Beef en Steak

MOINK balls

Jean-Paul

Tondelzoeker
Voor de eerste keer, gisteren, MOINK balls op de Bastard VX Large gemaakt. Voor het grootste deel het recept van Noskos aangehouden.

IMG_3515.jpeg

Melk vergeten erbij te zetten maar die zit er ook in. Ik heb het volgende gebruikt:
Voor de balletjes:
  • 750 gram rundergehakt
  • 40 gram Parmezaanse kaas geraspt (1 zakje)
  • 1 ei losgeklopt
  • 60 gram gekruid paneermeel
  • 118 ml melk
  • 1 theelepel zeezout
  • 1 theelepel zwarte peper versgemalen
  • 3 theelepels Italiaanse kruiden
  • Noskos pulled pork rub
Daarnaast nog :
  • 300 gram gerookt ontbijtspek
  • Noskos bbq saus
Vervolgens alle ingrediënten voor de balletjes in een grote kom gedaan en tot één geheel gekneed.

IMG_3516.jpeg

Bastard vast aangestoken met een blokje Appel rookhout

IMG_3517.jpeg

En daarna de balletjes graan draaien met afgewogen balletjes van 33 a 34 gram per stuk. Ik heb deel gedraaid voor gisteren (18) de rest later gedraaid (14) en in de koelkast bewaard om van de week te maken.

IMG_3518.jpeg
En daarna met Noskos pulled pork rub bestrooid aan beide kanten.

IMG_3519.jpeg

En het ontbijtspek eromheen gerold en met een cocktail prikker vastgezet.

IMG_3520.jpeg

Vervolgens op de kamado gelegd indirect op 120 graden.

IMG_3522.jpeg

Ze waren na zo’n 45 minuten al op de 60 graden en dat had ik niet verwacht. Was nog even druk met de andere balletjes draaien en toen ze 65 graden waren afgelakt met Noskos bbq saus en weer op de bbq gelegd. Ook meteen een aantal aardappels met aluminiumfolie erop gelegd om te poffen en een paar slices courgettes met knoflook olijfolie een bbq saus.

IMG_3526.jpeg

Met een kerntemperatuur van 75 graden, ietsjes te laat, eraf gehaald.

IMG_3528.jpeg

Het was een groot succes. Smaakte erg lekker, ook volgens mijn dochter en haar vriend. Volgende keer (deze week, misschien vanavond) bij 60 graden aflakken en bij 70 graden eraf halen. Proeven wat het verschil is en dan kan mijn vrouw er ook van genieten. Ik zal het hier laten weten.

Laatst bewerkt:
Mooie glimmende ballen heb jij!

Mooie ballen JP (y)

Goeie bak met ballen! Lekker man.

Goeie ballen, volgende keer die van Frits even proeven!

Net de overige 14 gegeten en deze volgens recept met 60 graden gelakt en met 70 graden eraf gehaald. Waren weer wat lekkerder dan gisteren. Wat sappiger. Mijn vrouw vond ze ook erg lekker.

Blij met het recept 😃

Terug
Bovenaan Onderaan