BasBQ
Beef en Steak

Moink vs ABT

_Martijn

Vuurmaker
Berichten
55
De verjaardagen bij ons worden steeds vaker proeverijen. Soms heb ik het vermoeden dat het bezoek eerder voor de hapjes komt dan voor de verjaardag  :-/, dat zie ik dan maar als compliment. Het leuke is dat alles ook daadwerkelijk geproefd en gekeurd wordt: kijken, ruiken en vervolgens happen. Bij de standaard blokjes kaas en worst zie je dat niet zo heel vaak.

Afgelopen weekend was het eigenlijk net een wedstrijd: men ging in discussie welke lekkerder was: de Moinkballs of de ABT's.

De ballen gingen eigenlijk volgens het klassieke recept, de enige aanpassing was dat de melk is vervangen door karnemelk. Geen specifieke reden, gewoon ter voorkoming van voedselverspilling. Naar mijn idee kon dat ook geen kwaad: karnemelk is net wat frisser, al zal wellicht dat niet direct merkbaar zijn in het eindproduct.

De enige foto van de ballen, het eindproduct had geen moment over voor de foto: ze waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Het oordeel: weer als vanouds, prima resultaat.
20170611_100337_zps3xmeg36j.jpg


Maar dan de ABT's. Vorig jaar al eens een testje gedaan met dit recept (beetje een mix van de klassieke ABT en een armadillo ei) en zelf was ik heel enthousiast, nu dus voor de grote groep. Omdat niet iedereen direct staat te juichen bij jalape?os in zijn eten heb ik het aantal wat beperkt gehouden. Alvast het recept:
  • 10 jalape?os
  • brie
  • 150 gram geraspte extra belegen kaas (kon geen echte cheddar krijgen)
  • 250 gram h/h gehakt + 250 gram rundergehakt
  • Rub
  • 20 plakken ontbijtspek

Halveer de jalapenos en verwijder de zaadlijsten, leg daar een plak brie op en vul dit aan met de geraspte kaas. Mix het gehakt naar eigen smaak met de rub naar keuze en rol dit uit tot een dunne plak. Wellicht moet dit in twee keer, anders wordt het wel een flinke ruimte. Rol het gehakt rond de jalapeno en vouw de ontbijtspek hier omheen om er een mooi pakketje van te maken. Laat dit twee uur op 110 graden roken met wat hout (kers dit keer) en klaar!
20170611_100821_zpsexhd1ytq.jpg

Dit zijn er meer dan 10, maar de rest is verwerkt tot pickle.

20170611_102811_zpsszhepixd.jpg

20170611_111413_zpsljauqcek.jpg

20170611_160332_zpsp3in7oec.jpg


Het oordeel: lekkerder dan de Moinkballs! Unaniem :-O. Zelfs voor mensen die eigenlijk sambal oelek al pittig vinden was dit een aangenaam hapje. Naast het verwijderen van de zaadlijsten heeft de twee uur garen ook een effect op de hitte van de peper. Er zit zeker nog wel wat pit in, maar een hele aangename.

Dus voor herhaling vatbaar. Het is door het gehakt wel wat bewerkelijk, maar zeker de moeite waard.
 
zijn zo lekker, deze manier ook maar eens uit gaan testen
 
Ziet er erg lekker uit.
Op de todo lijst, wordt wel lang met al dat lekkers wat hier steeds maar weer voorbij komt.
Snel wat inkorten.  ;)
Bedankt voor het delen.  :)
 
Leuk! Verjaardagen zijn idd een mooie gelegenheid om je skills te tonen. Die abt moet ik ook maar eens proberen... Hoewel ik de enige ben die van pittig houd...

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

 
Heerlijk recept! Ik ga ook snel een keer maken, benieuwd of iedereen dit lekker gaat vinden.
Maar als ze bij jouw unaniem waren, dan moet het goed gaan komen.
 
Lekker hoor
 
Het water komt me in de mond *lekker*


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit lijkt me echt lekker , Bedankt voor het delen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan