BasBQ
Beef en Steak

MOINK balls, mijn eerste keer low & slow

 

Frankterpstra

Kooltjesharker
Berichten
115
Afgelopen weekend de stoute schoenen maar eens aangetrokken en voor het eerst m'n Weber low & slow gebruikt. Als basis heb ik het recept van Noskos gebruikt. Ik heb gekozen voor de basic rub en voor deze keer bbq saus uit een flesje...

Na het kruiden van het gehakt kwam ik erachter dat ik geen 750gr maar 500gr gehakt had gebruikt. (Dit was achteraf echter geen probleem)
47658632433a2b0f9ba8e8944a7b1690.jpg


Vervolgens 13 briketten in de starter gedaan (was een gokje ). In de bbq heb ik nog 5 koude briketten gelegd. Daar heb ik de gloeiende briketten tegenaan gelegd. Op deze wijze bleef de temp keurig op 110graden. Tot slot nog een handje rookhout (appel) toegevoegd.
132a34e6100db22870947211c62156ab.jpg


Na ca. 5  kwartier was het tijd om te glaceren. De temp kwam daarna moeizaam tegen de 100 graden, daarom een stuk houtskool toegevoegd waarna de temp weer naar 110 graden steeg.
1d9b8c5ed24e8a4f211490214b7e2b34.jpg


De temp van de ballls zakte van 60 naar 47graden na het glaceren. Geen idee waarom, ik heb de bbq maar kort open gehad. Nog ruim een half uur deksel erop, toen zaten ze op 66graden en was het tijd om te testen.....zie hier het resultaat!
579391ba3623c0a137cea5ede982b17c.jpg


Dit ga ik zeker vaker maken!
 
Mooi resultaat, maar wel vervelend om deze plaatjes te zien rond etenstijd!
 
Lekker!

Je temperatuur stort na het sauzen in omdat het vocht uit je saus wordt verdampt en dat onttrekt warmte uit je ballen ;)
 
heerlijk, een keer gemaakt, dan ben je gelijk verkocht  ;)
 
Om Bob nog meer te laten gniffelen zeg ik: heerlijke balken heb je!  :D
En natuurlijk omdat ze er echt heerlijk uitzien!
Volgende week hier ook op het menu bij mijn feestje!
 
Ik lust wel 1 van jouw ballen hoor!!
 
Ze gaan per twee MarBQ!

Lekker hoor!
 
Mooie garing hoor... lekkere ballen... Lin, wat zit jij te balken? ;)
 
ik zou jou ballen ook best graag eens in de mond nemen  ;)
 
Lin zei:
Om Bob nog meer te laten gniffelen zeg ik: heerlijke ballen heb je!  :D
En natuurlijk omdat ze er echt heerlijk uitzien!
Volgende week hier ook op het menu bij mijn feestje!
 
Pfff probeer ik het te veranderen staat het er dubbel.....  X( :blush: :blush:

Komt niet echt over zo....  :-??
 
Lin zei:
Pfff probeer ik het te veranderen staat het er dubbel.....  X( :blush: :blush:

ik denk dat ik weet wat je bedoelt Linny!
 
Helaas zie ik de foto's niet(op de iPad) maar afgaande op de reactie van anderen schijnen het lekkere ballen te zijn.
 
nix13 zei:
Helaas zie ik de foto's niet(op de iPad) maar afgaande op de reactie van anderen schijnen het lekkere ballen te zijn.

Vreemd.. Ik zie ze wel op de Ipad...

alleen zie ik wel balken  ;)
 
mooie sappige ballen heb je daar een feestje om te zien en ook zeker in de mond denk ik zo :D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan