BasBQ
Beef en Steak

MOINK balls!

 

Marq

Vuurmaker
Berichten
53
Vandaag voor het eerst zowel tri-tip als MOINK balls gemaakt. Verder als bijgerecht zelfgemaakte friet.
We waren met 11 volwassenen, dus er was wel een goede hoeveelheid nodig.
Hier een verslagje van de MOINK balls.

Op het forum kwam ik telkens de 'MOINK balls' tegen. Na het lezen van al dat enthousiasme leek het me dat ik deze ook maar eens moest proberen.

Omdat we met een flinke club waren, besloot ik om het recept van Dennis 2 keer te maken.
Ik heb hierbij de basis rub van Dennis gebruikt, met de helft zout (zoals hij in het MOINK balls recept aangeeft).
Om de rub nét een beetje interessanter te maken, heb ik de helft van de paprikapoeder vervangen door gerookte paprikapoeder.

Gelukkig begon ik al 's ochtends. Want man, had ik me verkeken op de hoeveelheid werk!
Nu zal ik het een volgende keer vast wat sneller kunnen, maar deze eerste keer ging het niet erg snel.

Na het door elkaar kneden van alle ingredieënten heb ik 62 ballen gedraaid.
Op de Weber heb ik de platesetter gebruikt. Begonnen met een stuk of 10 kooltjes via de Minion-methode.
De temperatuur was al snel goed, en bleef goed.

De ballen konden er niet in 1 keer op, maar de verdere bereiding ging voorspoedig en ik had gelukkig tijd genoeg.
Ik heb de ballen bewaard op een bakplaat met alluminumfolie erover, en tegen etenstijd in de oven opgewarmd (150 graden, niet al te lang).

Het resultaat was erg lekker en viel ook bij de gasten erg in de smaak.
Alle ballen zijn opgegaan!

2023-10-14 09.56.53.jpg
2023-10-14 11.03.25.jpg
2023-10-14 12.26.56.jpg
2023-10-14 13.18.19.jpg
2023-10-14 13.28.34.jpg
2023-10-14 13.52.33.jpg
2023-10-14 17.38.18.jpg
 
Dat is een flinke partij moinks. Smakelijk.
 
Ik heb een maand geleden ook zo'n hoeveelheid ballen moeten draaien. wat een werk vergeleken met de eettijd:ROFLMAO:.
Gelukkig had je tijd genoeg
 
Lekker hoor! Ja, das een hele bult werk, zo'n aantal. Thuis doen we zo'n hoeveelheid samen. Ik draai eerst alle balletjes, en als deze klaar zijn haalt vriendinlief ze door een bord kruiden, en doe ik de spek eromheen. Beetje lopende band, maar gaat 3x zo snel als alleen.

Ik gebruik overigens altijd gerookte paprika als er in een recept paprikapoeder staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan