kip uiteindelijk in de laatste fase ook wel, maar toch....
Aan de andere kant wie ben ik om een BBQ kampioen ter discussie te stellen, maar ik vind het erg lekker op mijn manier dus dat hou ik lekker zo :)

En deze vormpjes is gewoon wat ik voor handen heb. Waren ooit bij de AH in de aanbieding voor ?1,- per 6 en heb er toen 12 meegenomen.

Volgende keer wil ik het wel een keer op mijn manier maar dan met ronde vormpjes proberen. Even testen wat prettiger voor het oog is :)
 
Je hebt weer aardig je best gedaan Danny!! =D>
 
Je begrijpt natuurlijk wel dat die vrienden nu nog langer weg blijven omdat ze de volgende keer NOG LEKKERDER willen eten....
Maar....is dat wel mogelijk....
Ziet er prima uit, wanneer worden we vrienden, heb je zo lang al niet gezien....hahahahahaha
 
Lekker hoor druk en lekker bezig wat een mooi weekend.
 
je hebt weer een prima bbq weekend achter de rug, en wat je foto's betreft, het ziet er ook echt niet uit haha
mooie plaatjes hoor
 
Je had mij wel mogen uitnodigen voor dat weekend, lekker hoor.
 
Dank allen voor de positieve berichten! :)

Leo zei:
.....en wat je foto's betreft, het ziet er ook echt niet uit haha
Dat vind ik nou ook! :)
Scherpte is ver te zoeken; dan is het weer bewegingsonscherpte of dan zit er weer een vingerafdruk op de lens *zucht* volgende keer mss toch maar een echte camera gebruiken ipv mijn smartphone. Het kost dan wel wat meer moeite om ze te uploaden, maar so be it.
 
Mijn vrienden maken zo iets nooit klaar voor ons.Ziet er allemaal goed uit.
 
Feestelijk spul Danny! Ziet er pico de luxe uit allemaal.
 
Volgens mij zullen bij jou steeds meer vrienden die je al heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang niet meer hebt gezien op de stoep staan.
 
Lekker hoor! Dat spek moet ik ook maar eens zo gaan proberen!
 
Dit noem ik nou een bijzonder smaakvol weekend.
Spek, en kip, en Spam. Brrr, heel vervelend allemaal :D
 
toch niet allemaal alleen opgegeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan